הדירה שפוטין קנה למורתו הישראלית - והקשר לאוליגרך היהודי

דו"ח ה"וושינגטון פוסט" חושף כי המיליארדר היהודי-רוסי רומן אברמוביץ' הוא שמימן את קניית הדירה במרכז תל אביב למורתו הישראלית מהתיכון של נשיא רוסיה, דרך חשבון בנק בקפריסין. לטענת אברמוביץ', רכישת הדירה נעשתה בהוראת הקהילה היהודית ולא בהוראת פוטין

רומן אברמוביץ' וולדימיר פוטין
רומן אברמוביץ' וולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

עיתון ה"וושינגטון פוסט" האמריקני פרסם היום (ראשון) כי האוליגרך היהודי-רוסי רומן אברמוביץ' היא שמימן את קניית הדירה בתל אביב למינה יודיצקיה-ברלינר, מורתו לגרמנית מהתיכון של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשנת 2005.

במהלך ביקור ממלכתי בישראל בשנת 2005, נתקל פוטין ביודיצקיה-ברלינר שעלתה מרוסיה והייתה מורתו של הנשיא הרוסי בכשלמד בתיכון. לאחר פגישה קצרה בין השניים, טוענת ברלינר כי פוטין קנה לה דירה ב-208 אלף דולרים במרכז תל אביב. רישומים פיננסיים שנחשפו לאחרונה מראים שמקורם של הכספים בהם נקנתה הדירה היה חשבון חוץ בקפריסין שנשלט על ידי אברמוביץ'.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

אחד הדוברים של אברמוביץ' הודה כי היה לו חלק בקניית הדירה, אך "רכישת הדירה לא נעשתה בהוראת פוטין, אלא בעקבות בקשה שהתקבלה מהקהילה היהודית". לדבריו, "זה יהיה שקר לומר שלמישהו יש שליטה על הכספים של מר אברמוביץ' בהתבסס על תרומה של 240,000 דולר - כאשר מר אברמוביץ' תרם למעלה מ-500 מיליון דולר למטרות יהודיות".

אברמוביץ' ערער במשך עשרות שנים על כל קשר פיננסי לנשיא רוסיה ואפילו פתח בתביעה לביטול כתבות חדשותיות שהצביעו על כך שהוא עשה את רצונו של פוטין במהלך השנים. כשהגיע פוטין בסוף אפריל 2005, מספרת ברלינר כי היא הוזמנה למלון בירושלים, שם מצאה את עצמה יושבת מול פוטין בשולחן בזמן שהוא ניהל מפגש עם ותיקי מלחמת העולם השנייה.

רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ' | צילום: רויטרס

לאחר מכן, הוא הזמין אותה להצטרף אליו לחדר פרטי במלון שבו שוחחו עם כוס תה. פוטין התבדח על כמה שיער איבד מאז ימי התיכון שלו ושאל איך היא יכולה לסבול את החום הישראלי. לפני שהלכה, פוטין ביקש ממנה לכתוב את כתובתה בפנקס. לאחר מכן הגיעו אליה מתנות, כולל שעון רוסי ועותק של ספרו של פוטין הנושא כיתוב אישי בעמוד השער. לבסוף, הגיעה שיחה ואחריה דפיקה בדלתה ע"י אורח, שהודיע ​​לה שפוטין רוצה לקנות לה דירה בתל אביב וליווה אותה לראות שני נכסים שכבר נבחרו עבורה.