שר התרבות הברזילאי ציטט חלקים מנאומו של גבלס - ופוטר

רוברטו אלבים פרסם סרטון ברשת ובו התייחס לאומנות ברזילאית, על רקע שיר של המלחין ואגנר. בדבריו נשא נאום כמעט זהה לזה של שר התעמולה הנאצי. דבריו גררו גינוי מצד הנשיא בולסונארו

זמן צפייה: 00:35

שר התרבות הברזילאי, רוברטו אלבים, פוטר לאחר שהשתמש בחלקים מנאום של יוזף גבלס, שר התעמולה הנאצי, בנאום שפרסם ברשת שגרר אחריו מהומה. נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, גינה את נאום השר בטוויטר ואמר כי דבריו היו "מצערים".

בסרטון שארך שש דקות ומאז נמחק מהרשת, הושמע ברקע שיר של המלחין ואגנר, שהיה החביב על אדולף היטלר. אלבים דיבר בסרטון על פרס לאומי לאומנות ואמר כי "האומנות הברזילאית בעשור הקרוב תהיה הרואית ולאומית, תהיה שופעת במעורבות רגשית ותהיה קשורה עמוקות לשאיפות של העם שלנו, אחרת היא לא תהיה כלום".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

תיעוד מיוחד: כך תפסה המשטרה רשת חובקת עולם של סחר בנשים

תעלומה בתאילנד: מה קרה לישראלי שנהרג לאחר שנפל ממונית?

הישראלי שזכה 14 פעמים בלוטו חוזר לארץ: "הסתובבתי כמו פושע"

רוברטו אלבים, שר התרבות הברזילאי, בסרטון שעורר סערה
רוברטו אלבים, שר התרבות הברזילאי, בסרטון שעורר סערה | צילום: טוויטר

חלקים מנאום זה זהים לנאום שגבלס צוטט נושא בספר היסטוריה גרמני, בנושא השואה. לפי הספר, בנאום נאמרו הדברים: "האומנות הגרמנית בעשור הקרוב תהיה הרואית, רומנטית כפלדה, עובדתית וחופשית מסנטימנטליות. היא תהיה עם לאומית ועם פאתוס, אחרת היא לא תהיה כלום".

הנשיא בולסונארו התנער מהנאום בציוץ וכתב כי "אנו דוחים רעיונות הקשורים בטוטליטריזם ורצח עם, לרבות נאציזם וקומוניזם. כמו כן, אנו מדגישים את תמיכתנו הבלתי מוגבלת בחברינו בקהילה היהודית, שאיתם אנו חולקים ערכים רבים".

אלבים, במאי תיאטרון שהתמנה לתפקיד בשנה שעברה, התייחס לדבריו בפוסט בפייסבוק וכתב כי "השמאל עושה קישור שגוי בין שני הנאומים" וכי "אין שום דבר פסול בדבריו". כמו כן, כתב כי "הנאום כולו התבסס על אידיאל לאומני של האומנות הברזילאית. מדובר בצירוף מקרים בו משפט אחד היה דומה למשפט שנאמר על ידי גבלס. לעולם ציטטתי אותו ולעולם לא אעשה זאת, אך המשפט עצמו היה מושלם".

ז'איר בולסונארו
ז'איר בולסונארו | צילום: רויטרס

לאחר מכן, בפוסט נוסף. אמר אלבים כי "המשפט נכתב כחיבור של כמה רעיונות הקשורים באומנות לאומנית, שהובאו על ידי עוזריו של השר". עם זאת, לא התייחס אלבים למוזיקה שהושמעה בסרטון.

ארגון הגג של הקהילות היהודיות בברזיל התייחס לנושא ואמר: "ההתחקות אחר תפיסת עולמו של גבלס בנוגע לאומנות, היא דבר שיש להילחם בו ולרסנו". הארגון קרא לפיטורים מידיים של השר והוסיף כי "דבר זה לא מגיע לברזיל, ששלחה חיילים אמיצים להילחם בנאצים באירופה".