זלנסקי: "צעד להשבת הצדק"; פוטין: "אוקראינה מעכבת את המו"מ"

לראשונה מאז הפלישה של כוחות צבאו למערב רוסיה, נשיא אוקראינה התייחס למתקפה: "צעד הכרחי להשבת הצדק לאחר שרוסיה פלשה לשטחנו". פוטין האשים את אוקראינה בעיכוב המשא ומתן לסיום המלחמה: "על איזה סוג של מו"מ אפשר לדבר עם אנשים שיורים על אזרחים?"

זמן צפייה: 03:14

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התייחס היום (שני) לראשונה לפלישה של כוחות צבאו לאזור קורסק שבמערב רוסיה בסוף השבוע, ואמר שהמתקפה היא "צעד הכרחי להשבת הצדק לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה". נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס גם הוא למתקפה האוקראינית, ואמר: "יש להדוף אותם החוצה".

זלנסקי המשיך: "אוקראינה מוכיחה שהיא יכולה להשיב את הצדק על כנו, ולדחוף את המלחמה לשטח של מי שתקפה אותה". הוא הדגיש: "כך נפעיל את הלחץ הדרוש על רוסיה". פוטין תקף: "אוקראינה מבקשת לשפר את עמדתה במשא ומתן - אבל על איזה סוג של מו"מ אפשר לדבר עם אנשים שיורים על אזרחים?". עוד טען נשיא רוסיה כי המתקפה היא "ניסיון של אוקראינה להאט את ההתקדמות של צבא רוסיה בחלקים אחרים בחזית".

כוחות צבא אוקראינה בגבול עם רוסיה
כוחות צבא אוקראינה בגבול עם רוסיה | צילום: רויטרס
קורסק, מערב רוסיה
קורסק, מערב רוסיה | צילום: רויטרס

מושל קורסק הודה כי הכוחות האוקראינים שולטים לפי שעה ב-28 יישובים באזור, והאשים: "הם השתמשו בנשק כימי במהלך הפלישה". כמו כן, גורמים רשמיים בקורסק אמרו אתמול כי 13 בני אדם נפצעו לאחר ששברי טיל אוקראיני נפלו על בניין מגורים בן תשע קומות.

נזק לבניין דירות בעיר קורסק שברוסיה
נזק לבניין דירות בעיר קורסק שברוסיה | צילום: רויטרס

הגנרל העליון של מוסקבה, ולרי גראסימוב, טען כי הצבא הרוסי טרם הצליח להדוף את הכוחות של צבא אוקראינה משטח המדינה. משרד ההגנה הרוסי אמר כי מערכות ההגנה האווירית שלו השמידו 14 מל"טים וארבעה טילים בליסטיים טקטיים ששיגרה אוקראינה מעל אזור קורסק. כתוצאה מהמתקפה, רוסיה הודיעה כי הגבירה את האבטחה בגבול קורסק, בלגורוד ובריאנסק, ופינתה יותר מ-76,000 בני אדם מהאזור.

כוחות צבא אוקראינה בגבול עם רוסיה
כוחות צבא אוקראינה בגבול עם רוסיה | צילום: רויטרס

בנוסף, הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית דיווחה אתמול כי פיצוצים נשמעו באזור תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה שבדרום-מזרח אוקראינה, באזור הנמצא תחת שליטת רוסיה. סבא"א ציינה כי לפי דיווחים, כטב"ם תקף את אחד ממגדלי הקירור שנמצאים באתר, ועשן היתמר מעל התחנה.