אוקראינה: החייל הרוסי הראשון שנשפט על פשעי מלחמה - נידון למאסר עולם

לראשונה מאז החלה הפלישה הרוסית למדינה, בית משפט אוקראיני קבע היום את דינו של ואדים שישימארין, מפקד טנק בן 21, שנאשם בהריגתו של אזרח חף מפשע ובציות לפקודה בלתי חוקית. מנכ"ל לשכת עורכי הדין הבינלאומית: " אם כך נראה המשפט הראשון - הרף הוצב מאוד גבוה"

החייל הרוסי ואדים שישימארין
החייל הרוסי ואדים שישימארין | צילום: רויטרס

בית המשפט האוקראיני שפט היום (שני) חייל רוסי שהואשם בהריגת אזרח בלתי חמוש למאסר עולם, מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס, ומשפטו הוא הראשון שעוסק בפשעי המלחמה שהתחוללו מאז פלישתה של רוסיה לאוקראינה.

ואדים שישימארין, מפקד טנק בן 21, נמצא אשם בהריגתו של אולקסנדר שליפוב בן ה-62 בצ'ופאקחיבה שבצפון-מזרח אוקראינה ב-28 בפברואר. בגזר הדין קבע השופט כי החייל ביצע "פקודה בלתי חוקית" שנפקדה עליו  - וירה מספר יריות לראשו של שליפוב מנשק אוטומטי. "בהתחשב בכך שהפשע שבוצע הוא פשע כנגד השלום, הביטחון, האנושות והסדרי החוק הבינלאומי", כתב השופט, "בית המשפט לא יכול יכול לאפשר הטלת עונש קצר יותר".

התובעים במשפטו של שישימארין מצד מדינת אוקראינה, טענו שהחייל ועוד ארבעה אנשי שירות רוסים, גנבו רכב בזמן שניסו לברוח לאחר שהכוחות האוקראינים זיהו את השיירה שלהם. לאחר שנכנסו לכפר צ'ופאקחיבקה, החיילים הבחינו באזרח האוקראיני שרכב על אופניו ודיבר במכשיר הטלפון שלו. בזמן הזה, פקדו על שישימארין להרוג אותו כדי למנוע ממנו לדווח על מיקומם לכוחות הצבא האוקראינים, כך לפי התביעה.

חיילים רוסים באוקראינה
חיילים רוסים באוקראינה | צילום: רויטרס

מארק אליס, מנכ"ל לשכת עורכי הדין הבינלאומית, אמר שגזר הדין לא היה מפתיע ויכול להיות שיהווה את החלק הראשון ב"פאזל שכולל גם את החיילים האוקראינים שמוחזקים ברוסיה", לדבריו. "אם ככה נראה המשפט הראשון – הרף הוצב מאוד גבוה", אמר והוסיף כי "בעבור רוב התיקים שעוסקים בפשעי מלחמה באוקראינה, אני חושש שנראה עוד לא מעט גזרי דין דומים".

בשבוע שעבר בבית המשפט, החייל הכיר במעשיו וביקש את סליחה מאלמנתו של שליפוב. לאחר שקיבל את פסק דינו, שישימארין ירד בדממה מדוכן הנאשמים שהוגן באמצעות זכוכית מחוסמת, קד קידה והאזין לדברי המתורגמן שקרא באוזניו את גזר דינו. עורך דינו של החייל הרוסי, וויקטור אוביאניקוב, לא הופתע מהעונש משום שהיה "לחץ ציבורי מסוים", לדבריו והוא יגיש ערעור כקבוע בחוק.

מהקרמלין לא נמסרה תגובה באופן מידי על גזר דינו של שישימארין, ורק לאחרונה הגיבו הרוסים שאין מידע לגבי ההליך המשפטי שננקט כלפי החייל, והיעדרותם של הדיפלומטים הרוסים באוקראינה מגבילה את ידם מלהושיט לעזרתו.

אזרחים ברחובות מריופול ההרוסה
אזרחים ברחובות מריופול ליד טנק הרוס | צילום: רויטרס

למשפט, שהחל רק בשבוע שעבר יש חשיבות סמלית גודלה לאוקראינים, וצפויים להתרחש עוד רבים כדוגמתו, ובמקרה הנוכחי בית המשפט הגיע לידי החלטה חמישה ימים בלבד לאחר השימוע הראשון.

קייב מאשימה את רוסיה בביצוע מעשי אלימות זוועתיים וברוטליים כנגד האוכלוסייה האזרחית במהלך הפלישה, והגדירה יותר מ-10,000 אפשרויות לפשעי מלחמה. רוסיה מצידה, מכחישה שהגדירה אזרחים כמטרות לתקיפה בפרט ואת מעורבותה בפשעי מלחמה בכלל, במה שהיא מגדירה כ"מבצע צבאי מיוחד" באוקראינה.