איך להילחם בפקקים: בסין מתמודדים עם עומסים קיצוניים במיוחד

במטרה להילחם בעומסים, אלפי מכוניות בסין מושבתות מדי יום בעקבות תקנה שקובעת כי רכבי בנזין מורשים לנסוע בכבישים העמוסים בעיר בייג’ינג רק שישה ימים בשבוע. היום בו כל נהג יכול לנסוע נקבע על פי לוחית הרישוי

Vehicles Are Seen Stuck In A Traffic Jam Near A Toll Station As People Return Home At The End Of A Week Long National Day Holiday, In Beijing
כביש ראשי בבייג'ינג | צילום: רויטרס

עומסי התנועה החריגים בסין דורשים פתרונות נוספים, מלבד הקמתם של מערכות הסעת המונים ותחזוק של תחבורה ציבורית יעילה. בעקבות זאת, הותקנה תקנה מיוחדת הנוגעות לכל 6 מיליון בעלי הרכבים בבייג'ינג, בירת המדינה. על פי התקנה, שקיימת כבר כמה שנים בעיר, הספרה האחרונה בלוחית הרישוי של הרכב היא שקובעת באיזה יום אסור או מותר לעשות בו שימוש.

על כלי רכב מזהמים במיוחד, למשל, נאסרת הנסיעה בכביש הטבעת החיצוני של העיר ועל הנהגים יוטל קנס של 100 יואן (50 ש״ח) במידה וייתפסו על הכביש.

Screenshot 2023 08 12 082046
כביש ראשי בבייג'ינג | צילום: רויטרס

בבייג'ינג חיים כ-22 מיליון תושבים, ובשנים האחרונות היא מדורגת בין הערים הפקוקות בעולם. לנוכח עובדה זו, רק מספר מוגבל של תושבים יכול לנהוג ברכב פרטי משלו - וזאת מכיוון שהגרלות לחלוקת לוחיות רישוי מבוצעות רק אחת לחודש. מכיוון שאלפי תושבים מבקשים להשתתף בהגרלה מדי חודש, הסיכוי לזכות הוא נמוך מאוד וישנם אלפי תושבים שמחכים בין חמש לעשר שנים בכדי לקבל לוחית רישוי משל עצמם.

התקנה להשבתת כלי הרכב המזהמים ליום אחד בשבוע, על בסיס המספר בלוחית הרישוי, הותקנה לקראת המשחקים האולימפיים שנערכו בבייג'ינג - אך גם לאחר שהסתיימה האולימפיאדה הוחלט להמשיך בנוהג על מנת לשפר את איכות האוויר ולהיאבק בגודש התנועה ממנו סובלת הבירה הסינית.