ארה"ב: הצבא הפיל את "בלון הריגול" הסיני

אחרי שמחלקת המדינה האמריקנית הודיעה אתמול כי נוטרל בלון ריגול סיני שריחף מעל ארה"ב, בלון ריגול שני זוהה באוויר. נשיא ארה"ב ביידן אמר: "נטפל בו". זמן קצר לאחר מכן הוא יורט

זמן צפייה: 03:31

בלון ריגול סיני שני זוהה כשהוא נע מעל אמריקה הלטינית, כך הודיעה מחלקת ההגנה האמריקנית הלילה (שבת). מהמידע שנמסר מהפנטגון לא ברור בדיוק באיזו מדינה באזור מרחף הבלון, אך לא נראה כאילו הוא מופנה לכיוון ארצות הברית, כך לפי דיווח ב-CNN. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר: "מתכוונים לטפל בו". זמן קצר לאחר מכן הפיל הצבא האמריקני את הבלון - שריחף במשך ארבעה ימים.

בינתיים, משרד החוץ של סין האשים גורמים אמריקנים בשימוש בתקרית הבלון כדי להכפיש את סין. מוקדם יותר דחה פקיד בכיר בפנטגון על הסף את הטענות של סין לפיהן ספינת אוויר סינית, שזוהתה טסה מעל אתרי צבא ארה"ב רגישים, היא בלון מחקר מטאורולוגי.

גורמי ביטחון רשמיים בארצות הברית אמרו כי נתיב הטיסה של הבלון השתלט על "מספר אתרים צבאיים רגישים", כולל בסיס חיל האוויר מאלמסטרום במונטנה, המאכלס 150 ראשי נפץ גרעיניים.

A Balloon Flies In The Sky Over Billings
בלון הריגול הסיני | צילום: רויטרס

כזכור, אתמול הודיע הפנטגון כי נוטרל בלון ריגול סיני שריחף מעל ארה"ב מזה כמה ימים, וכי הם החליטו שלא להפילו מטעמי בטיחות. גורמים רשמיים מסרו כי הבלון נצפה מאז שנכנס לשטח האווירי של ארה"ב, והוא כרגע נמצא מעל מדינת מונטנה.

בעקבות המקרה, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הודיע על דחיית ביקורו בסין, אליה הוא תכנן לטוס אתמול. "נכון לעכשיו, הבלון לא מהווה איום", נמסר, "שקלנו ליירט אותו אך כרגע הוא לא מהווה איום ואנחנו בוחנים אפשרויות".

ממשרד החוץ הסיני, שם התנצלו על התקרית, נמסר בתגובה: "מקווים ששני הצדדים יטפלו בעניין בצורה רגועה ובחוכמה. מדובר בבלון אזרחי למטרות מזג אוויר. אנחנו לומדים על המקרה ועל אמינות הפרסומים, השערות והסקת מסקנות לא יועילו לפתרון עד שהעובדות יהיו ברורות. בייג'ינג ווישנגטון ימשיכו את שיתוף הפעולה להתמודדות עם המקרה". בארה"ב הדגישו כי הם מודעים לטענות הסיניות, וכי הבלון הוא בלון ריגול ולא בלון מזג אוויר.

לפי גורמי ביטחון אמריקנים, הבלון מנוטר בכמה דרכים - כולל מטוסים מאוישים. כאמצעי זהירות, הושעו הטיסות באזור זה . במחלקת ההגנה של קנדה הודיעו מאוחר יותר כי גם הם עוקבים אחר בלון ריגול, ובארה"ב אמרו כי הבלון עבר מעל קנדה בדרכו לשטח האווירי האמריקני. במקביל, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ והמועמדת מטעם מפלגתו לראשות המפלגה - ניקי היילי, קראו ליירט הבלון.

בקנדה הבהירו כי אין סכנה לציבור וכי "גורמי מודיעין קנדיים עובדים עם מקביליהם האמריקנים וימשיכו לנקוט באמצעי זהירות להגנה על המידע הרגיש מפני גורמי מודיעין עוינים". מהפנטגון נמסר בהצהרה כי "הבלון נמצא בגובה רב בהרבה מגובה טיסות מסחריות ולא מהווה איום צבאי או פיזי על הציבור. פעולות דומות של בלונים נצפו בשנים האחרונות מספר פעמים. ברגע שהבלון זוהה, ממשלת ארה"ב פעלה באופן מיידי כדי להגן על מידע רגיש".