מארבעה יוצא אחד: ההצבעה בפריימריז הדמוקרטיים בארה"ב נפתחה

במדינת איווה תתקיים הלילה אסיפת הבוחרים הראשונה – והמנצח יזכה במומנטום להוביל את יתר המרוץ שיסתכם בקיץ, כאשר על פי הסקרים צפוי לנצח המתמודד הצעיר ביותר, וההומו המוצהר הראשון

זמן צפייה: 04:05

המרוץ לנשיאות ארצות הברית: אירוע הבחירות הראשון של המפלגה הדמוקרטית יצא הלילה (שני) לדרך במדינת איווה. בשל היותה האירוע הראשון באופן מסורתי, המנצח במדינה זו יקבל מומנטום להוביל את יתר המרוץ – אך יהיה עליו להוכיח את עצמו במדינות רבות נוספות בטרם יזכה במועמדות בחודש יוני, ויקבל את ההזדמנות לנסות ולהביס את דונלד טראמפ.

המועמדים המובילים לאורך כל המרוץ הם סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, שכיהן תחת ברק אובמה, הסנטור הסוציאליסט היהודי ברני סנדרס שהפסיד ב-2016 להילרי קלינטון, הסנטורית אליזבת' וורן והמתמודד שהפתיע ומוביל כעת בסקרים – ראש עיר קטנה באינדיאנה, פיט בוטיג'ג', המתהדר גם בתואר המתמודד הצעיר ביותר על הכרטיס, וגם ההומו המוצהר הראשון במרוץ.

עוד בחדשות 13:

סנדרס: "נתניהו גזען. עלינו להיות גם פרו-פלסטינים"

וורן על התנהלות ישראל בשטחים: הפסקת סיוע כלכלי עומדת על הפרק

"קו פרשת המים": בעולם מגיבים לכתב האישום של נתניהו

עימות בין המועמדים במפלגה הדמוקרטית בארה''ב
העימות הדמוקרטי, הלילה | צילום: רויטרס

מסגן הנשיא לשעבר ועד ראש העיר הראשון מחוץ לארון: המועמדים המובילים בקרב הדמוקרטים

ג'ו ביידן

הפוליטיקאי הוותיק וסגנו של הנשיא לשעבר אובמה, נחשב למועמד המוביל עוד בטרם הכריז על התמודדותו. ביידן הוא מהפוליטיקאים הוותיקים במרוץ, אשר שירת בסנאט האמריקני מאז 1973. ביידן נחשב למועמד האהוב ביותר על הציבור הרחב ובעל סיכויי זכייה גבוהים – זאת על אף שהתמודד פעמיים על התפקיד בעבר, ופרש עוד לפני הפריימריז. בפעם הראשונה, ב-1988 נאלץ לפרוש בעקבות דיווחים על גניבת נאומים ועבודות אקדמיות בעת שהיה סטודנט למשפטים, ובפעם השנייה ב-2008 לאחר שזכה באחוז אחד מהקולות בלבד באסיפה באיווה.

בין ביידן לנשיא טראמפ קיימת יריבות מרה, במסגרתה אמר בעבר הראשון על הנשיא: "אילו היינו בתיכון הייתי מנצח אותו במכות". היריבות בין השניים הגיעה לשיא חדש כאשר חושף שחיתויות טען כי בשיחה עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התנה טראמפ את המשך הסיוע הכלכלי לאוקראינה בחקירת סגן הנשיא לשעבר ובנו – עדות שהובילה לפתיחה בהליך הדחת הנשיא.

סגן נשיא ארה''ב לשעבר, ג'ו ביידן
סגן נשיא ארה''ב לשעבר, ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

אליזבת וורן

הסנאטורית ממסצ'וסטס נחשבת לאחת המחוקקות החרוצות ביותר בבית הנבחרים, והמתנגדת הבולטת לקשר בין וול סטריט לפוליטיקה. בטרם נבחרה לסנאט ב-2013, שימשה וורן מרצה למשפטים, ובמקביל פעלה רבות בייעוץ כלכלי למחוקקים. בשנת 2008 מונתה לראש ועדת הפיקוח בקונגרס, שתפקידה היה לפקח על חוק שיקום הכלכלה האמריקנית לאחר המשבר הכלכלי העמוק שחל באותה שנה.

בשל מאמציה להחליש את כוחו של וול סטריט על מהלכי החקיקה בסנאט, הודיעו בחודש שעבר תורמים דמוקרטים מוול סטריט כי אם תיבחר – יתרמו לקמפיין טראמפ כדי להחליש את כוחה. עם זאת, וורן היא המועמדת היחידה, לצד ברני סנדרס, שהצהירה כי לא תקבל תרומות מארגונים גדולים, ותבסס את תקציב הקמפיין שלה על תרומות קטנות ופרטיות.

אליזבת וורן
אליזבת וורן | צילום: רויטרס

ברני סנדרס

הסנאטור היהודי מוורמונט הוא המחוקק העצמאי שכיהן את פרק הזמן הארוך ביותר בבית המחוקקים האמריקני. סנדרס, המגדיר עצמו סוציאליסט-דמוקרטי, מהווה את הסמן השמאלי של מערכת הבחירות – ושל הסנאט כולו.

סנדרס התמודד לראשונה לנשיאות ב-2016, אך הפסיד לבסוף לקלינטון. בתחילת הקמפיין, כאמור, נחשב סנדרס למועמד שוליים שהציג עמדות רדיקליות יחסית לעמדת המפלגה – מתמיכתו בביטוח בריאות חינמי לכל האזרחים, דרך סבסוד מלא של לימודים אקדמיים ועד המאבק להאטת ההתחממות הגלובלית. עם זאת, לאחרונה חל שינוי ניכר באופי המפלגה, ועמדותיו אומצו על ידי רבים מהדמוקרטים – ומרבית המתמודדים נגדו על משבצת המועמד.

ברני סנדרס, מועמד דמוקרטי לנשיאות ארצות הברית
ברני סנדרס, מועמד דמוקרטי לנשיאות ארצות הברית | צילום: גטיאימג'בנק/GettyImages

פיט בוטיג'ג'

ראש עיריית סאות בנד, אינדיאנה, עיר המונה כ-100 אלף תושבים במערב התיכון, הוא אחד המועמדים המפתיעים של סבב הבחירות הנוכחי. הרזומה של בוטיג'ג' מכיל שילובים מפתיעים: מלבד היותו ראש העיר והמתמודד הדמוקרטי הגאה הראשון, הוא מגיע מבית קתולי, ושירת כקצין בצבא האמריקני – תכונות המוערכות במיוחד דווקא בעיני הצד השמרני של המפה הפוליטית.

בוטיג'ג' בן ה-37 הוא המתמודד הצעיר ביותר במערכת הבחירות, ובולט במיוחד על רקע גילם המבוגר של שלושת הפוליטיקאים הוותיקים שמובילים עליו. בין העקרונות שמנסה ראש העיר הצעיר לקדם – ביטול השיטה האלקטורלית ומעבר לשיטת הבחירה הישירה, תמיכה בהתארגנויות עובדים ועיגון איסור אפליה על רקע להט"בי בחוק.

פיט בוטיג'ג'

בסופו של דבר, ללא קשר לזהות המועמד שיצליח להשיג את הכרטיס לקרב על הנשיאות מול טראמפ, אין ספק שהשנה הקרובה תהיה עמוסה בדרמות, שיתנקזו ליום המכריע - 3 בנובמבר 2020 - כשמיליוני אמריקנים יכריעו כיצד יראו ארבע השנים הבאות.