ביידן חתם על החוק: נמנעה פשיטת הרגל התקדימית של ארה"ב

לאחר שהועבר בתמיכה דו-מפלגתית בקונגרס, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם על החוק שמעלה את תקרת החוב הלאומית ומונע חדלות פירעון. בכך, נמנע תרחיש האימים ממנו חששו בשבועות האחרונים מומחים כלכליים בארה"ב ובעולם

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתם היום (שני) על חוק שמעלה את תקרת החוב של מדינתו ובכך מונע מצב של פשיטת רגל. בשבועות האחרונים התעורר חשש ממשי בקרב מומחים כלכליים בארה"ב ובעולם, אשר הזהירו כי ארצות הברית תגיע בחודש יוני לתקרת החוב שלה - ותאלץ להכריז על פשיטת רגל באופן תקדימי. לאחר החתימה על החוק, אמר ביידן כי כעת הוא וחברי ממשלתו "ממשיכים בבניית הכלכלה החזקה בעולם".

חקיקת החוק להעלאת תקרת החוב של ארצות הברית התאפשרה לאחר שהושגו הסכמות בין הבית הלבן והסיעה הרפובליקנית השולטת בבית הנבחרים, בסיומו של משא ומתן ארוך. תחילה, דרשו הרפובליקנים בבית הנבחרים, בהנהגת יו"ר הבית קווין מקארת'י, מספר ויתורים מממשל ביידן כתנאי לקידום החקיקה. בעקבות סירוב ראשוני של הממשל והדמוקרטים לדרישות, המגעים לפשרה בין המפלגות נתקלו בקשיים והחשש כי הצדדים לא יגיעו להסכמות עד למועד הנדרש הפך למוחשי.

יו''ר בית הנבחרים החדש, קווין מקארתי
יו''ר בית הנבחרים החדש, קווין מקארת'י | צילום: רויטרס

החוק, אשר הועבר בסופו של דבר בתמיכה דו-מפלגתית לאחר שהושגו הסכמות, דוחה את ההגעה של ארצות הברית לתקרת החוב שלה עד לתחילת 2025, מה שמוריד מן השולחן את החשש מפשיטת רגל עוד לפני הבחירות הנשיאותיות שייערכו בשנת 2024. לאחר החתימה על החוק אמר הנשיא ביידן: "מנענו פשיטת רגל ראשונה בהיסטוריה, צמצמנו את הגירעון ושמרנו על ביטוחי בריאות ועל התשלומים ליוצאי הצבא שלנו".

לו הייתה מגיעה ארצות הברית למצב של חדלות פירעון, היה נמנע מן הממשל לבצע מספר פעולות כלכליות חיוניות כגון הדפסת כסף, תשלום חשבונות, העברת תשלומי ביטוח לאומי, משכורות ועוד. מצב זה עשוי היה להיות חסר תקדים בהיסטוריה האמריקאית, אך כעת הוא נמנע כאמור.