"הזיכרון שלי טוב": דו"ח קבע כי לביידן בעיית קוגניציה - הנשיא מכחיש

לאחר שהיועץ המיוחד למשרד המשפטים האמריקני טען בדו"ח כי לביידן יש "בעיית זיכרון וקוגניציה" עקב גילו המתקדם, נשיא ארה"ב זעם במסיבת עיתונאים: "הזיכרון שלי בסדר גמור, הבלבול שלי נבע מתוך הטיפול במשבר בין ישראל לחמאס". בתוך כך, קרא הנשיא האמריקני לא-סיסי "נשיא מקסיקו". במקביל, טראמפ כינה את ויקטור אורבן "מנהיג טורקיה"

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: אריה לייב אברהם, פלאש 90

במסיבת עיתונאים שנערכה הלילה (שישי), תקף ג'ו ביידן את דו"ח היועץ המיוחד למשרד המשפטים האמריקני, רוברט חור, שטען כי "עקב גילו המתקדם של הנשיא, הוא סובל מבעיות זיכרון וקוגניציה". נשיא ארצות הברית אמר: "הזיכרון שלי בסדר גמור - אני האדם המתאים ביותר לנשיאות. בשיחתי עם היועץ, הייתי בשיא ניהול המשבר בין ישראל לחמאס".

הדו"ח הוכן במסגרת חקירת הימצאות מסמכים מסווגים במשרד פרטי של הנשיא ביידן, מתקופת כהונתו כסגן הנשיא בממשל אובמה. היועץ המיוחד, שמונה בתקופת ממשל טראמפ, בחר שלא להעמיד לדין את נשיא ארצות הברית עקב כך, על אף שהסיק בדו"ח כי ביידן "שמר וחשף במודע מידע צבאי מסווג". ביידן טען כי שוחח עם היועץ המיוחד ב-8-9 באוקטובר, מיד לאחר פרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס, לכן היה טרוד בדברים אחרים - ולפיכך ייתכן שנבע בשיחתם בלבול.

לטענת חור, ביידן ידע על קיום המסמכים המסווגים במשרדו כבר ב-2017, עת סיום כהונתו כסגן נשיא ארצות הברית. כמו כן, לטענת היועץ, בשיחתם "ביידן לא זכר באיזה שנה בנו מת, ושכח באילו שנים כיהן כסגן נשיא". הנשיא תקף את היוע. במסיבת העיתונאים ואמר: "איך, לכל הרוחות, הוא מעז להעלות את זה? אני לא צריך שאף אחד יזכיר לי שבני נפטר", תוך שהוא נראה זעום.

בתוך כך, במסיבת העיתונאים התבלבל ביידן וקרא לנשיא מצרים א-סיסי "נשיא מקסיקו". זאת ועוד, השבוע טען הנשיא כי שוחח לאחרונה עם מנהיגי צרפת וגרמניה פרנסואה מיטראן והלמוט קוהל, אלא שאלו כבר מתים, וביידן שוחח למעשה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלרית גרמניה לשעבר, אנגלה מרקל. במקביל, יריבו הפוליטי העיקרי ומי שככל הנראה יתמודד מולו במערכת הבחירות הקרובה מטעם המפלגה הרפובליקנית, דונלד טראמפ, התבלבל וכינה את ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן "מנהיג טורקיה".