דה-סנטיס אישר: פלורידה תאסור הפלות לאחר השבוע השישי להיריון

מושל המדינה הדרום-מזרחית אישר את הצעת החוק שתקצר את המגבלה הנוכחית שעומדת על 15 שבועות. עבור דה-סנטיס מדובר בניצחון פוליטי משמעותי בקרב המפלגה הרפובליקנית, לקראת קמפיין הריצה לנשיאות ארה"ב שהוא מתכנן להשיק. מנגד, פעילים דמוקרטים וארגוני זכויות אדם מתנגדים למהלך: "רוב הנשים לא יודעות שהן בהיריון עד השבוע השישי"

מושל פלורידה רון דה-סנטיס
מושל פלורידה רון דה-סנטיס | צילום: רויטרס

מושל פלורידה רון דה-סנטיס חתם הלילה (שישי) על הצעת חוק שאוסרת ביצוע הפלה לאחר השבוע השישי להיריון. בית המחוקקים של המדינה הדרום-מזרחית, הנשלט על ידי רוב רפובליקני, אישר ביום חמישי את החוק, שנתמך כאמור על-ידי המושל, שצפוי להכריז בקרוב על ריצה לנשיאות ארה"ב בשנה הבאה.

טרם אישור החוק החדש, בפלורידה לא אישרו הפלות לאחר השבוע ה-15 להיריון, כך שכעת התקופה לביצוע הפלה מתקצרת באופן דרמטי. "אנו גאים לתמוך בחיים ובמשפחה במדינת פלורידה", אמר דה-סנטיס. החוק יעניק למושל ניצחון פוליטי משמעותי בקרב מצביעי הפריימריז הרפובליקנים, עת שהוא מתכנן להשיק קמפיין ריצה לנישאות כששבסיס התיוג שלו כשמרן.

ג'נה פרסונס-מוליצ'ה וג'ניפר קנדי לאחר אישור החוק בפלורידה
ג'נה פרסונס-מוליצ'ה וג'ניפר קנדי לאחר אישור החוק בפלורידה | צילום: רויטרס

המדיניות של פלורידה עשויה להשפיע גם על מדינות דרומיות נוספות בארה"ב, לאחר שבית המשפט העליון קבע בשנה שעברה כי יש להשאיר את ההחלטה לגבי הפלות למדינות עצמן, וביטל את הזכות החוקתית להפלה. במדינות אלבמה, לואיזיאנה ומיסיסיפי אוסרות הפלה בכל שלב של ההיריון, בעוד שג'ורג'יה אוסרת על ההליך לאחר שניתן לזהות פעילות לבבית של העובר, שמתקיימת בדרך כלל לאחר שישה שבועות.

"יש לנו את ההזדמנות להוביל את הדיון הלאומי סביב החשיבות של ההגנה על החיים, ומתן ההזדמנות לכל ילד להיוולד ולמצוא את ייעודו", אמרה הנציגה הרפובליקנית ג'נה פרסונס-מוליצ'ה, שהגישה את הצעת החוק.

כניסת החוק החדש לתוקף תלויה גם בהחלטת בית המשפט העליון של פלורידה, שצריך להחליט כי ההגבלה היא חוקית, ביחס לערעור שהוגש לגבי ההגבלה הנוכחית (15 שבועות). יש לציין כי בית המשפט נשלט על-ידי רוב שמרני. החוק החדש מחריג היריונות כתוצאה ממקרי אונס או גילוי עריות, עליהם תמשיך לחול ההגבלה הנוכחית.

מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון
מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון בשנה שעברה | צילום: רויטרס

פעילים דמוקרטים וארגוני זכויות נשים מתחו ביקורת חריפה על החוק, בטענה שמדובר בהצעה "קיצונית", שכן חלק גדול מהנשים שנכנסות להיריון עדיין לא מבינות זאת לאחר שישה שבועות. "לא למדנו כלום?", אמר מנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית המחוקקים פנטריס דריסקל, והמשיך: "האם אנחנו לא מקשיבים לבוחרינו ולתושבי פלורידה, ולמה שהם מבקשים?".

איסור הפלות בארצות הברית נחשב לנושא די פופולרי בקרב חלק גדול מהשמרנים, שהם חלק גדול מבסיס המצביעים של המפלגה הרפובליקנית. עם זאת, מצביעים רבים בוחרים לבחור בפלגה הדמוקרטית בגין התנגדות לנושא. כך למשל, הרפובליקנים ספגו תבוסות בחודשים האחרונים שמרכזן מדיניות ההפלות, במדינות מישיגן, קנטקי וויסקונסין.