איראן ביצעה ניסוי במשגר לוויינים והודתה: "סיפקנו מל"טים לרוסיה"

שר החוץ עבדאללהיאן אישר את הדיווחים במערב אם כי טען שהעברת הכטב"מים מאיראן לרוסיה התבצעה כמה חודשים לפני שפרצה המלחמה באוקראינה. זמן קצר לאחר מכן הודיעה הרפובליקה כי ביצעה ניסוי במשגר לוויינים

זמן צפייה: 03:56

שר החוץ האיראני חוסיין-אמיר עבדאללהיאן התייחס הבוקר (שבת) לדיווחים השונים במערב ובאוקראינה, לפיהם איראן סיפקה ועודנה מספקת לרוסיה סיוע צבאי נרחב, בין היתר באמצעות העברת מל"טים, כטב"מים וטילים, שמשמשים את רוסיה במלחמתה באוקראינה.

בתוך כך, עבדאללהיאן אישר את הדיווחים, אם כי הוא טען שהעברת הכטב"מים מאיראן לרוסיה התבצעה כמה חודשים לפני שפרצה המלחמה באוקראינה. עבדאללהיאן הוסיף ואמר כי אם טהרן תצליח להוכיח שרוסיה עשתה שימוש בכלי הטיס האיראניים במלחמתה באוקראינה "תהיה לכך תגובה מצידנו".

מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה
מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה | צילום: רויטרס

כמו כן, השר התייחס להסכם ולשיחות הגרעין, שלפי שעה נמצאים במבוי סתום ואמר: "אנחנו מחכים שאמריקה תגיב למסר שהעברנו לה לגבי המשא ומתן על הסכם הגרעין". עבדאללהיאן הוסיף :"אמריקה חייבת להוכיח שיש לה כוונות טובות ורצון אמיתי לחזור לשיחות הגרעין".

שעות ספורות לאחר מכן, ציטט ערוץ אל-מיאדין את דבריו של דובר הכוחות המזוינים של איראן, עמיד אבו אלפצ'ל שכארתשי: "ההאשמות של אמריקה ואוקראינה כי איראן משתתפת במלחמה הם דברי שקר. יחסי ההגנה בין איראן לרוסיה קיימים זה שנים לפני פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. לא התערבנו במלחמה וכל מה שקורה הוא בין רוסיה לאוקראינה". לאחר מכן הודיעה התקשורת הרשמית ברפובליקה האסלאמית כי איראן ביצעה ניסוי במשגר לוויינים.

הניסוי האיראני
הניסוי האיראני | צילום: הניסוי האיראני

מזה כמה שבועות שרוסיה עושה שימוש במל"טים, כטב"מים ובאמצעי לחימה איראניים נוספים במלחמתה באוקראינה. כך לפחות, לפי טענותיהם של האוקראינים, של גורמי ביון במערב וגם בישראל. האיראנים והרוסים אמנם דחו את את הטענות על הסחר באמצעי לחימה בין המדינות, אך הרשויות באוקראינה טוענות כי המל"טים ששימשו את רוסיה בהתקפותיה האחרונות היו בעיקר מדגם "שאהד 136".

בשבועות האחרונים, התפרסמו כמה דיווחים בהם צוין כי איראן הבטיחה טילים וכטב"מים נוספים לרוסיה, זאת לאחר שדובר הקרמלין דמיטרי פסקוב התייחס גם הוא לדיווחים השונים, הכחיש את הטענות, והצהיר כי רוסיה משתמשת אך ורק באמצעי לחימה ובכטב"מים מייצור מקומי. ככלל, ההנהגה הרוסית שנשאלה על כך הכחישה את הטענות הללו.

כטב''מ מתאבד איראני מסוג שאהד-136 בשמי אודסה
כטב''מ מתאבד איראני מסוג שאהד-136 בשמי אודסה (ארכיון) | צילום: רויטרס

אורכם של המל"טים המדובר - השאהד-136 הוא כ-3.3 מטרים, מונעי מדחף, ועל אף שהם יחסית לא מתוחכמים, לדברי מומחי הגנה הם עדיין מהווים איום רציני. הם מסתמכים על מנוע אזרחי קטן ומערכות GPS זמינות מסחרית, מה שהופך אותו לפגיעים לחסימות וקלים יחסית להפלה. למרות שהם איטיים בהרבה מטילי השיוט המתקדמים של רוסיה, הם עדיין מסוגלים לטוס מאות קילומטרים, ומסוגלים להגיע כמעט לכל מקום באוקראינה.

היות והם איטיים ונמוכים, הם יכולים גם להיות קשים לזיהוי וליירוט עבור חלק ממערכות ההגנה אוויריות. גם מטענם מוגבל והם יכולים לשאת משקל של עד 50 ק"ג, אבל כפי שמראות ההתקפות ביום שני, הם עדיין עלולים לגרום לפעמים לנזק משמעותי. היתרון הגדול ביותר של המל"טים, טוענים מומחים, הוא שהם זולים בהשוואה לטילים רגילים.

הנשיא יצחק הרצוג והנשיא ג'ו ביידן
הנשיא יצחק הרצוג והנשיא ג'ו ביידן. בשבוע שעבר | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר, בעת שביקר הנשיא יצחק הרצוג בארצות הברית, קיים הנשיא שיחה עם שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר דן שפירו. בפתח השיחה הציג נשיא המדינה מידע מודיעיני הקובע כי נעשה שימוש בכטב"מים המיוצרים על ידי איראן נגד אזרחים במלחמה באוקראינה.

בהמשך, הנשיא אמר: "אזרחים חפים מפשע באוקראינה נהרגים, נפגעים וסובלים מנשק איראני. איראן הכחישה בתוקף שסיפקה כטב"מים למלחמה נגד אוקראינה. אבל איראן ממשיכה לספק את הכטב"מים הללו והם תוקפים בכל רחבי אוקראינה. כטב"מים מיוחדים שנועדו לייצר הרס בהיקפים גדולים".