תגלית נדירה: ספינה שטבעה לפני 3,300 שנה התגלתה מול חופי ישראל

הספינה, הקדומה ביותר בעולם שהתגלתה בים העמוק, אותרה במרחק של כ-90 קילומטרים מחופי הארץ, בעומק של כ-1.8 ק"מ בקרקעית הים. היא הכילה מאות קנקנים כנעניים מתקופת הברונזה, ושניים מהם חולצו מהים ויוצגו לציבור הרחב בקיץ הקרוב. "זו תגלית סנסציונית, משנה את ההבנה של אופן ההפלגה בעולם העתיק"

זמן צפייה: 00:24

תגלית נדירה בים התיכון: ספינה שטבעה לפני למעלה מ-3,300 שנה, ובה מאות קנקנים שלמים, נחשפה בים העמוק במרחק של כ-90 ק"מ מחופי ישראל, ובעומק של כ-1.8 ק"מ בקרקעית הים. זוהי הספינה הקדומה ביותר בעולם שהתגלתה בים העמוק אי-פעם.

התגלית הדרמטית מלמדת לראשונה על יכולות ניווט מרשימות של בני אדם מהמאות 13-14 לפנה"ס, שאפשרו את חציית הים ללא כל קשר עין אל החוף. מטען הספינה נחשף במהלך סקר סביבתי של חברת הפקת הגז הטבעי אנרג'יאן, המפעילה בישראל את מאגרי הגז "כריש, "תנין" ו"קטלן". אנשי רשות העתיקות זיהו בספינה מטען גדול של קנקני אגירה כנעניים כאמור, המתוארך לתקופת הברונזה. שני קנקנים שלמים הוצאו בהצלחה מהמעמקים.

הספינה הקדומה ביותר שהתגלתה בים העמוק
צילום המטען שאותר בקרקעית הים | צילום: חברת אנרג'יאן
הספינה הקדומה ביותר שהתגלתה בים העמוק
שני הקנקנים שחולצו | צילום: חברת אנרג'יאן

יעקב שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, סיפר: "נראה שהספינה נטרפה כתוצאה ממצוקה שנקלעה אליה בסערה ימית, או אולי באירוע של היתקלות עם פיראטים – תופעה שידועה מתקופת הברונזה. זוהי הספינה הטרופה הראשונה והקדומה ביותר שהתגלתה עד היום בים העמוק במזרח הים התיכון, במרחק של כ- 90 ק"מ מקו החוף. מדובר בסנסציה ברמה עולמית. התגלית מלמדת על יכולות ניווט מרשימות של הקדמונים - כאלה שאפשרו את חציית הים התיכון ללא כל קשר עין אל החוף - שכן ממרחק זה רואים רק קו אופק מסביב. סביר להניח, שהניווט נעשה באמצעות גרמי השמים, בעזרת חישוב זוויות השמש והכוכבים".

"כחלק מהפעילות השוטפת שלנו לגילוי והפקה של גז טבעי בים העמוק, אנו עורכים סקרים לבחינת פרמטרים סביבתיים שונים, תוך שימוש ברובוט תת-ימי מתקדם, שסוקר את קרקעית הים", הוסיפה ד"ר קרנית בכרטן, ראש צוות סביבה באנרג'יאן. "באחד הסקרים שנערכו לפני כשנה, זיהינו מראה לא שגרתי של מה שהיה נדמה כמקבץ גדול של כדים שנחו על פני הקרקעית. אנו נמצאים בקשר שוטף עם רשות העתיקות, וכאשר שלחנו אליהם את התמונות התברר שמדובר בתגלית מרעישה, יותר ממה שכל אחד מאיתנו היה יכול לדמיין".

הספינה הקדומה ביותר שהתגלתה בים העמוק
צילום: חברת אנרג'יאן
הספינה הקדומה ביותר שהתגלתה בים העמוק
צילום: חברת אנרג'יאן

על פי שרביט, תודות לסקירת האתר באמצעות רובוט, עלה כי הספינה הטרופה הנה באורך של כ-12-14 מטרים, והיא הכילה קנקנים שחלקם לא נראו על פני השטח. "נראה כי בקרקעית הבוצית קבורה גם שכבה שניה של קנקנים, וככל הנראה חלקים מגוף העץ של הספינה קבורים עמוק בתוך הבוץ", הסביר שרביט.

בתום יומיים של הפלגה, נמשו מעומק הים שני קנקנים שלמים, משתי נקודות שונות בצדי המטען, במטרה לצמצם ככל הניתן הפגיעה באתר ולאפשר את המחקר על-ידי צוות המומחים של אנרג'יאן.

הספינה הקדומה ביותר שהתגלתה בים העמוק
צילום: חברת אנרג'יאן
הספינה הקדומה ביותר שהתגלתה בים העמוק
הקנקנים שחולצו - ויוצגו לציבור הרחב | צילום: חברת אנרג'יאן

"קנקנים מסחריים כמו אלה שזוהו במטען הספינה שימשו ככלי קיבול המותאם לטלטול ולשינוע סחורת זולה ורבת כמות, ובדרך כלל הכילו שמן, יין ומוצרי חקלאות אחרים כגון פירות. גילויים של קנקנים בכמות כה גדולה במטען ספינה אחת, מעיד על קשרי מסחר ימיים בכמויות משמעותיות מארץ מוצאם, לארצות המזרח הקדום שלחופי הים התיכון", הסביר שרביט.

בנוסף הבהיר: "זו תגלית סנסציונית. במזרח התיכון מוכרים רק עוד שני מכלולי ספינות מתקופת הברונזה - הספינה מכיף גלדוניה והספינה מאולו בורון שתיהן התגלו בסמוך לחופי טורקיה. אלא שבשני המקרים האלו, הספינות נמצאו בקרבת החוף, בעומקים המאפשרים צלילת מכשירים. דבר זה, הביא להנחה הרווחת שההפלגה בעת ההיא נעשתה מנמל לנמל, באופן שמאפשר קשר עין עם החוף. הספינה שהתגלתה כעת, משנה את ההבנה של אופן ההפלגה בעולם העתיק. היא הראשונה שהתגלתה עד כה במרחק כה גדול, שאינו מאפשר כל קשר עין עם החוף".

הספינה הקדומה ביותר שהתגלתה בים העמוק
צילום: חברת אנרג'יאן

"יש כאן פוטנציאל ענק למחקר", המשיך שרביט, "העומק שבו התגלתה הספינה כה רב, כך שהשתמר כאן מכלול שבו הזמן קפא מלכת ברגע האסון - מטען שלא הופרע על ידי מגע אנושי (צוללים, דייג ועוד) או פעילות של גלים וזרמים כפי שקורה במים הרדודים".

בעקבות חשיבותה של התגלית הדרמטית, הוחלט כי הקנקנים הכנעניים שנמשו מעומק הים יוצגו בקיץ הקרוב לציבור הרחב בקריה הלאומית לארכיאולוגיה בירושלים. "זו תהיה הזדמנות לקבל הצצה למבנה הייחודי, לפסיפסים ולמעבדות, עוד לפני הפתיחה הרשמית לקהל, שצפויה בהמשך, במרכז מבקרים גדול ומרהיב", אמר אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות.