בואינג הודיעה: נפחית את ייצור המטוסים מהדגמים שהתרסקו

ברקע האסונות באינדונזיה ובאתיופיה שבהם היו מעורבים מטוסיה, חברת מערכות התעופה האמריקנית מסרה כי בכוונתה לצמצם את היקף הייצור של דגמי 737 - MAX, מ-52 בחודש ל-42

 אתיופיאן איירליינס
אתיופיאן איירליינס | צילום: רויטרס

חברת התעופה האמריקנית בואינג הודיעה אמש (שישי) כי תפחית את הייצור של מטוסיה מדגמי 737 - MAX, ל-42 מטוסים בחודש במקום 52. זאת, בעקבות התרסקויות המטוסים באתיופיה בחודש שעבר ובאינדונזיה בחודש אוקטובר. מנכ"ל החברה, דניס מילנבורג, אמר כי "כעת אנו יודעים שיש קשר סביר בין שני אירועי ההתרסקות באינדונזיה ובאתיופיה. החברה ממשיכה להתקדם בעדכון התוכנה למטוסי 737 כדי למנוע מתאונות כאלה להתרחש בעתיד".

כזכור, לפני כחודש מטוס של חברת "אתיופיין איירליינס" שעשה את דרכו מאדיס אבבה בירת אתיופיה לניירובי בירת קניה, התרסק כשעליו 149 נוסעים ושמונה אנשי צוות, שבהם הישראלים שמעון ראם ביטון ואבי מצליח. בחודש אוקטובר האחרון, מטוס נוסעים של חברת "ליון אייר" האינדונזית התרסק במהלך טיסת פנים מול חופי המדינה, זמן קצר לאחר שהמריא משדה התעופה בבירה ג'קרטה. על המטוס היו 189 נוסעים ואנשי צוות. בשני המקרים כאמור, מדובר היה במטוס של חברת בואינג מדגם 737 - MAX.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע לאחר התרסקות המטוס באתיופיה כי יחתום על צו חירום שיקרקע את כל מטוסי בואינג 737 מדגמי MAX 8 ו-MAX 9. בהחלטתו, עקף טראמפ את רשות התעופה הפדרלית שהתנגדה למהלך. בעקבות ההחלטה האמריקנית לקרקע את כל דגמי מטוס בואינג 737 - MAX 8, שר התחבורה ישראל כץ הודיע כי ישראל תאסור את כניסת מטוסי לשטחה האווירי. "בדקתי עם רשויות התעופה מיד כשנודע על האסון, ואין לחברות הישראליות מטוסים כאלה", אמר כץ, "אבל כעת, גם בגלל הצעד האמריקני, אני אנחה את כל רשויות התעופה כאן שלא לאפשר כניסת מטוסים מהסוג הזה".

זירת התאונה באתיופיה
זירת התאונה באתיופיה | צילום: רויטרס

מדינות וחברות תעופה רבות בעולם נקטו גם הן בצעדי זהירות מחשש לתאונה נוספת. חלקן השעו את השימוש בדגם המטוס וחלקן אף אסרו את כניסתו למרחב האווירי. בריטניה, גרמניה, צרפת ואיטליה הודיעו על איסור כניסת המטוס למרחב האווירי שלהן וכך עשו גם מדינות נוספות באירופה, כמו גם איחוד האמירויות הערביות, ניו זילנד, כווית, הודו ואוסטרליה. רשות התעופה האזרחית של הונג קונג ביטלה את השימוש במטוסים וכן את כל ההמראות, הנחיתות והכניסה למרחב האווירי במדינה.

כמו כן, "אתיופיאן איירליינס" הפסיקה את השימוש בארבעת המטוסים שנשארו לה מדגם זה. רשות התעופה בסין קרקעה את 94 המטוסים מדגם 737 - MAX 8 שברשותה וכך גם חברת התעופה הלאומית של מקסיקו, "אארומקסיקו", שהשעתה שימוש בשש מטוסים מדגם זה. חברת השכר הגדולה בעולם, "TUI איירווייז" הגרמנית, הפסיקה את כל הטיסות עם דגם MAX 8. גם בטורקיה, משרד התחבורה השעה את כל הטיסות, וחברת "טורקיש איירליינס" אף השעתה את השימוש ב-12 המטוסים שברשותה.