מצב חירום בצ'ילה: 51 הרוגים ו-372 נעדרים בשריפות ענק

92 שריפות פרצו ביערות צ'ילה, וגרמו הרס רב לחיים ורכוש. הרשויות טוענות שמניין המתים צפוי להעלות בהרבה. אדם נעצר בחשד שביצע עבודות ריתוך שיצאו משליטה - למרות שרשויות המדינה חושדות כי לפחות אחת מהשריפות הוצתה בכוונה. "קשה לדמיין איזה מין אדם היה עושה מעשה שכזה", אמר בהצהרה נשיא המדינה גבריאל בוריק

שריפה צ'ילה
בתים הרוסים בצ'ילה, היום | צילום: רויטרס

צ'ילה הכריזה היום (ראשון) על מצב חירום במדינה, לאחר ש- 92 שריפות נרחבות פרצו באזורים שונים והרגו לפחות 51 בני אדם - והרשויות טוענות שמניין ההרוגים צפוי לעלות בהרבה, כש-372 מוגדרים "נעדרים". השריפות התפרסו על כ-43 אלף דונם עד כה.

לפי ה-CNN, השריפות פרצו עקב עבודות ריתוך שבוצעו בעיר טלקה שבמרכז צ'ילה. חשוד אחד נעצר והוא יובא היום להארכת מעצר. הרשויות בודקות חשד כי לפחות אחת מהשריפות הוצתה בכוונה. "למרות שקשה לדמיין מי יהיה מוכן לגרום לכל כך הרבה טרגדיה וכל כך הרבה כאב, דע שנחקור", אמר נשיא צ'ילה גביראל בוריק בנאום בטלוויזיה.

אנשים שקהילותיהם נפגעו מספרים על כאוס מוחלט, "גיהנום". "ניסיתי לעזור לשכן שלי, ואז הבית שלי החל לבעור. אפר ירד עלינו כמו גשם", סיפר רודריגו פולגאר בן ה-61 מאל-אוליבר סיפר לסוכנות הידיעות הצרפתית APF. "רוב תושבי השכונה שלי הם אנשים מבוגרים. השכנה שלי מתה כי לא הצלחנו לחלץ אותה בזמן".

שריפות בצ'ילה דרום אמריקה שריפה
מכונית שרופה בוינה דל-מאר, צ'ילה | צילום: רויטרס

הנשיא בוריק אמר בהצהרה לטלוויזיה אתמול כי "בהתחשב בתנאי הטרגדיה, מספר הקורבנות בוודאי יגדל בשעות הקרובות". הוא הוסיף כי משרד הביטחון הצ'ליאני יפרוס יותר יחידות צבאיות לאזורים הנפגעים. עוצר הוטל במספר קהילות על מנת להקל על פריסת הכוחות. כוחות כיבוי האש במדינה הצליחו להשתלט על 40 שריפות עד כה, והחשש הוא שהשריפות תתפשטנה לאזורים עירוניים.

שריפות בצ'ילה דרום אמריקה שריפה
אדם יושב לצד ביתו ההרוס בוינה דל-מאר, צ'ילה | צילום: רויטרס

מאז 2017, צ'ילה הפכה למוכת שריפות - בעיקר באזורים המיוערים. השריפות שפרצו השנה מונעות ע"י גל החום המשפיע על חלקה הדרומי של דרום אמריקה, שנגרם על ידי התופעה האקלימית "אל ניניו", המתרחשת אחת לכמה שנים, בה עולות טמפרטורת מי האוקיינוס השקט ממערב לפרו ואקוודור בדרום אמריקה לפרק זמן של כמה חודשים.