הבחירות בארה"ב: הדמוקרטים ניצחו בנבדה וישמרו על הרוב בסנאט

בניגוד מוחלט לרוב הסקרים והתחזיות, מפלגתו של הנשיא המכהן ביידן הצליחה לשמור על הרוב בבית העליון, זאת לאחר שבנבדה התפרסמו תוצאות הבחירות הסופיות, שם ניצחה המושלת הדמוקרטית המכהנת קתרין קורטז מסטו

זמן צפייה: 00:30

בחירות האמצע בארצות הברית: המפלגה הדמוקרטית של הנשיא המכהן ג'ו ביידן הצליחה לשמור על הרוב בבית העליון של הקונגרס - הסנאט, וזאת, לאחר שהלילה (בין שבת לראשון) התפרסמו תוצאות הבחירות הסופיות במדינת נבדה, שם ניצחה המועמדת הדמוקרטית קתרין קורטז מסטו. זאת, בניגוד מוחלט לרוב הסקרים והתחזיות שהתפרסמו בארה"ב בשבועות האחרונים לקראת בחירות האמצע.

המשמעות היא שכרגע, למפלגה הדמוקרטית יש 50 חברי סנאט, וזאת בטרם התקיים הסבב השני לבחירות במדינת ג'ורג'יה, שם לדמוקרטים סיכוי גדול לנצח גם בסיבוב השני, אחרי שבסבב הראשון זכו לכמעט 40 אלף קולות יותר מהרפובליקנים, להם נבחרו עד כה 49 סנאטורים. מי שתהיה "שובר השיוויון" מבחינת הדמוקרטים היא סגנית הנשיא קמלה האריס, שתהיה ל"אצבע" ה-51 של המפלגה בסנאט.

הצפי הוא שאת הרוב בבית הנבחרים - הדמוקרטים ככל הנראה יאבדו, אם כי באופן מינורי, ורחוק ממה שצפו להם בסקרים. המפלגה הרפובליקנית הצליחה "להעביר" לרשותה לפחות 5 כיסאות דמוקרטיים ומספר חבריה שנבחרו לכהן בבית הנבחרים נכון לרגע זה עומד על 211, בעוד 203 מועמדים נבחרו מטעם המפלגה הדמוקרטית. גם בשעה זו, הקולות ממשיכים להיספר. יצוין כי הסקרים צפו איבוד של 50-40 מושבים דמוקרטים לטובת הרפובליקנים.

מאחר והרפובליקנים השיגו את הרוב בבית, הם יוכלו לפגוע בסדר היום החקיקתי של הנשיא ביידן ושל מפלגתו, אם כי הליכים משמעותיים יוכלו להיבלם על ידי הסנאט, שם כאמור, הדמוקרטים הצילחו לשמור על הרוב. כך למעשה, התקוות הרפובליקניות ל"גל אדום" של ניצחונות דעכו, והדמוקרטים הצליחו לנצח ב-11 מתוך 13 "התחרויות הצמודות" בין המפלגות.

הפרשנים הפוליטיים בארה"ב הצביעו על כישלון למפלגה הרפובליקנית, הרי שלטענתם, ניצחונם המזערי על הדמוקרטים היה רחוק מאוד מההצלחה שניבאו להם בסקרים ובתחזיות מהתקופה האחרונה, שצפו למפלגה הרפובליקנית ניצחון משמעותי, הן בבית הנבחרים וגם בסנאט. למעשה, זהו הניצחון הקטן ביותר למפלגת אופוזיציה בבחירות אמצע מזה שלושה עשורים בארה"ב.

בבחירות האמצע במדינה נבחרו 35 סנאטורים חדשים או מכהנים מתוך 100 בסך הכל. בסנאט, הבית העליון של הקונגרס האמריקני מכהנים 2 סנאטורים מכל מדינה. לבית הנבחרים של הקונגרס, הבית התחתון, בו מכהנים מספר יחסי של חברי קונגרס בהתאם לגודלה של כל מדינה, נבחרו כל 435 הצירים. כרגע, הנושא שהכי מעניין את האזרחים האמריקנים הוא הנושא הכלכלי, הכולל את יוקר המחייה, האינפלציה וחשש ממיתון כלכלי אפשרי.