הלחץ גובר: 36 מחוקקים דמוקרטיים קוראים לנשיא ביידן לפרוש

ברקע התגברות הקולות הקוראים לנשיא לפרוש מהמרוץ לכהונה שנייה בבית הלבן, העיניים במפלגה הדמוקרטית נשואות לסגניתו קמלה האריס - כאשר סקרים פנימיים מלמדים כי היא יכולה לעורר התלבהות רבה יותר בקרב הבוחרים. דיווח: יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי תומכת בהליך בחירה פתוח במקרה של פרישה - כדי להימנע מ"הכתרה" של האריס

הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס
הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס | צילום: רויטרס

בעקבות הקולות הגוברים הקוראים לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לפרוש מהמרוץ לכהונה שנייה בבית הלבן, ולאחר שבכירים העריכו כי הוא צפוי להודיע על סיום קמפיין הבחירות שלו כבר בימים הקרובים, במפלגה הדמוקרטית תוהים כיצד ייבחר במידת הצורך מועמד חדש שיתמודד מול הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. בינתיים, 36 סנאטורים וחברי קונגרס דמוקרטיים כבר קראו לביידן לפרוש.

על אף שלא ברור כיצד ייבחר מועמד מטעמם לנשיאות, דמוקרטים רבים מעריכים כי כל הליך שימומש יסתיים בהצבתה של סגנית הנשיא קמלה האריס כמחליפתו של הנשיא המכהן. בשבועות האחרונים נידונה בהרחבה סוגיית החלפתו של ביידן במקרה של פרישה, אך אי-הוודאות בנוגע להליך הביאה לכך שבכירים הביעו חשש מתוהו ובוהו מפלגתי.

על-פי סקרים פנימיים, האריס תשפר את המוטיבציה של המצביעים הדמוקרטיים ותגדיל את סיכויהם של מועמדים מטעם המפלגה להיבחר למשרות בדרגות נמוכות יותר. הטענה המרכזית בעד מינויה כמחליפתו של ביידן גורסת כי היא תוכל להרכיב קמפיין חדש בראשותה במהירות רבה יותר בהשוואה למועמדים אפשריים אחרים, וכן תוכל להשתמש בכספים שכבר גויסו. 24 פוליטיקאים ופעילים דמוקרטים מובילים אמרו לרשת CNN כי הם אינם רואים מחליף ריאלי לביידן מלבד האריס.

סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס
סגנית הנשיא קמלה האריס | צילום: רויטרס

באתר האמריקני "פוליטיקו" דווח כי יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי, שנותרה דמות רבת השפעה במפלגה הדמוקרטית, הביעה תמיכה בהליך פתוח לבחירת מחליפו של הנשיא בקמפיין - וזאת כדי להימנע ממיצג "הכתרה" של האריס בידי האליטה של המפלגה. לפי הדיווח, פלוסי הביעה חשש כי הליך סגור ירתיע מצביעים.

יו"ר בית הנבחרים לשעבר, שנחשבה מקורבת מאוד לנשיא לאורך כהונתו, נתפסת כעת כאחד הגורמים המובילים את השיח הקורא לביידן לפרוש. בריאיון שהעניקה לאחרונה, פלוסי טענה כי ביידן לא החליט עדיין אם לדבוק בהתמודדותו, ובכך אפשרה לדמוקרטים אחרים להמשיך ולקרוא להחלפת מועמד המפלגה לנשיאות.

ננסי פלוסי
יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי | צילום: רויטרס

בתוך כך, חרף הלחצים והדיווחים כי אף הנשיא לשעבר ברק אובמה פועל נגד סגנו לשעבר מאחורי הקלעים, ביידן זוכה לתמיכה חשובה מצדם של הנשיא לשעבר ביל קלינטון ומזכירת המדינה לשעבר הילרי קלינטון. על-פי דיווחים בארה"ב, בני הזוג קלינטון מעודדים תורמים להמשיך להעביר כספים לקמפיין של הנשיא.

מקור ששוחח עם CNN טען בני הזוג קלינטון "מכבדים את החלטתו של ביידן". מקור שני, המכיר את אופן החשיבה של הזוג ומצוי בקשר עמם, טען כי הם בעיקר "מכבדים את ההליך הדמוקרטי". לפי המקור, בני הזוג הנשיאותי הבהירו בשיחות פרטיות כי אין חשיבות למה שאנשים אומרים - ויש להכיר בכך שביידן הוא מועמד המפלגה עד אשר יחליט אחרת. עם זאת, השניים לא אמרו האם לדעתם הנשיא צריך להמשיך במרוץ.

הילרי וביל קלינטון בנאום ההפסד שלה
ביל והילרי קלינטון | צילום: רויטרס

בינתיים, הקמפיין של ביידן הודיע כי בכוונתו לשוב ולהופיע באירועי בחירות בשבוע הבא, לאחר שיחילים מקורונה. על אף זאת, אם הנשיא יחליט לפרוש חרף ההכחשות שהשמיע עד עכשיו, סביר כי הוא יביע תמיכה בהאריס כמחליפתו. אם לא יתמוך בהאריס הוא יעורר תהיות בנוגע לשיקול הדעת שלו בכל הקשור בבחירתה כסגניתו מלכתחילה, והדבר יהווה "דילוג" על סגנית נשיא שחורה - דבר שצפוי לעורר זעם בקרב קהל המצביעים שהעניק לדמוקרטים את הניצחון ב-2020.

במקרה של פרישה, תמיכת ביידן בהאריס צפויה לגרור תמיכה נוספת ולשכנע צירים דמוקרטים לבחור בסגנית הנשיא כמועמדת המפלגה לנשיאות, חרף כישלונותיה בקמפיין הבחירות בשנת 2020 והביקורות שספגה עם כניסתה לתפקידה הנוכחי.