איש השנה של מגזין "טיים": זלנסקי ו"רוח האומה האוקראינית"

המגזין הכריז כי ולודימיר זלנסקי, שהפגין אומץ לב בשעת לחימה כשנשאר במולדתו כשרוסיה פתחה במתקפה על אוקראינה הוא איש השנה: "כשכולם הבינו שהנשיא נשאר בסביבה - זה דבר השקול לתקדים היסטורי". בנוסף, נשות איראן הן "גיבורות השנה"

השער של מגזין טיים: זלנסקי איש השנה 2022
השער של מגזין טיים: זלנסקי איש השנה 2022 | צילום: מתוך טוויטר

מגזין "טיים" פרסם היום (רביעי) את בחירת איש השנה שלו ל-2022. מדובר בנשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי ו"רוח האומה האוקראינית". ב"טיים" נכתב כי "הצלחתו של זלנסקי כמנהיג בזמן מלחמה נשענת על העובדה שהאומץ הוא דבר מידבק. כשכולם הבינו שהנשיא נשאר בסביבה - זה דבר השקול לתקדים היסטורי".

עוד צוין כי רק שישה חודשים קודם לכן, נשיא אפגניסטן אשרף גאני - "מנהיג הרבה יותר מנוסה מז'לנסקי - ברח מבירתו כשכוחות הטליבאן התקרבו. ב-2014, אחד מקודמיו של זלנסקי, ויקטור ינוקוביץ', ברח מקייב כשמפגינים סגרו את מקום מגוריו; הוא עדיין חי ברוסיה היום. בתחילת מלחמת העולם השנייה ברחו בין היתר מנהיגי אלבניה, בלגיה, צ'כוסלובקיה, יוון, פולין, הולנד, נורבגיה ויוגוסלביה מהתקדמות הוורמאכט הגרמני וחיו את המלחמה בגלות".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

עוד הוזכר גם שחרור חרסון מידי הרוסים בחודש שעבר, וציין ריאיון של הנשיא עם המגזין לאחר המערכה: "זו עדיין לא הנקודה הסופית במלחמה נגד הרוע, אך זה כבר קבע את מהלך האירועים הבאים. זה בדיוק מה שאנחנו מרגישים עכשיו. כעת, חרסון חופשית".

בטיים טוענים כי החזון של זלנסקי הוא מעבר לשחרור טריטוריה. הנשיא ציין כי הפלישה של צבא רוסיה לאוקראינה היא רק ניסיון רוסי נוסף במאה האחרונה להכניע את מדינתו, וכי בכוונתו להפוך זאת לפעם האחרונה. "לא סיימתי עדיין את הפעילות הגדולה והחשובה הזאת עבור אוקראינה", אמר זלנסקי, והוסיף כי עדיין מוקדם מדי לדעת האם ניתן להגיע אל היעד הזה.

נשות איראן, גיבורות השנה של מגזין ''טיים''
נשות איראן, גיבורות השנה של מגזין ''טיים'' | צילום: מתוך מגזין ''טיים''

בנוסף, המגזין הכריז כי הנשים האיראניות זכו בתואר "גיבורות השנה". מחאות החיג'אב פרצו ברפובליקה האיסלמאית לפני כשלושה חודשים, בעקבות מותה של מהסא אמיני בת ה-22, שהוכתה למוות על ידי משמרות הצניעות במדינה, מאחר ולא עטתה את כיסוי הראש המסורתי לפי הנדרש. במהלך המחאות, שעדיין נמשכות וגבו את חייהם של כ-400 מפגינים, נשות המדינה הביעו התנגדות נחרצת לשלטון ולמנהיגה העליון של המדינה, עלי חאמנאי, כשהן זועקות "נשים. חיים. חופש".

נזכיר כי בתחילת השבוע התובע הכללי של איראן, מוחמד ג'וואד מונתזרי, הודיע על פיזור "משטרת הצניעות" המקומית. בהמשך, הפרלמנט והמועצה העליונה לביטחון לאומי של הרפובליקה האיסלאמית ידונו בסוגיית החיג'אב ויכריזו על תוצאות בתוך שבועיים. "למשטרת הצניעות אין שום קשר למערכת המשפט. הגורמים שהקימו אותה הם אלו שקיבלו את ההחלטה להפסיק את פעילותה", אמר ג'וואד מונתזרי.

בשנה שעברה נבחר איש העסקים והמיליארדר אילון מאסק על-ידי המגזין כאיש השנה ל-2021. המגזין הכריז גם שמפתחי חיסון הקורונה הם "גיבורי" אותה שנה. קטגוריה נוספת שהוכרזה היא אתלט השנה ושם נבחרה סימון ביילס, המתעמלת האולימפית שחוותה אולימפיאדה לא פשוטה לאחר שהודתה כי קרסה נפשית.