דיווח בארה"ב: ניסיון ערעור השלטון בירדן - נעשה בתמיכת נתניהו

לפי הוושינגטון פוסט, ישראל, ארה"ב וסעודיה תמכו בניסיון ערעור השלטון הירדני שהתרחש לפני כחודשיים. בכיר ב-CIA לשעבר: טראמפ היה משוכנע שהמלך הירדני מהווה מכשול למימוש עסקת המאה

נתניהו ועבדאללה השני, מלך ירדן
נתניהו ועבדאללה השני, מלך ירדן | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא האמריקני הקודם, דונאלד טראמפ ויורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, העניקו רוח גבית לניסיון הכושל לערער את יציבות המשטר בירדן ולהסית נגדו לפני כחודשיים - כך דווח הלילה (שבת) בוושינגטון פוסט. על פי בכיר ב-CIA לשעבר, טראמפ היה משוכנע שעבדאללה מלך ירדן מהווה בהתנגדותו מכשול למימוש עסקת המאה. 

נוסף על כך, על פי הדיווח, מחקירת ניסיון ההפיכה עולה כי לטענתם של יורש העצר לשעבר, הנסיך חמזה, ושני בכירים נוספים המקורבים למשפחת המלוכה, הם קיבלו רוח גבית ממנהיגים פוליטים בישראל, ארה"ב וסעודיה לאחר שעבדאללה התנגד לעסקת המאה שטראמפ שאף לקדם באזור. עוד נטען כי אחד משני המקורבים שנחקרו, יצר קשר עם שגרירות זרה לפני כשנתיים בכדי לגשש אם ארצם תתמוך בנסיך חמזה כחלופה למלך והמשיך בקשר עמם גם לאחר מכן.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"פגע בליבת הסוד של המדינה": סיפורו של קצין המודיעין שמת

2 הרוגים ו-3 פצועים בתאונת דרכים קשה סמוך לגבעת זאב

חוקי נתניהו וסוגיית פינוי מאחזים: האתגרים של ממשלת לפיד-בנט

יורש העצר לשעבר, הנסיך הירדני חמזה
יורש העצר לשעבר, הנסיך הירדני חמזה

לאחר התפוצצות הפרשה, שיגרו נציגים משירותי הביון הישראלים מסרים לעבדאללה כי אין לישראל קשר לפרשה. גורם ביון אמריקני לשעבר, הדף את הטענות למעורבות הארגון ומסר כי: "זה לא אנחנו, אלא דבר שנעשה מעלינו".

כזכור לפני כחודשיים, שר החוץ של ירדן, איימן א-ספדי, התייחס לדיווחים על ניסיון ההפיכה ואמר כי "הצבא והמודיעין הירדניים ערכו במשך תקופה ארוכה מעקב אחר פעילותיהם של הנסיך חמזה ועוד כמה אנשים בחשד לפגיעה בביטחון וביציבות המדינה. החקירה העלתה כי גורמים אלה היו בקשר עם גורמים חיצוניים בנוגע לזמן המתאים לפתיחה בצעדים שיזעזו את ביטחונה של המדינה".

לדברי שר החוץ הירדני, הנסך חמזה ניסה ליצור קשר עם גורמי אופוזיציה בחו"ל, בכדי להסית נגד ירדן. חמזה הסית גורמים חברתיים כדי שיפעלו נגד המדינה, כך לדברי ממשלת ירדן. 16 בני אדם נעצרו בחשד למעורבות באירוע.