המחאות בקובה: הממשל ניתק את האינטרנט, כ-100 מפגינים נעדרים

אלפים יצאו לרחובות במחאה על המשבר הכלכלי והטיפול הכושל בהתפרצות מגפת הקורונה. יותר מ-2,000 נפצעו. ע"פ הדיווחים, הממשל הקומוניסטי השבית את אמצעי התקשורת. "חטפו פה אנשים - זה רצח עם"

קובה, הוואנה, מחאה, מחאות, הפגנה
הפגנות בקובה | צילום: רויטרס

קובה: אלפי אזרחים מוחים בימים האחרונים ברחבי קובה נגד הממשלה, במה שנראה כמו ההפגנות הגדולות היותר שהתקיימו באי מזה 30 שנה. המפגינים יצאו לרחובות ברקע המשבר הכלכלי החמור שחווה המדינה מאז נפילת ברית המועצות, ובשל מניין הנדבקים בנגיף הקורונה - ששובר שיאים יום אחרי יום.

המפגינים הביעו את זעמם על המחסור במוצרי יסוד, על השלטון הקומוניסטי וכן על ההתמודדות הקלוקלת עם התפרצות המגפה. אלא, שכפי שזה נראה בשלב זה - יש מי שמנסה להשתיק את המחאות הבוערות. על פי הדיווחים בקובה, לפחות 100 בני אדם שהשתתפו בהפגנות נעלמו, כל אמצעי התקשורת הושבתו - ונותק החיבור לאינטרנט.

באחד הדיווחים נטען כי לפחות 112 מפגינים נעצרו על ידי שוטרים וחיילים שהוצבו ברחובות בהוראת הממשלה. אחת מתנועות המחאה בקובה, סיפרה כי הממשלה איימה על החיילים, "שאם לא יתעמתו עם המפגינים ברגע שיידרשו לכך - הם יגורשו מהאוניברסיטאות שבהן הם לומדים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ליברמן: הרבה ח"כים באופוזיציה יעשו הכול כדי למנוע עוד בחירות

שיא בגל התחלואה הנוכחי: 730 נדבקים בקורונה אובחנו אתמול

הוחמר האישום נגד השוטר שירה למוות בחברו לפלוגה לרצח באדישות

קובה, הוואנה, מחאה, מחאות, הפגנה
הפגנות בקובה | צילום: רויטרס

בשל המצב, הממשלה הטילה עוצר על העיר הוואנה. "אני לא יכול לשלוח סרטונים לתקשורת כי אין כאן אינטרנט - הממשלה חסמה אותו", סיפר כומר מקומי לרשת ABC, בשיחה שהצליח לקיים דרך רשת פיראטית. "עד העוצר, המצב כאן היה נורא. חטפו פה אנשים, המשטרה שיחררה את הכלבים שלה על האנשים - וזה רק מה שאני ראיתי".

לדבריו, נודע לו כי בעיר אחרת, המהומות האלימות הותירו יותר מ-2,000 פצועים. בדיווחים אחרים נטען כי עד כה, חמישה בני אדם נהרגו בהפגנות ויותר מ-20 איש אושפזו עם טראומה. "זה רצח עם, בבקשה תפיצו את זה", צוטט אחד המפגינים בכתבה.

בין הנעדרים, ישנם כמה ממובילי המחאה וכמה עיתונאים שסיקרו את המהומות. אחת מהן היא כתבת ABC, שעתידה לעמוד לדין בגין פשעים נגד ביטחון המדינה. מנכ"ל ארגון Human Rights Watch לזכויות האדם הפנה אצבע מאשימה כלפי נשיא מועצת המדינה מיגל מריו דיאס-קאנל, ואמר כי הוא "החליט להתמודד עם ההפגנות בדרך של אלימות - ולדכא אותן".