"מדאיג מאוד": חוק להגבלת "פייק ניוז" נכנס לתוקף בסינגפור

חוק חדש שנועד להיאבק בהפצת "חדשות מזויפות" במדינה, מקנה לרשויות כוח לסמן פוסטים שהן רואות כשקריים, ובמקרים מסוימים אף להסירם מהרשת. גוגל: "חוששים מפגיעה בהעברת המידע הדיגיטלי"

 רשתות חברתיות
רשתות חברתיות | צילום: pixabay

חוק ה"פייק ניוז": במסגרת ניסיונות המאבק בפרסום ידיעות כוזבות ברשתות החברתיות, העבירה סינגפור חוק המקנה למשרדי הממשלה שלה את הכוח להורות על הצמדת אזהרות לצד פוסטים שהרשויות מעריכות כלא נכונים ואף במקרים מסוימים להסיר פוסטים מהרשת.

החוק נכנס לאחרונה לתוקף למרות הביקורת הרבה שעלתה נגדו מצד גופי תקשורת וקבוצות ימין, המתנגדים להטלת מגבלות בנושא חופש הפרסום. הרשויות בסינגפור עומדות על כך שמדובר בצעד הכרחי שנועד לבלום את מעגל ה"פייק ניוז" שעלול לשסע את החברה ולערער את האמון בממסד.

הולכת רגל בסינגפור
הולכת רגל בסינגפור | צילום: רויטרס

למרות כניסתו לתוקף של החוק, פלטפורמות הפועלות במדינה כמו טוויטר, פייסבוק וגוגל קיבלו פרק זמן מסוים של הסתגלות הפוטר אותן מחלק מההנחיות. לאחר שיכנס לתוקף באופן מלא, כל פרסום שקרי שנמצא מזיק או פוגע באינטרסים הלאומיים של המדינה עשוי להביא לקנס בגובה של עד 720 אלף דולרים עבור חברות ולמאסר של עד עשר שנים עבור בני אדם פרטיים.

העיתונאית המקומית קירסטן האן כינתה את החוק החדש "מדאיג ביותר". לדבריה, "מדובר בחוק כה רחב, שקשה לצפות כיצד הוא יבוא לידי ביטוי. הדאגה הראשונית היא בנוגע אליו היא השפעתו המדכאת והמגבילה חופש הביטוי האישי".

לאחר שהחוק עבר לפני כחמישה חודשים, הביעה גוגל את חששה מההשלכות שלו ואמרה כי התקנה "תפגע בפיתוח ובהתרחבות המערכת להעברת מידע דיגיטלי".