דיווח בארה"ב: האקרים מסין גנבו 20 מיליון דולר מהממשל האמריקני

הפצחנים פרצו וגנבו כספים שיועדו לעסקים קטנים בארצות הברית ולתשלום דמי אבטלה לנפגעי הקורונה. למרות שהקבוצה קשורה בדרך זו או אחרת לממשלת סין, בוושינגטון לא חושדים שהמשטר הסיני הוא זו שעומד מאחורי ההתארגנות הזו - ומעריכים כי מטרת הפריצה הייתה לרווח אישי

זמן צפייה: 00:35

קבוצת האקרים מסין העונה לשם "APT41" גנבה לפחות 20 מיליון דולרים מהממשל האמריקני, כך פורסם אמש (שני) ברשת האמריקנית "NBC". לפי הדיווח ברשת, הפצחנים פרצו וגנבו כספים שיועדו לעסקים קטנים בארצות הברית ותשלום דמי אבטלה לנפגעי הקורונה.

למרות שהקבוצה קשורה בדרך זו או אחרת לממשלת סין, בוושינגטון לא חושדים שהמשטר הסיני הוא זו שעומד מאחורי ההתארגנות הזו - ומעריכים כי מטרת הפריצה הייתה לרווח אישי. למעשה, זהו המקרה הראשון בארה"ב בו הממשל מכיר בהונאת סייבר בחסות מדינה שבוצעה נגד ארה"ב. מומחים אמריקניים ובינלאומיים מעריכים כי הגניבה הזו עשויה להיות רק "קצה הקרחון".

לדבריהם, שירותי הביטחון של ארה"ב מנהלים כמה וכמה חקירות פדרליות של הונאות כספי קורונה, שבחלקן הלא מבוטל של החקירות - נמצאו כי האחראים לפריצות הן קבוצות סייבר מסין. ההערכה היא שלמעלה מ-1,000 חקירות מתנהלות כעת, בהן קבוצת הסייבר "APT41" מהווה "שחקן בולט".

חמישה מחברי הקבוצה המבוקשים על ידי ה-FBI
חמישה מחברי הקבוצה המבוקשים על ידי ה-FBI | צילום: United States Department of Justice

בעבר ובשנתיים האחרונות בפרט, הקבוצה נחשדה בתכניות פריצה שכוונו לפוליטיקאים דמוקרטיים מהונג קונג ול-100 חברות עסקיות אמריקניות. עוד הקבוצה הואשמה בפריצה למחשבי סוכנויות ממשלתיות בלפחות שש מדינות בארה"ב וגם באירועים נוספים אחרים. לאחר הדיווח ברשת, דוברת השירות החשאי של ארה"ב אישרה את הטענות, וטענה כי הכספים שנגנבו יועדו לסיוע כלכלי לתושבים ביותר מ-12 מדינות ברחבי ארה"ב.

בהקשר זה, יצוין כי משרד המפקח הכללי במחלקת העבודה האמריקנית העריך כי לפחות 872.5 מיליארד דולרים מכספי הסיוע לנפגעי הקורונה הועברו בצורה לא תקינה, וההערכה בשירות החשאי של ארה"ב היא שלפחות 100 מיליארד דולרים מתוכם הגיעו לידיהם של עבריינים, שהשתמשו בזהויות בדויות כדי להונות את הממשל האמריקני.

המודל הסיני של קבוצות האקרים הפועלות "בחסות המדינה", הוא למעשה רשת של קבוצות עצמאיות למחצה המבצעות "עבודות קבלניות" בשירות ממשלתי. כלומר, ממשלת סין עשויה להורות לקבוצת סייבר לתקוף יעד מסוים. "APT41", הולמת את המודל ונחשבת לנכס מודיעיני סיני משמעותי, והיא ידועה באיכות עבודתה.

מחלקת העבודה האמריקנית, מחלקת המשפטים, מנהל העסקים הקטנים והסוכנות לאבטחת סייבר בארה"ב סירבו להגיב על הפרסום. גם בשגרירות סין בוושינגטון סירבה להגיב.