אנטישמיות באוניברסיטת ורמונט: "מפחדים להזדהות כיהודים"

משרד החינוך האמריקני חוקר תלונות מצד סטודנטים יהודים באוניברסיטת ורמונט שטוענים כי סולקו ממועדוני סטודנטים וכי עוזר הוראה איים לפגוע בציונים שלהם אם יביעו תמיכה פומבית בישראל

אוניברסיטת ורמונט
אוניברסיטת ורמונט | צילום: מתוך יוטיוב

משרד החינוך האמריקני פתח בחקירה בחודש שעבר באוניברסיטת ורמונט שבארצות הברית, בעקבות גילויי אנטישמיות, כך דווח הלילה (רביעי) בסוכנות הידיעות AP. התלונה הוגשה בשנה שעברה על ידי מרכז ברנדייס לזכויות אדם, בעקבות פניות של סטודנטים יהודים הלומדים במוסד הוותיק, שלדבריהם מפחדים להזדהות כיהודים בקמפוס או לתמוך בפומבי במדינת ישראל.

על פי התלונה, סטודנטים יהודים סולקו ממועדוני סטודנטים בקמפוס. באחד המקרים,  קבוצת סטודנטים באוניברסיטה הנאבקת במקרי פגיעה מינית, שלה כ-4,000 עוקבים, הודיעה בחשבון הפייסבוק שלה כי לא תאפשר כניסה ל"סטודנטים ציונים" לקבוצה.

אוניברסיטת ורמונט
אוניברסיטת ורמונט | צילום: מתוך יוטיוב

מהתלונה עולה גם כי עוזר הוראה באוניברסיטה איים לפגוע בציונים של סטודנטים שיביעו תמיכה פומבית בישראל. "זה לא אתי עבורי, כעוזר הוראה, לא לתת נקודות לציונים עבור השתתפות. אני מרגיש שזה טוב ומצחיק", נכתב בהודעה של עוזר ההוראה שצורפה לתלונה שהוגשה.

"זה לא יכול להיות ככה היום", אמרה אלייזה לוין, נשיאת מרכז ברנדייס. "הקהילה היחידה שאינה יכולה להפגין הזדהות מלאה היא היהודים, וזה מה שקורה כרגע באוניברסיטת ורמונט", הוסיפה לוין. בנוסף, אמרה נשיאת המרכז כי מופעל לחץ על הסטודנטים היהודים שלא לחשוף את זהותם היהודית אם הם רוצים להיות מעורבים בענייני זכויות להט"ב, זכויות נשים או שינויי האקלים.

מאוניברסיטת ורמונט נסמר כי הם מודעים לתלונה שהוגשה ובכוונתם לשתף פעולה באופן מלא עם החקירה.

המקרים הללו מגיעים בצל עלייה חדה במספר גילויי האנטישמיות בארצות הברית, כשבשנת 2021 דווחו 2,717 מקרים כאלו שכללו תקיפה, הטרדה וונדליזם – עלייה של כ-34% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.