ארה"ב: אוקראינה עומדת מאחורי ניסיון החיסול של "המוח של פוטין"

גורמים רשמיים מטעם סוכנויות המודיעין של ארצות הברית טוענים כי האוקראינים הם שעומדים מאחורי ניסיון ההתנקשות באלכסנדר דוגין - מקורבו של הנשיא הרוסי, במסגרתו נרצחה בתו דריה

אלכסנדר דוגין בהלווית בתו דריה דוגינה
אלכסנדר דוגין בהלווית בתו דריה דוגינה | צילום: רויטרס

גורמים רשמיים מטעם סוכנויות המודיעין של ארצות הברית טענו כי אוקראינה היא זו שעומדת מאחורי ניסיון החיסול של אלכסנדר דוגין - מקורבו של הנשיא ולדימיר פוטין. כך דווח אמש (רביעי) ב"ניו-יורק טיימס". כזכור, במסגרת ניסיון החיסול שאירע בסוף חודש אוגוסט נרצחה בתו, דריה דוגינה. לדברי אותם הגורמים, ממשלת אוקראינה, שהכחישה כל קשר לניסיון החיסול, אישרה את תכנית החיסול.

גורמי המודיעין הדגישו כי ארה"ב לא לקחה חלק בניסיון החיסול הזה, לא העבירה סיוע מודיעיני, והיא אינה מעורבת בו בכל דרך שהיא. לטענתם, אף אחד בארה"ב לא היו מודע למבצע מבעוד מועד, הרי שאם היו מודעים - הם היו מביעים את התנגדותם לו. לאחר החיסול, "פקידים אמריקאים הזהירו את מקביליהם מאוקראינה על ההתנקשות", כך נמסר בעיתון.

זירת פיצוץ רכבה של דריה דוגינה, פאתי מוסקווה
זירת פיצוץ רכבה של דריה דוגינה, פאתי מוסקווה | צילום: רויטרס

רוסיה, שהאשימה את הכוחות המיוחדים של אוקראינה בפיצוץ שהרג אותה, לא הגיבה בצורה ספציפית על ההתנקשות, ובארה"ב מודאגים שלתקיפות מהסוג הזה יש השפעה ישירה על שדה הקרב, והן עלולות לגרור תגובה רוסית נגד בכירים אוקראינים. הגורמים האמריקניים הביעו את תסכולם על חוסר השקיפות של אוקראינה לגבי תוכניותיה הצבאיות במיוחד אלו שהתרחשו על אדמת רוסיה.

הגורמים האמריקנים לא חשפו אילו גורמים בממשלת אוקראינה אישרו את המשימה, מי ביצע את הפיגוע, והאם הנשיא ולודימיר זלנסקי בעצמו אישר אותה. בהקשר זה, יצוין כי גורם בצבא אוקראינה טען כי כוחות אוקראינים, בסיוע של לוחמים מקומיים, ביצעו כמה וכמה חיסולים והתקפות נגד "משתפי פעולה אוקראינים" ופקידים רוסים בשטחים האוקראינים הכבושים. לדבריו, מושל מחוז חרסון שמונה מטעמה רוסיה - הוא אחד מהם.

אלכסנדר דוגין על יד ארון הקבורה של בתו דריה דוגינה
אלכסנדר דוגין על יד ארון הקבורה של בתו דריה דוגינה | צילום: רויטרס

בסוף חודש אוגוסט, דריה דוגינה, בתו של הסופר, הפילוסוף והאסטרטג הפוליטי הרוסי אלכסנדר דוגין, המוכר כמקורבו של הנשיא ולדימיר פוטין וכמקורב לבכירי הקרמלין והצבא הרוסי, נהרגה לאחר שרכבה התפוצץ ועלה באש. לפי הדיווחים השונים בכלי התקשורת הרוסיים, דוגין, המכונה גם "המוח של פוטין" היה אמור לחזור יחד עם בתו מפסטיבל ספרות ומוזיקה באותה המכונית, כשלבסוף דוגין החליט לנסוע בנפרד מבתו - מה שמעלה את החשד שהוא היה היעד לתקיפה.

דוגינה, שעבדה כעיתונאית הביעה לא פעם את תמיכתה בפלישה הרוסית לאוקראינה, והייתה לקול בולט בהקשר זה. מוקדם יותר השנה, דוגינה נכנסה לרשימת הסנקציות שהוטלו על בכירים רוסים על רקע פלישתה של המדינה לאוקראינה, כשלטענתם, היא הפיצה מידע כוזב על המלחמה ברשתות החברתיות.

דריה דוגינה
דריה דוגינה | צילום: רויטרס

במהלך ריאיון שהעניקה בחודש מאי היא אף התגאתה על כך שהוטלו עליה סנקציות. על אביה, ארצות הברית הטילה סנקציות ארה"ב עוד בשנת 2015 על מעורבותו לכאורה בסיפוח הרוסי של חצי האי קרים. דריה דוגינה היא בעלת תואר דוקטור לפילוסופיה, ואחד מתחומי המחקר העיקריים שלה היה חקר השפעת רעיונותיו של הפילוסוף היווני אפלטון על העולם העתיק.

לפרסומים של אביה, אלכסדר דוגין בן ה-60, מיוחסים השפעה עמוקה על השקפת עולמו של הנשיא פוטין והוא נחשב לאדריכל האינטלקטואלי הראשי של האידיאולוגיה האולטרה-לאומנית הרוסית הנפוצה בקרב בכירי בקרמלין. במשך שנים, דוגין קרא לממשל במוסקבה להפגין אגרסיביות בזירה העולמית וגם תמך בפעולה צבאית רוסית באוקראינה.

''המוח של פוטין''. אלכסנדר דוגין
''המוח של פוטין''. אלכסנדר דוגין | צילום: רויטרס

אלכסנדר דוגין נולד במוסקבה בשנת 1962 לאבא גנרל בצבא הסובייטי ולאמא פעילת זכויות אדם ומהמתנגדות החריפות ביותר למשטר הרוסי - ולריה נובודבורסקיה. הוריו נפרדו כשהיה בן 3. דוגין נחשב לאינטלקטואל כריזמטי ואף חיבר עשרות ספרים, כתבים ומאמרים בו הוא הפיץ את השקפת עולמו הקיצונית המתאפיינת בין היתר בהתרפקות על תהילת העבר של ברית המועצות ובחזונו האימפריאליסטי.

בכתביו, דוגין מרבה לקרוא תיגר על הקפיטליזם ובדמוקרטיה הליברלית. למרות עמדותיו הרדיקליות וייתכן כי בזכותן - דוגין נחשב למקורב לבכירי השלטון הרוסי והוא אורח קבוע ופופולרי בכלי התקשורת הרוסיים. בשנות ה-90, בעת שכיהן כנשיא רוסיה בוריס ילצין - דוגין נחשב לאופוזיציונר מוקצה ושולי, ורק בעשור הראשון של שנות ה-2000 הצליח לחדור אל הזירה הפוליטית ולהנחיל את רעיונותיו. זאת, במקביל לעלייתו של פוטין לשלטון.