ארה"ב חיסלה את קאסם סולימאני, מפקד כוח אל קודס של איראן

משרד ההגנה האמריקני אישר כי בכיר משמרות המהפכה חוסל בהפצצה האווירית בנמל התעופה בבירה העיראקית לצד שני בכירים נוספים במיליציות השיעיות. באיראן מאיימים בנקמה חריפה

זמן צפייה: 07:08

בכיר משמרות המהפכה האיראניים חוסל בבגדאד: משרד ההגנה האמריקני אישר הלילה (שישי) כי בהוראת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חוסלו מפקד "כוח קודס" במשמרות המהפכה האיראניים, קאסם סולימאני, סגן מפקד המיליציה הפרו-איראנית "אל-חשד אל-שעבי", אבו מהדי אל-מהנדס ובכיר נוסף במיליציות השיעיות, מוחמד רידא אל-ג'אברי, האחראי על הקשרים והפרוטוקולים במיליציות.

בהודעת הפנטגון נכתב כי הפעולה בוצעה "כדי למנוע התקפות איראניות נוספות". התקיפה בוצעה בהפצצה של מסוקים אמריקניים בנמל התעופה של בגדד. בנוסף על כך, גם משמרות המהפכה אישרו כי שלושה בכירים חוסלו. מפקד המשמרות לשעבר, מוחסן רזאי, נשבע "לנקום ביחד חזקה בארצות הברית".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ברקע המחאה האלימה: שגרירות ארה"ב בבגדד השהתה את פעילותה

חמינאי לטראמפ: "לא יכול לעשות דבר"; העימותים בבגדד התחדשו

לאחר התקיפה בבגדד: ארה"ב תשלח 750 חיילים למזרח התיכון

Qakldd
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, ובכיר במיליציה השיעית ''הגיוס העממי'', מוחמד רדא אל-ג'אברי | צילום: טוויטר
זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13
תיעוד השיירה שהופגזה בהתקפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
תיעוד השיירה שהופגזה בהתקפה שבה נהרג סולימאני | צילום: טוויטר

"הגנרל סולימאני תכנן לפגוע לפגוע בדיפלומטים אמריקנים בעיראק, ואף היה אחראי למותם של מאות אמריקנים וחברים בקואליציה הבין-לאומית ופציעת אלפים נוספים", נכתב בהודעת הפנטגון. "סולימאני היה אחראי על ההתקפות על השגרירות השבוע - ארצות הברית תמשיך לנקוט בצעדים שיגנו על אנשיה בכל רחבי העולם".

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, צייץ לאחר החיסול בטוויטר, וכתב כי הפעולה "מסוכנת ומהווה הסלמה חסרת אחראיות - דו הפרצופיות והטיפשות האמריקנית יהפכו את עץ ההתנגדות באזור ובעולם לכוח החזק ביותר". גם יועץ הנשיא האיראני איים ואמר כי "מי שחוצה את הקווים האדומים של איראן - עליו לשאת בהשלכות".

לפני כן, אישרו המיליציות השיעיות כי חמישה פעיליהן ושני "אורחים חשובים" נהרגו בתקיפה מהאוויר, והאשימו את ישראל וארצות הברית בפעולה. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי בכיר אמריקני אישר שארצות הברית תקפה "שתי מטרות איראניות בבגדד".

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: ללא

אתמול התייחס מפקד משמרות המהפכה האיראניים, חוסיין סלאמי, למתיחות הגוברת עם ארצות הברית לאחר תקיפת השגרירות בבגדד, ואיים: "אנו חזקים מספיק כדי להביס את ארצות הברית כמה פעמים, ואיננו מודאגים".

Deaddh
בכיר במליציה הפרו-איראנית ''אל-חשד אל-שעבי'' שחוסל | צילום: טוויטר

בתוך כך, הודיעה ארצות הברית על השהיית הפעילות הקונסולרית בעיראק עד להודעה חדשה, בעקבות ההתפרעויות מחוץ לשגרירות בבגדד. כל הפגישות העתידיות שתוככנו להתקיים - בוטלו, והאזרחים הוזהרו: "אל תתקרבו לשגרירות".

מוקדם יותר, המיליציות הפרו-איראניות קראו לתומכיהן להתרחק מהאזור. על פי דיווחי התקשורת המקומית, תחילה רק חלק מהמתפרעים נענו לקריאה, אך כמה שעות לאחר מכן החלו קבוצות נוספות של מפגינים לעזוב את המקום.

4xttvy
רכב עולה באש לאחר ששלוש רקטות נורו בסמוך לשדה התעופה בבגדד, עיראק | צילום: טוויטר

במקביל, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, תקף את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי טראמפ "לא יכול לעשות דבר לאיראן". בהמשך פנה אליו ואמר כי "אם היית אדם הגיוני, מה שאתה לא, הייתה מבין שאומות שונאות אותך בגלל פשעיך".

עוד כתב חמינאי כי "אם הרפובליקה האסלאמית תחליט להילחם - היא תעשה זאת באופן חד משמעי. איננו מחפשים מלחמה, אך נגן בחריפות על האינטרסים, הכבוד, והתהילה של האומה האיראנית. אם מישהו יאיים על כך - נתעמת איתו ללא היסוס".

3eirtt
רכב עולה באש לאחר ששלוש רקטות נורו בסמוך לשדה התעופה בבגדד, עיראק | צילום: טוויטר

שלשום הודיע שר הביטחון האמריקני מארק אספר כי ארצות הברית תשלח 750 חיילים למזרח התיכון בעקבות תקיפת השגרירות. "הצבת החיילים באזור היא תגובה לעלייה ברמת הסיכון כלפי אנשי שגרירות בגדד", הוסיף. "ארצות הברית תגן על אנשיה באשר הם - בכל העולם".