"התקווה עשתה קאמבק": בני הזוג אובמה סחפו בוועידה הדמוקרטית

ברק ומישל אובמה הלהיבו את 20 אלף הנוכחים בכינוס הדמוקרטי בשיקגו, הביעו תמיכה בלתי מסויגת במועמדותה של האריס לנשיאות - ותקפו את טראמפ. "הוא לא מפסיק להתבכיין, אנחנו לא צריכים 4 שנים של כאוס", אמר הנשיא לשעבר, לאחר שרעייתו קראה "לעשות הכול" כדי להבטיח ניצחון דמוקרטי. הסנאטור סנדרס דרש לסיים את "המלחמה הנוראית" בעזה, ובעלה של סגנית הנשיא הציג צד אישי יותר של אשתו. מחר: האריס תקבל את מועמדותה

זמן צפייה: 04:32

לאחר שאתמול נפתחה וועידת המפלגה הדמוקרטית בשיקגו עם נאומיהם של הנשיא ג'ו ביידן, הגברת הראשונה גי'ל ביידן והילרי קלינטון, יומה השני של הוועידה נערך הבוקר (רביעי), בצל מחאות פרו-פלסטיניות וברקע המשך התחזקותה בסקרים של סגנית הנשיא קמלה האריס - שתקבל מחר את מועמדות מפלגתה לנשיאות.

את מרבית צומת הלב ביומה השני של הוועידה תפסו הנשיא לשעבר ברק אובמה ורעייתו מישל, שנאמנו אחד אחרי השנייה, סחפו את 20 אלף האנשים שנכחו באצטדיון - וקראו לאמריקה למנוע מהמועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ לשוב לבית הלבן.

אובמה, שהיה מעורב מאחורי הקלעים בהתנעת מהלך הפרישה של הנשיא ביידן, סיפק נאום שהזכיר לנוכחים את יכולותיו הרטוריות מראשית הקריירה הפוליטית שלו, והתמקד במתקפה חריפה על טראמפ. "רוב גדול מאיתנו לא רוצים לחיות במדינה מפולגת, ואנחנו לא צריכים ארבע שנים נוספות של התפרצויות, טלטלות וכאוס. היינו בסרט הזה בעבר, וכולנו יודעים שלרוב סרט ההמשך הוא גרוע יותר", אמר בהתייחסות למועמד הרפובליקני.

הנשיא לשעבר אובמה נואם בוועידה הדמוקרטית בשיקגו
הנשיא לשעבר אובמה נואם בוועידה הדמוקרטית בשיקגו | צילום: רויטרס
מישל אובמה. "לעשות הכל כדי שקמלה תנצח"
מישל אובמה. "לעשות הכל כדי שקמלה תנצח" | צילום: רויטרס
בני הזוג אובמה בוועידה הדמוקרטית בשיקגו
צילום: רויטרס
ברק אובמה
צילום: רויטרס
בני הזוג אובמה בוועידה הדמוקרטית בשיקגו
צילום: רויטרס

"יש כאן מיליארדר בן 78 שלא הפסיק להתבכיין בנוגע לבעיות שלו מאז שהוא ירד מהמדרגות הנעות המוזהבות שלו ונכנס לחיים הפוליטיים", המשיך הנשיא לשעבר במתקפה על טראמפ, "יש כאן מועמד שעוסק בהדבקת כינויים ילדותיים, בקונספירציות מטורפות ובמדידה אובססיבית של גדלי קהלים בעצרות".

בנוגע למתקפות הרפובליקנים נגד האריס בעקבות מוצאה, אובמה אמר: "בין אם אתה דמוקרט, רפובליקני או איפשהו באמצע, לכולנו יש אנשים כמו ההורים של קמלה, שחצו אוקיינוסים מתוך אמונה בהבטחה של אמריקה".

לפני כן, הגברת הראשונה לשעבר מישל עלתה לבמה לקול תשואות, וקראה לקהל להתאחד סביב סגנית הנשיא האריס ולעבוד קשה כדי להבטיח את ניצחונה. "אנחנו לא יכולים להתפנק ולתהות האם המדינה הזו תבחר במישהי כמו קמלה, עלינו לעשות הכל כדי שמישהי כמו קמלה תבחר".

 

הנשיא ביידן וסגניתו האריס, ביום הראשון של הוועידה
הנשיא ביידן וסגניתו האריס, ביום הראשון של הוועידה | צילום: רויטרס
הוועידה הדמוקרטית בשיקגו
הוועידה הדמוקרטית בשיקגו
צילום: רויטרס

"התקווה עושה קאמבק", אמרה אובמה בפרפרזה לסיסמת הבחירות של בעלה. "קמלה האריס יותר ממוכנה לרגע הזה", המשיכה, "היא אחד מהאנשים המתאימים ביותר בהיסטוריה שהתמודדו למשרת הנשיאות, והיא בין המכובדים שבהם".

בהמשך הנאום, הגברת הראשונה לשעבר התמקדה ברקע שלה כילדה במשפחה ממעמד הביניים ובערכים שהיא חולקת עם האריס, תוך שהדגישה את השוני הגדול בניהן לבין טראמפ. "אנחנו מעולם לא נהנינו מעושר בן דורי והיתרונות שבאים איתו", אמרה.

הוועידה הדמוקרטית בשיקגו
דאג אמהוף. "קמלה היא לוחמת קשוחה" | צילום: רויטרס
הוועידה הדמוקרטית בשיקגו
צילום: רויטרס

לפני נאומיהם של בני הזוג אובמה, דאג אמהוף, בעלה של קמלה האריס, ניסה להציג לציבור האמריקני את רעייתו באור אישי יותר, בעזרת סיפורים על פגישתם הראשונה והצגת הכינוי "מומלה", המשמש את ילדיו מנישואיו הראשונים בפנייה לאימם המאמצת, האריס.

אמהוף סיפר שמערכת היחסים שלו עם סגנית הנשיא החלה לאחר שהתקשר אליה בבוקר אחד, ולאחר שלא ענתה השאיר לה הודעה מגומגמת בתא הקולי - עליה הצטער מיד לאחר מכן. "קמלה שמרה את ההודעה הזו והיא משמיעה לי אותה בכל יום נישואים", סיפר.

למרות המבוכה הראשונית, האריס התקשרה בחזרה לאמהוף, והשניים שוחחו וצחקו במשך שעה. "אתם מכירים את הצחוק הזה, אני אוהב אותו", אמר אמהוף, בהתייחסות מרומזת לעלבונות שמטיח טראמפ בהאריס בעקבות האופן שבו היא צוחקת. "קמלה היא לוחמת, והיא הכי קשוחה שיש", הוסיף בעלה של סגנית הנשיא.

הוועידה הדמוקרטית בשיקגו
הסנאטור ברני סנדרס | צילום: רויטרס

בעוד שמפגינים פרו-פלסטיניים שטפו את רחובות שיקגו במקביל לקיום הוועידה, הדמוקרטים לא לקחו סיכון ונקטו אמצעים רבים כדי להבטיח שהמחאה לא תגלוש לאירוע החגיגי. בתוך האצטדיון נשמרה אווירה סטרילית, ורוב הנואמים הזכירו את המלחמה בעזה באופן שולי בלבד.

מי שהתייחס למלחמה בצורה חריפה יותר היה הסנאטור ברני סנדרס מוורמונט, בכיר הפרוגרסיביים בסנאט, שלא חסך ביקורת מישראל בחודשים האחרונים. "אנחנו חייבים לסיים את המלחמה המזעזעת בעזה", אמר הסנאטור, "צריך להחזיר את החטופים ולהביא להפסקת אש מיידית".