ביידן: לא סביר שהטילים שנפלו בפולין נורו מרוסיה

לאחר שהפולנים טענו כי הטילים שהרגו אמש שני אזרחים היו "תוצרת רוסיה", הנשיא האמריקני אמר כי בשלב זה לא נראה כי השיגורים בוצעו משטחי הפדרציה הרוסית. במקביל, גורמים בארה"ב טוענים כי ככל הנראה מדובר בטילים אוקראיניים שניסו ליירט טילים שנורו ע"י רוסיה

זמן צפייה: 02:22

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קיים הלילה (רביעי) פגישת חירום עם מדינות הברית מארגון ה-G7 ונאט"ו, בשולי פסגת ה-G20 בבאלי שבאינדונזיה, לאחר שפולין טענה אמש שטילים מתוצרת רוסית נחתו בשטחה סמוך לגבול עם אוקראינה והרגו שני בני אדם. ביידן טען כי "לא הגיוני מבחינת קו אווירי שהטיל נורה מרוסיה, אבל נראה". גורמים רשמיים אמריקנים טוענים שכנראה מדובר בטילים אוקראיינים שניסו ליירט טילים שנורו מרוסיה.

עוד הוסיף הנשיא האמריקני: "יש מידע ראשוני שמתנגד לכך, אני לא רוצה להגיד את זה עד שנחקור זאת לחלוטין". ביידן הסביר כי לדעתו מבחינת המסלול שהטיל היה צריך לעבור לא הגיוני שהוא נורה על ידי הרוסים, אך כינה את המשך ההתקפות של הצבא הרוסי על אוקראינה כ-"לא מוסריות".

גם בצרפת הגיבו למקרה החריג, וטענו כי צריך לפעול בצורה זהירה, ושסוג הטיל לאו דווקא מסגיר בוודאות את המקום ממנו הוא נורה: "להרבה מדינות יש אותם סוגי נשקים, ככה שזיהוי סוג הנשק לא בהכרח חושף מי עומד מאחוריו".

מנהיגי נאט"ו ומדינות ה-G7 גינו את מתקפת הטילים שנחתו בפולין, וטעו כי הן "ברבריות". מנהיגי קנדה, האיחוד האירופי, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, הולנד, ספרד, בריטניה, וארה"ב, שנפגשו כאמור בשולי ה-G20 באינדונזיה, גינו את מתקפת הטילים, פרסמו הצהרה משותפת: "שוחחנו על הפיצוץ שהתרחש בשטחה המזרחי של פולין, סמוך לגבול עם אוקראינה. אנו מציעים את תמיכתנו המלאה ועזרה בחקירה המתפתחת. אנו מסכימים להישאר בקשר הדוק על מנת לקבוע את הצעדים המתאימים בהמשך לחקירה".

פולין: 2 בני אדם נהרגו מפגיעת טילים ששיגרה רוסיה לאוקראינה
פולין: 2 בני אדם נהרגו מפגיעת טילים ששיגרה רוסיה לאוקראינה | צילום: מתוך טוויטר

בכיר אמריקני נוסף אמר לרשת "אן בי סי" כי "עדיין לא ברור אם הטיל הרוסי פגע בפולין במכוון או בטעות". ברוסיה הכחישו את הדיווחים וטענו כי מדובר ב"פרובוקציה פולנית מכוונת". משרד ההגנה הרוסי הוסיף: "לא תקפנו בגבול אוקראינה-פולין ושרידי הטילים אינם רוסים".

בתגובה, ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי, כינס את ה"וועדה לענייני ביטחון לאומי והגנה" - הקבינט הביטחוני הפולני. דובר ממשלת פולין פיוטר מולר אמר כי הוועדה התכנסה עקב המצב, והוסיף כי מידע רלוונטי נוסף יוצג לציבור בהמשך. הוא קרא לתקשורת שלא לפרסם בינתיים "מידע לא מאומת". כמו כן, בפולין העלו את רמת הכוננות הביטחונית ברחבי המדינה, שם שוקלים להפעיל את סעיף 4 ("סעיף ההתייעצות") של ברית נאט"ו, לפיו החברות בברית יתכנסו להתייעצות על רקע פגיעה טריטוריאלית, איום על ביטחונה ואיום על עצמאותה הפוליטית של אחת מהמדינות.

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי התייחס גם הוא לפגיעת הטילים בשטח פולין. הוא כינה את פגיעת הטילים בחברת נאט"ו "הסלמה משמעותית". לדבריו, ככל שרוסיה תרגיש יותר "פטורה מעונש" על מעשיה, כך יגבר האיום על כל מי שנמצא בהישג ידם של הטילים הרוסים. "עלינו לפעול", הוסיף.

חסימות של המשטרה הפולנית באזור בו נפלו הטילים
חסימות של המשטרה הפולנית באזור בו נפלו הטילים | צילום: רויטרס

דובר הפנטגון ג'ון קירבי התייחס גם הוא לתקיפה הרוסית בפולין ואמר כי "אנחנו עומדים מאחורי מה שכבר נאמר בעבר. נגן על כל אינץ' משטח נאט"ו". כמו כן, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שמדינתו חולקת גבול עם אוקראינה כינס את ישיבת מועצת ההגנה המקומית הערב בעקבות האירועים הפולין. משרד החוץ האסטוני פרסם הודעה לאחר הנפילות בפולין: "אנו עומדים בסולידריות מלאה עם בעלת בריתנו הקרובה פולין". מצידו, שר ההגנה הלטבי הציע שנאט"ו תספק לפולין מערכות הגנה אוויריות שיוכלו להגן גם על חלקים ממערב אוקראינה.

כאמור, פולין היא חברה בברית הצפון אטלנטית, ובמסגרת זו, היא יכולה לבקש להפעיל את סעיף 5 של הברית לפיו: "המדינות החברות מסכימות שבכל מקרה של התקפה חמושה כנגד אחת או כנגד יותר מהן, באירופה או בצפון אמריקה, תיחשב התקפה כזו כהתקפה כנגד כולן".