דרמה בבריטניה: ראש הממשלה תרזה מיי הודיעה על התפטרותה

מיי פרצה בבכי בתום ההודעה על סיום תפקידה ב-7 ביוני ומסרה למלכה כי לא תעזוב בטרם יימצא מחליף. "חתרתי להפוך את הממלכה לכזו המשרתת את כל האזרחים. עשיתי כמיטב יכולתי להעביר את הברקזיט"

זמן צפייה: 02:33

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, הצהירה היום (שישי) על התפטרותה והודיעה כי תאריך עזיבתה את התפקיד יהיה בשבעה ביוני. זאת, במסיבת עיתונאים שהתקיימה מחוץ למעון ראש הממשלה בדאונינג 10 שבלונדון. כזכור, מיי כבר הודיעה בעבר שתעזוב את תפקידה באזור יולי בתמורה להעברת הסכם הברקזיט שלה, אך הוא לא התקבל. לאחר ההתפטרות הודיעה למלכה כי לא תעזוב בטרם יימצא לה מחליף.

Theresa may
תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, מתפטרת | צילום: רויטרס

"מאז שנכנסתי בשערי בית ראש הממשלה, חתרתי להפוך את הממלכה לכזו שלא פועלת רק למען המיעוט החזק אלא למען כולם, ופעלתי בכדי לכבד את ההחלטה שהתקבלה במשאל העם להיפרדות מהאיחוד האירופי שהתקבל כנגד כל הסיכויים בשנת 2016", אמרה מיי במסיבת העיתונאים. "עשיתי את מיטב יכולתי להעביר את הסכם הברקזיט, אך נכשלתי בהעברת ההסכם שלי וביצירת מערכת יחסים מחודשים עם שכנינו הקרובים ביותר", הודתה מיי בפתח דאונינג 10. "ניסיתי שלוש פעמים, אפילו כשהסיכויים היו כנגדי. הכישלון הזה יהיה לעד דבר שאתחרט עליו, ועל ראש או ראשת הממשלה הבאים לייצר אחדות בפרמלנט, ועל כל הצדדים בו להבין שעליהם להתפשר".

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-Europe-20190524-1330' autoplay='0' credit='AP' desc='' kid='1_kaf19t9i' duration='41'']

(צפו: תרזה מיי פורצת בבכי)

עוד אמרה מיי כי "העבודה הזאת הייתה כבוד חיי, הייתי ראשת הממשלה השנייה וללא ספק - לא האחרונה. אני עוזבת ללא רגשות רעים, אלא עם הכרת תודה עצומה שהיה לי את הכבוד לשרת את המדינה שאני אוהבת", תוך שקולה נשבר והיא פורצת בבכי.

מיי התייחסה למשבר שהמדינה חווה סביב הברקזיט: "המדינה הזאת היא איחוד, לא רק משפחה של ארבע אומות, אלא חיבור בין בני אדם. כולנו - הרקע שלנו, צבע עורנו, או את מי אנחנו אוהבים, כולנו עומדים יחד וצפוי לנו עתיד בהיר. המצב הפוליטי שלנו קשה בימים אלה, אך יש כל כך הרבה דברים טובים במדינתנו, כל כך הרבה דברים להתגאות בהם".

תרזה מיי מתפטרת
תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, מתפטרת | צילום: רויטרס

לפני יומיים דווח בממלכה כי גורמים רבים במפלגתה של מיי מעוניינים בהדחתה של מיי, ולא רצו לחכות בהצבעה הרביעית על מתווה הברקזיט שלה בתחילת יוני. כתבת של ה-BBC צייצה בטוויטר שלה: "מיי גמורה, ייתכן ובאופן רשמי זה יקרה רק בסוף השבוע - אבל זה הסוף".המהלך הגיע בעקבות התעקשותה להביא להצבעה נוספת את עסקתה המעודכנת לתוכנית הברקזיט, שדומה לעסקתה המקורית שנכשלה, וכן נגד הסכמתה לקיים הצבעה בעד משאל עם שני בנסיבות מסוימות.

כזכור, בחודש שעבר בסיום פסגה שנערכה בבריסל, הסכימו מנהיגי האיחוד האירופי לבקשתה של מיי לדחות את מימוש תוכנית הברקזיט ל-31 באוקטובר. עם זאת, דרשו באיחוד לקיים פסגה נוספת ביוני כדי לבחון את ההתקדמות בהשגת אישור הפרלמנט הבריטי לתוכנית העזיבה. בסוף חודש מארס, נדחה בתום ההצבעה בפרלמנט מתווה הברקזיט של מיי. המתווה נדחה לאחר ש-344 חברי פרלמנט הצביעו נגד ורק 286 בעד.

בחודש מרץ הצביע הפרלמנט הבריטי בעד דחיית עזיבת האיחוד האירופי בלפחות שלושה חודשים. 412 הצביעו בעד ו-202 הצביעו נגד - והוחלט שהברקזיט לא יבוצע ב-29 במארס כמתוכנן. מיי אמרה אז שאם הסכם הברקזיט שתציע יידחה שוב, היא תבקש ארכה נוספת. יומיים קודם לכן, הפסידה מיי בפרלמנט הבריטי בפעם השנייה, כשחברי הפרלמנט הצביעו נגד הסכם הברקזיט ברוב של 391 נגד 242 - הפסד גדול יותר מאשר בהצבעה הקודמת שהתקיימה בינואר.