"קור מסכן חיים": מצב חירום הוכרז בארה"ב בשל מזג אוויר קיצוני

גל סופות, שלג כבד ורוחות חזקות וקפואות פוגעות בחוף המזרחי ובמרכז המדינה. הטמפרטורות צפויות לשבור שיא שלילי ותושבים הונחו "להתכונן למזג אוויר מדאיג". בעקבות מזג האוויר, דונלד טראמפ, ניקי היילי ורון דסנטיס, המתמודדים בפריימריז הנשיאותיים של המפלגה הרפובליקנית, ביטלו את אירועי הבחירות שתכננו לקראת פתיחתו הרשמית של המרוץ השבוע

"קשה להתרגל לשלג". גל קור קיצוני באיווה ארצות הברית
"קשה להתרגל לשלג". גל קור קיצוני באיווה | צילום: רויטרס

מצב חירום הוכרז במדינות רבות בחוץ המזרחי ובמרכז ארצות הברית, מניו יורק ועד לואיזיאנה, בשל מזג אוויר חורפי קיצוני שעטף את המדינה לאורך יום שבת, בעקבות גל סופות ארקטיות, שמאיים לשבור שיאי טמפרטורות נמוכות ולאיים על כל אירוע שעתיד להתקיים - החל מתחרות פלייאוף כדורגל ועד קמפיינים לנשיאות, כך פורסם אתמול (שבת) ב"האף פוסט". מושלי המדינות הנחו את התושבים להיות מוכנים למזג אוויר מדאיג.

"בסך הכל, זה היה חורף נורא ואיום, וזה בא משום מקום", אמר ל"האף פוסט" הכתב דן אבינאנה כשסיקר את השלג הכבד בדה מוין, איווה; ובעיר פורטלנד, שבאורגון, הרגילה למזג אוויר יותר מתון, צוותי רפואי עוסקים בחקר של מקרי מוות מהיפותרמיה, ומאות אנשים תפסו מחסה בן לילה במרכזי התחממות. מקרי מוות הקשורים למזג האוויר כבר דווחו מוקדם יותר השבוע בקליפורניה, איידהו, אילינוי וויסקונסין.

קור קיצוני בארה"ב
"חורף איום ונורא". גל קור קיצוני בארה"ב | צילום: רויטרס

רוברט בנקס, שהיה חסר בית כבר כמה שנים, עמד בשעות אחר הצהריים מחוץ לאוהל הכחול שלו לאורך רחוב בפורטלנד, לבוש כפפה אחת בזמן שגשם זלעפות יורד עליו. הוא אמר שהוא רוצה לאבטח את חפציו לפני שיעשה את דרכו למקלט לחסרי דיור. "הקור הזה מצמרר עצמות", אמר

"חורף איום ונורא". גל קור קיצוני בארה"ב

בחלקים מאיווה, הטמפרטורות עלולות לרדת עד למינוס 26 מעלות ביום שני, כאשר עונת הפריימריז לנשיאות צפויה להיפתח. במקביל, ההמתמודדים הרפובליקנים לנשיאות רון דסנטיס, ניקי היילי ונשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ביטלו כולם את אירועי קמפיין הבחירות בגלל הסערה. בניו יורק, המושלת קתי הוצ'ול הזהירה מפני "סערה מסוכנת" כשהודיעה שמשחק הפלייאוף של ליגת הפוטבול הלאומית נדחה מיום ראשון ליום שני.

"חורף איום ונורא". גל קור קיצוני בארה"ב
צילום: רויטרס

בנברסקה, המושל ג'ים פילן הכריז על מצב חירום, בשל "תנאים מסוכנים מאוד". כ-600 מטר של שלג ירדו באזורים מסויימים במדינה במהלך השבוע האחרון, ורוחות קפואות שטפו אותה. "האירוע הזה לא ייעלם הלילה, זה לא ייעלם מחר", אמר פילן במסיבת עיתונאים. "זה ייקח מספר ימים". קילומטרים רבים מהכבישים המהירים של נברסקה נסגרו, ומשטרת המדינה סייעה ליותר מ-400 נהגים תקועים. באיווה, צוותי הכביש "עבדו על מפוחי השלג כמו משוגעים", אמר דינקלה, אבל רוחות עזות העיפו שלג חזרה אל הכבישים, אמר שוטר התנועה אלכס דינקלה.

"קשה להתרגל לשלג". גל קור קיצוני באיווה ארצות הברית
"קשה להתרגל לשלג". גל קור קיצוני באיווה | צילום: רויטרס
משחקים בשלג באיווה ארצות הברית חורף
משחקים בשלג באיווה | צילום: רויטרס

הטמפרטורות בחלקים ממדינת מונטנה הגיעו למינוס 34 מעלות צלזיוס בשבת בבוקר, ושירות מזג האוויר הלאומי אמר כי "צפויות טמפרטורות דומות עד לצפון קנזס, עם מינוס 46 מעלות צלזיוס במדינת דקוטה. בסנט לואיס, שירות מזג האוויר הלאומי הזהיר מפני קור נדיר ו"מסכן חיים".

"היו לנו עכשיו סופות רצופות רבות ברחבי המדינה", אמר המטאורולוג של שירות מזג האוויר זאק טיילור. לפי "האף פוסט", זה קורה בדרך כלל לפחות כמה פעמים בחורף בארה"ב. ובכל זאת, לתושבת מדינת דה מויין, אבוני ג'יימס, זה הרגיש יוצא דופן "כמה אנחנו מקבלים הכל תוך שבוע אחד. זה די מטורף בחוץ".

במקומות אחרים, אם הבעיה לא הייתה שלג ורוח, זה היה מים: גאות שיא פגעה בצפון מזרח ארה"ב, וגרמה להצפה של מספר בתים במדינות מיין וניו המפשייר. לתושבי המחוז הכולל את מדינת באפלו נאמר להתרחק מהכבישים החל מהשעה 21:00, בשל שלג כבד, רוחות חזקות וראות נמוכה.