ישראליות תועדו ליד החשודה כמחבלת בטורקיה: "קרה לנו נס גדול"

אור אטדגי ונטלי סוויסה מאשדוד תועדו כשהן הולכו לצד החשודה כמחבלת באיסטנבול - בפיגוע שבו נרצחו 6 ונפצעו 81. זמן קצר לאחר מכן הן עצרו ליד חנות - וחייהן ניצלו. נטלי שיחזרה: "הבום הזה לא עוזב אותי, זה היה טראומתי - אלוהים היה איתנו. השגחה פרטית"

זמן צפייה: 05:42

רגע לפני הפיגוע באיסטנבול אתמול (ראשון), אור אטדגי ונטלי סוויסה מאשדוד תועדו כשהן הולכו לצד החשודה כמחבלת. כמה שניות לאחר מכן הן עצרו ליד חנות - עצירה שהצילה את חייהן. המחבלת, כך נראה, המשיכה בדרכה עוד כמה מטרים ואז הניחה את מטען החבלה ופוצצה אותו.

נטלי שיחזרה את רגעי האימה ואמרה: "בגלל עיכוב של 2 דקות ניצלנו. הלכנו בצמוד אליה, ואז נעצרנו ליד חלון ראווה. כמה שניות לאחר מכן היה גל עשן ענק. פיצוץ עז. רצנו וצעקנו ובכינו. לא הבנו מה קרה. אחר כך הגענו למלון וגילינו שהיא הייתה לידנו. זה היה קשה. זה היה טראומתי. אלוהים היה איתנו. השגחה פרטית".

עוד הוסיפה נטלי: "הבום הזה לא עוזב אותי. אני לא יכולה לשמוע את זה. הייתי עם ידיים סגורות על האוזניים. באנו רועדות. זוג ישראלים עזרו לנו. לא ידענו איך להגיע למלון. זה היה טראומתי. התחלתי להרביץ לגוף שלי שלא הפסיק לרעוד".

זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול | צילום: רויטרס

לירון אטדגי, בעלה של אור ואחיה של נטלי, אמר: "הן היו בטיול כ-10 נשים, וביום האחרון התפצלו והלכו לקניות. אשתי ואחותי הלכו בכיכר המרכזית ליד המחבלת. הן נעצרו לכמה רגעים ליד חנות, היא עקפה אותן וכמה שניות לאחר מכן, כשהן יצאו מהחנות, היה פיצוץ אדיר כ-50 מטר מולן. הן סיפרו שהיה הרס מטורף והן רצו אחורה בלי הבחנה, נכנסו למלון כשהן רועדות ובוכות ואחרי שראו את עצמן בתמונות ליד המחבלת הן נכנסו להתקף חרדה. הייתה לנו השגחה פרטית. נס גדול קרה לנו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2211131537' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_vjbfirie' duration='']

מוקדם יותר הבוקר דווח על התקדמות בחקירת פיגוע התופת באיסטנבול: כוחות מיוחדים עצרו לפנות בוקר את מי שהניח מטען חבלה במדרחוב איסתיקלאל שבמרכז העיר, שהתפוצץ וגרם למותם של 6 בני אדם ולפציעתם של יותר מ-80. שר הפנים של טורקיה הודיע לפנות בוקר כי נעצרה "דמות חשודה" השייכת למחתרת הכורדית (PKK, או "מפלגת הפועלים של כורדיסטן").

עם זאת, לא נאמר אם מדובר במחבלת שהניחה את המטען, כפי שנטען מיד לאחר הפיצוץ. בנוסף, גורמים טורקיים אומרים כי כל כיווני החקירה נבדקים - כולל מעורבות של ג'יהאד עולמי והמודיעין במדינה מחפש אחר מחבלים נוספים.

זירת הפיצוץ באיסטנבול, טורקיה
זירת הפיצוץ באיסטנבול, טורקיה | צילום: רויטרס

אתמול אמר שר המשפטים הטורקי, בקיר בוזדג, כי לפני הפיצוץ "אישה ישבה על ספסל במשך 40, 45 דקות" מול המקום שבו התרחש הפיגוע. "אחרי שהיא קמה, הפיצוץ התרחש. כרגע כל הנתונים לגבי האישה הזו נחקרים וזהותה טרם התבררה".

במשרד החוץ מסרו הבוקר כי "לאחר שעות של פעילות אינטנסיבית של המחלקה לישראלים בחו"ל באגף הקונסולרי, מרכז מצב והקונסוליה הישראלית באיסטנבול, אותרו כלל מנותקי הקשר שהיה חשש לשלומם. אין נפגעים ישראלים באירוע".

גורם ביטחוני בישראל אומר  כי "ההמלצה היא כרגע להישאר במלון עד שדברים יתבהרו, ולהקשיב להמלצות ולהנחיות של גורמי הביטחון הטורקים". בישראל, בין היתר גם מצד שר הביטחון בני גנץ, העבירו מסר לטורקים שישראל נכונה לסייע בחקירת האירוע הזה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-221131542' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_lupb8ora' duration='']

זירת הפיצוץ באיסטנבול, טורקיה
זירת הפיצוץ באיסטנבול, טורקיה | צילום: רויטרס

עוד אמר הגורם כי יש "לעדכן קרובי משפחה על מיקום בטיול, להימנע מפרסום ברשתות החברתיות על מיקום, להתרחק מהפגנות והתקהלויות, לשמור על עירנות, להסתיר זהות ישראלית, לא לעלות על רכבים לא מזוהים וכו'. אנו מחדדים כי אזהרת המסע לטורקיה מוגדרת ברמה 3, שזו רמה בינונית, וכנגזרת מומלץ להימנע מנסיעות שאינן חיוניות".

קודם לכן אישר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כי מדובר באירוע טרור, והוא הוסיף כי מדובר באישה שהייתה חלק מרכזי באירוע, וככל הנראה פעלה בשתי זירות, נמלטה, וכרגע טרם הצליחו להגיע אליה. האירוע נמצא תחת חקירה.

הפיצוץ התרחש בכניסה לרחוב עדנאן, בשדרת הקניות המרכזית. עיקר הנפגעים נמצאו בסמוך לחנות "מנגו", ולפי שעה פצועים בדרגות פציעה שונות, רובם תיירים. לפי דיווחים ברשתות החברתיות בטורקיה, מושל איסטנבול היה הראשון לאשר שישנם הרוגים בזירה.

מירי דבוש, מדריכת טיולים שהייתה בזירה, סיפרה לחדשות 13 בדמעות: "היינו ממש בכיכר, הייתה פה בהלה רצינית. יש כאלה שאומרים שזה היה פיצוץ גז. יש פה אמבולנסים משטרות. חסרה לי מישהי בקבוצה, מלא אנשים רצו, זה נראה קטסטרופה המונית". אלון אזולאי, מטייל בטורקיה: "אנחנו רק הגענו למלון שמענו פיצוץ עז. יש פה הרוגים רבים, הנהג שלנו הספיק לצלם את הכל. ממש מחריד. נכנסנו למלון, כרגע יש אמבולנסים ומשטרה, מלא אנשים".

כוחות הצלה בזירת הפיצוץ באיסטנבול, טורקיה
כוחות הצלה בזירת הפיצוץ באיסטנבול, טורקיה | צילום: רויטרס

בשנת 2016 אירע פיגוע התאבדות בשדרות איסתיקלאל. באותו אירוע, שבוצע על ידי פעיל דאעש, נהרגו ארבעה בני אדם ונפצעו 36 נוספים. שלושה מההרוגים ועשרה מהפצועים היו ישראלים.