ברוסיה מאשרים: מפקד כוח וגנר נהרג בהתרסקות מטוס

יבגני פריגוז'ין, שמרד לפני כחודשיים בנשיא פוטין ולאחר מכן נעלם לתקופה ארוכה, נהרג בהתרסקות של מטוס פרטי ברוסיה. יחד עמו נהרגו תשעה בני אדם נוספים. קבוצת הטלגרם של כוח וגנר אישרה כי מנהיגם נהרג, הנשיא ביידן הגיב: "לא מופתע. לרוב, דברים לא מתרחשים ברוסיה מבלי שפוטין עומד מאחוריהם"

זמן צפייה: 01:42

חודשיים לאחר המרד: מפקד כוח וגנר יבגני פריג'וזין נהרג היום (רביעי) בהתרסקות מטוס פרטי ברוסיה, במחוז טבר הצפוני לבירת המדינה מוסקבה. בהתרסקות נהרגו תשעה בני אדם נוספים - שישה נוסעים ושלושה אנשי צוות. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס לאירוע ואמר: "אני לא יודע מה בדיוק קרה, אבל אני לא מופתע. לרוב, דברים לא מתרחשים ברוסיה מבלי שפוטין עומד מאחוריהם. אני לא יודע מספיק כדי לענות על שאלות בנושא הזה". במקביל, קבוצת טלגרם שמזוהה עם כוח וגנר אישרה את מותו של פריגוז'ין ושחררה הודעה בה נכתב כי הוא נהרג "כתוצאה מפעולות של בוגדים ברוסיה".

על פי כלי דיווחים בכלי תקשורת רוסיים גופתו של מפקד כוח וגנר אכן אותרה בין שרידי המטוס, שעשה את דרכו ממוסקבה לסנט פטרבורג. עד עתה לא נמסרה התייחסות של גורמים רשמיים לתקרית, מעבר להודעת המשרד לניהול אסונות - שמסר כי מטוס פרטי התרסק במחוז טבר וכל הנוסעים עליו נהרגו.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308232016' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד התרסקות המטוס' poster='' kid='1_h358sete' duration='12']

פריגוז'ין עלה לכותרות ביוני האחרון כאשר הוביל את המיליציה שאותה הנהיג לכיוון מוסקבה ואיים בהפיכה. לאחר תקופה ארוכה שבה לא נראה בציבור, אתמול פורסם סרטון של פריגוז'ין מאפריקה, בו הוא הבטיח כי כוחותיו יהפכו את היבשת ל"חופשיה ומאושרת".

ראש ''קבוצת וגנר'' יבגני פריגוז'ין
מפקד כוח וגנר יבגני פריגוז'ין | צילום: רויטרס

התרסקות המטוס שהובילה למותו של מפקד כוח וגנר מעלה שאלות רבות, ולא מן הנמנע שלא מדובר במוות מקרי. ניסיון ההפיכה הקצר שהוביל פריגוז'ין, במסגרתו כוח וגנר השתלט על העיר החשובה רוסטוב על הדון וצעד לעבר מוסקבה, היווה את קריאת התיגר המשמעותית ביותר על סמכותו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מאז עלייתו לשלטון.

המרד עורר עניין רב ברחבי העולם, אך בסופו של דבר הוא נגמר לאחר יום אחד בתיווכו של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. לאחר שנסוג עם כוחותיו, הודיע פריגוז'ין כי לא הייתה בכוונתו להפיל את השלטון וכי כוח וגנר צפוי להיסגר.

Whatsapp Image 2023 06 25 At 0
לוחמי כוח וגנר ברוסטוב על הדון | צילום: רויטרס

לפני כחודש הקרמלין הודיע על כך שפוטין פגש את פריגוז'ין במשך כ-3 שעות ב-29 ביוני - חמישה ימים לאחר ניסיון ההפיכה שהוביל פריגוז'ין ברוסיה. בפגישה המפתיעה השתתפו 35 אנשים, בהם מפקדים נוספים מכוח וגנר מלבד פריגוז'ין. על-פי דובר הקרמלין דמטרי פסקוב, בפגישה דיבר פוטין על הפעילות של כוח וגנר במסגרת "המבצע המיוחד" באוקראינה ועל ניסיון ההפיכה ב-24 ביוני.