מעל אלף עצורים בברזיל: "מתקפה פשיסטית שנועדה לעורר הפיכה צבאית"

לאחר שכוחות הביטחון המקומיים השיגו שלטה מלאה על בנייני הממשל בבירה, בברזיל לא שוללים אפשרות שהנשיא לשעבר בולסונארו יזומן לחקירה על רקע מעורבותו לכאורה בהתפרעויות ושלהוב ההמונים

זמן צפייה: 04:12

המהומות בברזיל: לאחר שכוחות הביטחון המקומיים פינו את כלל המתפרעים והשיגו שלטה מלאה על בנייני הממשל בבירה ברזיליה, לאחר שאלפים מתומכיו של נשיא ברזיל הקודם, ז'איר בולסונארו, פרצו למבני הממשל השונים בבירה, בברזיל שוקלים את צעדיהם נגד המתפרעים וגם נגד הנשיא לשעבר, שלכאורה - מעורב בהתפרעויות. במקביל, בתקשורת המקומית דווח כי לפחות אלף מתפרעים נעצרו על ידי כוחות הביטחון.

הנשיא לשעבר ז'איר בולסונארו, שנמצא מזה כמה ימים בפלורידה שבארצות הברית, פרסם הלילה שורה של ציוצים בחשבון הטוויטר שלו, בו טען כי ההפגנות הן "חלק מהדמוקרטיה", אם כי הביע את סלידתו מהפריצה למבני הממשל בבירה ברזיליה. את הציוץ הוא פרסם שש שעות לאחר שהחלו ההתפרעויות, ותוך שהוא מציין מקרי עבר, כך לפי טענתו, בהם "השמאל" נהג באופן דומה. כמו כן, בולסונארו דחה את ההאשמות של הנשיא המכהן לולה, והדגיש כי הוא אינו עומד מאחורי אירועי אמש.

בברזיל יש מי שטוען כי הנשיא לשעבר בולסונארו אינו ממהר לשוב למדינה, שם הוא מואשם בעידוד לפעולות אלימות על רקע הפסדו בבחירות האחרונות. מומחים משפטיים בברזיל, ביניהם גם שופט בית המשפט העליון, ציינו כי בולסונארו עשוי למצוא את עצמו בחקירה בעקבות המאורעות האחרונים במדינה.

נשיא ברזיל לולה
''מתקפה פאשיסטית''. הנשיא לולה בקרבת זירת ההתפרעויות | צילום: רויטרס

אתמול יוזכר, הנשיא לואיז איניסיו דה סילבה המכונה לולה כינה את ההסתערות על מבני הממשל "מתקפה פאשיסטית", והודיע כי הרשויות במדינה ימצאו את האחראים לה והם ייענשו. לדבריו, מדובר בניסיון "לעורר הפיכה צבאית שתחזיר את בולסונארו לתפקיד הנשיא". כמו כן, לולה האשים את בולסונארו בכך ששלהב את תומכיו בימים שקדמו להתפרעויות, בכך שניהל מסע האשמות חסרות בסיס על "הונאת בחירות".

גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס למאורעות בברזיל, ובציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו גינה את "המתקפה על הדמוקרטיה ועל העברת השלטון בדרכי שלום". לדבריו של הנשיא, "המוסדות הדמוקרטיים של ברזיל זוכים לתמיכה מלאה שלנו. אסור לערער את רצון העם הברזילאי". הנשיא ביידן אינו היחיד, ושורה של מנהיגים בעולם, לרבות מהמערב ומשכנותיה של ברזיל ליבשת, גינו את ההסתערות על מבני הממשל.

ברזיל, ברזיליה
מסוקים חגים מעל בנייני הממשל בבירה | צילום: רויטרס

עד כה, דווח כי 50 בני אדם נפצעו במהלך ההתפרעויות והעימותים עם המשטרה המקומית. לא דווח על הרוגים. יצוין כי המתפרעים הותירו אחריהם שובל של הרס: רהיטים שהושלכו מבעד לחלונות המנופצים של ארמון הנשיאות, ספרינקלרים פועלים שגרמו לנזק רב לרכוש, וגם חדרי ואולמות בית המשפט העליון נבזזו והושחתו.

לא זו בלבד, המפגינים תועדו כשהם רומסים את הגדרות שהוקמו מסביב לבניין הקונגרס, מתעמתים עם כוחות הביטחון, מנפצים חלונות בקונגרס ובוזזים את בית המשפט העליון. למרבה המזל, באף אחד מהמקומות הללו לא נכחו בני אדם, כיוון שיום ראשון הוא יום החופש במדינה. הנשיא לולה אף הוא לא נכח במעון הנשיאותי, היות והוא נמצא בביקור רשמי בעיר סאו פאולו. בחלוף השעות, הנשיא הגיע לזירת המהומות.

''הקפיטול של ברזיל''. תיעוד מההתפרעויות בבירה ברזיליה
''הקפיטול של ברזיל''. תיעוד מההתפרעויות בבירה ברזיליה | צילום: רויטרס

Whatsapp Image 2023 01 09 At 1
צילום: רויטרס

בה בעת, מושל ברזיליה, שהורחק מתפקידו ל-90 ימים בהוראת הנשיא לולה, הודיע כי הספיק לפטר את הממונה על ביטחון המחוז - מי שהיה בעבר שר המשפטים של בולסונארו עצמו. בנוסף, משרד הפרקליט הכללי במדינה הודיע כי הגיש בקשה למעצרו של הממונה על הביטחון.

לפי הדיווחים השונים, תומכיו של בולסונארו ישנו באוהלים בקרבת בניין הקונגרס עוד מאז השבעתו של הנשיא לולה בשבוע שעבר. על כן, שר המשפטים הברזילאי הנחה את כוחות הביטחון להקים מחסומים ולגדר את בניין הקונגרס, מתוך חשש מנוכחותם המתמשכת של תומכי בולסונארו.

ההסתערות מתרחשת שבוע לאחר השבעתו של הנשיא לואיז איניסיו דה סילבה שניצח בבחירות האחרונות - ושנתיים לאחר ההסתערות על הקפיטול האמריקאי בוושינגטון די.סי. המניע להסתערות הוא אותו מניע של תומכי טראמפ ב-2021: תומכיו של בולסונארו מסרבים לקבל את תוצאות הבחירות.