פרידה היסטורית: מתה העיתונאית שחשפה את מלחמת העולם השנייה

העיתונאית שחשפה את מלחה"ע 2 קלייר הולינגוורת' הלכה לעולמה בגיל 105

קלייר הולינגוורת'

הכתבת הבריטית קלייר הולינגוורת', מי שדיווחה לראשונה על פרוץ מלחמת העולם השנייה, הלכה היום (שלישי) לעולמה בהונג קונג בגיל 105. את החשיפה הביאה כשהייתה כתבת מתחילה, בת 27 בלבד - היא הייתה רק בשבוע הראשון שלה בעבודתה ב"דיילי טלגרף" כשגילתה לעולם על הפלישה הגרמנית לפולין.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הולינגוורת' שאלה רכב מדיפלומט בריטי והשתמשה בו כדי לחצות את גבול גרמניה-פולין. כך הצליחה לדווח על מאות טנקים, רכבים משוריינים ואמצעי לחימה גרמניים המכוונים כלפי פולין ומוכנים לפעולה. שלושה ימים לאחר מכן, ב-1 בספטמבר 1939, התקשרה לשגרירות הבריטית במוסקבה לעדכן אותם כי המלחמה פרצה, לאחר שהתעוררה מקולות הטנקים. כשלא האמינו לה, הוציאה את האפרכסת מחוץ לחלונה על מנת שישמעו בעצמם.

הולינגוורת' החליטה כבר במהלך מלחמת העולם הראשונה כי ברצונה להיות כתבת שטח. כאישה צעירה היא טיילה ברחבי אירופה כאקטיביסטית לפני שפצחה בקריירה עיתונאית. בריאיון שנתנה לסוכנות הידיעות AP בשנת 2009 הסבירה כי "אם יש מלחמה, ואם העולם מעוניין בכך, אז אני רוצה לסקר את זה". בהזדמנות אחרת הוסיפה כי היא "נהנית מאקשן, מלהיות במטוס שמפציץ משהו או להיות בשטח במדבר כשהם מתקדמים".

בשנת 1946 הולינגוורת' ובעלה, ג'פרי הור המנוח, כמעט נהרגו בפיצוץ מלון קינג דיוויד בירושלים על ידי המחתרות היהודיות, בו נהרגו 91 בני אדם. הזוג לן במלון, אולם יצא מהאירוע ללא פגע. רבים מקורותיה מגוללים בביוגרפיה שפורסמה עליה לאחרונה, בה מתוארת בין היתר גם פעילותה ההומניטרית הרבה עם פליטים, טרם מלחמת העולם השנייה.

בשנת 1970 עברה הולינגוורת' לדווח מבייג'ינג, ובשנת 1981 עברה להונג קונג, שם התגוררה עד מותה. באוקטובר האחרון חגגה את יום הולדתה ה-105 יחד עם חבריה העיתונאים בעיר, עמם נהגה לחגוג את המאורע מדי שנה, חרף הידרדרות מסוימת בבריאותה.