20 סנטורים במכתב לנשיא ביידן: "לא לברית הגנה עם סעודיה"

על רקע המגעים לנורמליזציה בין ירושלים לריאד בתיווך וושינגטון, הזהירו המחוקקים מפני ברית הגנה עם הממלכה והפצירו בנשיא האמריקני לדרוש מישראל ויתורים משמעותיים לפלסטינים והפסקת בנייה בהתנחלויות. ביידן יזדקק לתמיכה של 67 סנטורים כדי לאשר כל הסכם עתידי עם סעודיה

Whatsapp Image 2023 07 11 At 2
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

עשרים סנטורים אמריקנים מהמפלגה הדמוקרטית שיגרו הערב (רביעי) מכתב לנשיא ג'ו ביידן, על רקע המגעים להסכם בין ארצות הברית וסעודיה - בו הם הביעו תמיכה בכינון שלום בין ירושלים לריאד, אך לצד זאת השמיעו אזהרות ודרישות. שליחת המכתב בעת זו היא בעלת משמעות רבה, מכיוון שלצורך אישור הסכם עתידי יזדקק הנשיא ביידן לתמיכה של שני שליש מחברי הסנאט (67 סנטורים לפחות).

במכתב, אותו יזם הסנטור כריס מרפי ממדינת קונטיקט, קראו המחוקקים לישראל שלא להרחיב את הבנייה בגדה המערבית, לשמר את פתרון שתי המדינות ולפנות התנחלויות לא חוקיות. לדבריהם, על הממשל בירושלים לאפשר התרחבות של ערים פלסטיניות ולהקל על חופש התנועה של אזרחים פלסטינים. "מרכיבים אלו חיוניים לכל שלום בר-קיימא במזרח התיכון ולשמירה על עתידה של ישראל עצמה כמדינה יהודית ודמוקרטית", נכתב.

Whatsapp Image 2023 09 27 At 2
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

בקשר לסעודיה, הוסיפו: "תידרש הוכחה חד משמעית לכך לכך שברית ביטחונית מחייבת עם סעודיה תואמת את האינטרסים של ארצות הברית, במיוחד אם התחייבות כזו מחייבת את ארצות הברית לפרוס אמצעים קבועים חדשים ומשמעותיים באזור". בהמשך, הצהירו המחוקקים כי הם שומרים על "ראש פתוח" לגבי המגעים של הממשל עם ריאד, אך ציינו כי ארצות הברית העניקה התחייבויות ביטחוניות עד עתה רק לבעלות ברית קרובות ודמוקרטיות.

"אזרחי סעודיה סובלים מנחת זרועו של משטר אוטוקרטי שחותר בכל עת תחת האינטרסים של ארצות הברית באזור", הוסיפו בהמשך מכתבם.

גבעת הקפיטול, וושינגטון די. סי
גבעת הקפיטול, וושינגטון די. סי | צילום: רויטרס

בהתייחסות למאמצי הנורמליזציה עם סעודיה, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנאום מעל במת העצרת הכללית של האו"ם בחודש שעבר: " "אנחנו בפתחה של פריצה היסטורית לשלום בין ישראל לסעודיה". נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן אמר דברים דומים בריאיון לרשת פוקס.