רוסיה פרסמה תיעוד: "זו המתנקשת בבתו של המקורב לפוטין"

יממה לאחר הפיצוץ שהרג את דריה דוגין, שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה טוען כי הכוחות המיוחדים של אוקראינה הם שעומדים מאחורי ההתנקשות בבתו של המקורב לנשיא וכי לאחר הפעולה, מצאו הכוחות מקלט באסטוניה. הנשיא פוטין: "פשע שפל ואכזרי"

זמן צפייה: 01:25

היום, (שני), יותר מיממה לאחר מותה של דריה דוגין, בתו של הפילוסוף הרוסי ומקורבו של פוטין, אלכסנדר דוגין, הרוסים מאשימים את כוחות המיוחדים של אוקראינה בפיצוץ שהרג אותה במכוניתו של אביה ופירסמו תיעוד של האירוע.


הנשיא ולדימיר פוטין התייחס לאירוע בחשבון הטלגרם של הקרמלין ואמר: "פשע שפל ואכזרי קצר את חייה של דריה דוגין, צעירה מבריקה, מוכשרת, עם לב רוסי אמיתי: אדיב, אוהב, סימפטי ופתוח. עיתונאית, מדענית, פילוסופית וכתבת מלחמה, היא שירתה ביושר את העם ואת המולדת, והוכיחה במעשה מה זה אומר להיות פטריוט של רוסיה".

תעודת הזהות לכאורה של המתנקשת בדריה דוגין
תעודת הזהות לכאורה של המתנקשת בדריה דוגין

שירות הביטחון הפדרלי של רוסי (FSB) טוען כי מי שעומד מאחורי תכנון הפיצוץ וכן הוצאתו לפועל הם הכוחות המיוחדים של אוקראינה, שלאחר מכן מצאו מחסה באסטוניה. גם מנהיג הרפובליקה של דונייצק, שנמצאת בתוך שטחי אוקראינה אך נחשבת ישות מדינית נפרדת פרו-רוסית, מפנה אצבע מאשימה לאוקראינה. עם זאת, אין בידם הוכחות שיתמכו בהאשמה זו, ומצד ממשלו של זלנסקי מכחישים את המעשה ואומרים "זו לא מדינת טרור".

דריה דוגין, בתו של המקורב לפוטין אלכסנדר דוגין, שנהרגה בפיצוץ מכונית בשבת
דריה דוגין, בתו של המקורב לפוטין אלכסנדר דוגין, שנהרגה בפיצוץ מכונית בשבת | צילום: רויטרס

באתר "פוקס ניוז" דיווחו קודם לכן כי פרשן פוליטי רוסי אמר לעיתון "פראבדה" כי הוא בטוח שגורמי מודיעין אמריקנים ובריטים עומדים מאחורי המתקפה, שהוצאה לפועל בידי האוקראינים. ואולם, קולות שעולים בימים האחרונים מתוך רוסיה דווקא מפנים אצבע חשדנית כלפי גורמי אופוזיציה בתוך המדינה.

בערב שבת עלה לאתר YouTube סרטון של אחד ממתנגדיו של פוטין, אילייה פונומרב, חבר הדומא (הפרלמנט התחתון של רוסיה) לשעבר, שטען שקבוצה של פרטיזנים רוסים הם אלו שטמנו פצצה ברכבו של דוגין. קבוצה זו, לפי פונומרב, נקראית "הצבא הרפובליקני הלאומי" והיא פועלת בתוך שטחה של רוסיה כדי להדיח את הנשיא פוטין מהשלטון. "הגרדיאן" לא הצליחו לאשר את החשדות.

אלכסנדר דוגין
אלכסנדר דוגין

לאחר מותה של דריה דוגין, הועלתה הכוננות באוקראינה מחשש למתקפה אכזרית מצד הרוסים, כנקמה על הפיצוץ וכן כאיום על חגיגות העצמאות ה-31 במדינה. בליל ראשון פירסם נשיא אוקראינה זלנסקי וידאו בו פנה לאזרחי אוקראינה והזהיר אותם מפני אפשרות שרוסיה תתקוף ביום העצמאות של המדינה, שייערך השבוע ב-24 באוגוסט. אוקראינה הכריזה על איסור התקהלות בארבעת הימים הקרובים.

לפי זלנסקי, על תושבי אוקראינה להיות מודעים לכך שבשבוע הקרוב רוסיה עלולה "לנסות לעשות משהו מכוער במיוחד, משהו אכזרי במיוחד", על רקע חגיגות 31 שנים לעצמאות המדינה מאז יצאה מהאיחוד הסובייטי עת התפרקות ברית המועצות ב-1991. ה-24 באוגוסט עומד גם בסימן חצי שנה לפלישה הרוסית לאוקראינה. בסרטון אומר זלנסקי כי אסור לאוקראינה לתת למוסקבה "לפזר יאוש ופחד".

חוקרים רוסים אוספים ראיות בזירת הפיצוץ בו נהרגה דריה דוגין
חוקרים רוסים אוספים ראיות בזירת הפיצוץ בו נהרגה דריה דוגין | צילום: רויטרס

ביום שבת רכב מסוג לנד קרוזר התפוצץ ועלה בלהבות בסביבות השעה 21:45 בכפר בולשיה ויאזמי שבאזור מוסקבה. רשויות אכיפת החוק ברוסיה אישרו לסוכנות הידיעות "Tass" כי נהגת בת 29 מתה, ומאוחר יותר הותר לפרסום כי מדובר בבתו של הסופר, הפילוסוף והאסטרטג הפוליטי הרוסי אלכסנדר דוגין, המוכר כמקורבו של הנשיא ולדימיר פוטין וכמקורב לבכירי הקרמלין והצבא הרוסי.

לפי הדיווחים בכלי התקשורת הרוסיים, דוגין, המכונה גם "המוח של פוטין" היה אמור לחזור יחד עם בתו מפסטיבל ספרות ומוזיקה באותה המכונית, כשלבסוף דוגין החליט לנסוע בנפרד מבתו - מה שמעלה את החשד שהוא היה היעד לתקיפה.

דריה דוגינה, בתו של הסופר, הפילוסוף והאסטרטג הפוליטי הרוסי אלכסנדר דוגין
דריה דוגינה, בתו של הסופר, הפילוסוף והאסטרטג הפוליטי הרוסי אלכסנדר דוגין | צילום: מתוך טוויטר

דוגין, בת 30, למדה גם היא פילוסופיה באוניברסיטת מוסקבה. אביה מכונה "המוח של פוטין" וכמי שמהווה הרוח החיה מאחורי הרעיון לפלוש לאוקראינה. גם בתו לא רחוקה מדעותיו. לפני כחצי שנה הטיל משרד האוצר האמריקני סנקציות נגד דוגין בעקבות מאמר שערכה ובו נכתב כי אוקראינה "תושמד" אם היא תצטרף לנאט"ו.

היא גם הפיצה מידע כוזב על המלחמה ברשתות החברתיות. במהלך ריאיון שהעניקה בחודש מאי היא אף התגאתה על כך שהוטלו עליה סנקציות. על אביה, ארצות הברית הטילה סנקציות ארה"ב עוד בשנת 2015 על מעורבותו לכאורה בסיפוח הרוסי של חצי האי קרים.