בדרישה שיפרוש: תורמים הקפיאו 90 מיליון דולר לקמפיין של ביידן

ברקע החשש בנוגע לכשירותו לאחר הופעתו ההרסנית בעימות מול יריבו הרפובליקני, תורמים למפלגה הדמוקרטית הודיעו על הקפאת תרומות בגובה עשרות מיליוני דולרים - שישוחררו רק לאחר שהנשיא המכהן יפרוש מהמרוץ לכהונה שנייה בבית הלבן. עד כה, 18 חברי קונגרס דמוקרטיים כבר קראו לנשיא בן ה-81 לפרוש. ברקע: על-פי סקר חדש של NPR, ביידן דווקא מוביל על טראמפ - ואף מוביל או משתווה למחליפיו האפשריים כמועמדי המפלגה הדמוקרטית לנשיאות

זמן צפייה: 04:49

תורמים דמוקרטיים משמעותיים הודיעו לקמפיין הבחירות של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי תרומות בסכום של 90 מיליון דולר לא יועברו אם הנשיא המכהן יסרב לפרוש מהמרוץ לכהונה שנייה בבית הלבן. כך על פי שני גורמים המעורים בפרטים וצוטטו היום (שישי) ב"ניו יורק טיימס".

הודעת התורמים מגיעה ברקע מאמציו של הנשיא ביידן להוכיח את כשירותו לכהונה נוספת, ולדכא את המרד שהתעורר נגדו בתוך המפלגה הדמוקרטית לאחר הופעתו הכושלת בעימות הטלוויזיוני. בימים האחרונים הנשיא אירח בוושינגטון את פסגת ברית נאט"ו, אותה הגדיר כ"הזדמנות טובה" לבחון את תפקודו. בנוסף, הקמפיין הדמוקרטי ניסה להסית את האש לכיוונו של המועמד הרפובליקני לנשיאות, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

עד כה, סנאטור אחד ו-17 וחברי בית הנבחרים מהמפלגה הדמוקרטית קראו לביידן לפרוש מהמרוץ. כל המחוקקים הביעו הערכה לנשיא וציינו את הישגיו, אך הביעו דאגה באשר לסיכוייו לנצח את טראמפ ולמלא כהונה נוספת בתפקיד החשוב בעוולם.

טראמפ וביידן בעימות הנשיאותי
הנשיא ביידן וטראמפ בעימות הנשיאותי | צילום: רויטרס

הסנאטור פיטר ולץ' ממדינת ורמונט, היחיד מבין החברים הדמוקרטיים בבית העליון של הקונגרס שקרא להחלפת המועמד הדמוקרטי לנשיאות, כתב בטור ל"וושינגטון פוסט": "למען טובת המדינה, אני קורא לנשיא ביידן לפרוש מהמרוץ".

הלילה, במהלך מסיבת עיתונאים בנוכחות מנהיגי ברית נאט"ו, מבוכה גדולה נרשמה כאשר הנשיא ביידן שוב התבלבל ועורר דאגה במפלגתו, לאחר שקרא לסגניתו האריס בשמו של טראמפ - ואף הציג את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בתור נשיא רוסיה פוטין.

סקר חדש: ביידן מוביל על טראמפ - וגם על מחליפיו האפשריים

ברקע התגברות הקולות הקוראים לו לפרוש, בסקר חדש של NPR, רשת הרדיו הציבורית של ארצות הברית, הנשיא ביידן מוביל על טראמפ בשתי נקודות בקרב מצביעים רשומים. על-פי הסקר, ביידן זוכה ל-50% תמיכה בקרב המצביעים, בעוד שיריבו הרפובליקני זוכה ב-48%. 2% השיבו כי אינם בטוחים.

עם זאת, כאשר בוחנים את ביידן וטראמפ לצד מועמדים קוריוזיים המתמודדים בבחירות, הנשיא הרפובליקני לשעבר זוכה ל-43% בעוד שהנשיא המכהן זוכה ל-42%. בנוסף, בקרב מצביעים שאמרו כי יממשו את זכות בחירתם בוודאות, ביידן וטראמפ זוכים לאחוזי תמיכה זהים (45%-45%).

לפי הסקר, ביידן זוכה לתמיכה גבוהה יותר או זהה במרוץ מול טראמפ, בהשוואה למחליפיו האפשריים במפלגה הדמוקרטית. בעוד שהנשיא המכהן זוכה בסקר ל-50% תמיכה כשטראמפ זכה ל-48% כאמור, בקרב מול סגנית הנשיא קמלה האריס הפער מצטמצם לאחוז אחד (50%-49% לטובת האריס).

הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס
הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס | צילום: רויטרס

בקרב ראש בראש בין טראמפ למושל קליפורניה גווין ניוסם, שם חם במפלגה הדמוקרטית, התוצאות זהות למצב הנוכחי בו ביידן מתמודד. לפי הסקר, ניוסם זוכה ל-50% בעוד שהנשיא הרפובליקני לשעבר זוכה ל-48%. מושלת מישיגן הדמוקרטית, גרטשן ויטמר, ניצבת בתיקו עם טראמפ (49%-49%).

בקרב מצביעים עצמאיים, טראמפ גרף תמיכה רבה יותר כאשר הוא הוצב נגד האריס וויטמר. כאשר ניוסם הוצב נגד טראמפ המצביעים העצמאיים חילקו את תמיכתם באופן שווה בין השניים.