אחרי מתקפת הכטב"מים בירדן: לחץ על ביידן לתקוף באיראן

על פי דיווחים בארצות הברית, 6 מטוסי תדלוק נשלחו לקראת התקפה אפשרית נגד מטרות פרו-איראניות - לאחר ששלושה חיילים אמריקנים נהרגו במתקפת כטב"מים נגד בסיס בירדן. כעת חברי קונגרס רפובליקניים דורשים לתקוף באיראן עצמה, שהכחישה מעורבות למתקפה. הנשיא ביידן התחייב: "נגיב", סנאטור רפובליקני דרש: "תכוון לטהרן"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

ארצות הברית שלחה הלילה שישה מטוסי תדלוק לאירופה, לאחר ששלושה חיילים אמריקניים נהרגו אתמול במתקפת כטב"מים על בסיס בגבול ירדן-סוריה. על פי דיווחים שפורסמו הבוקר (שני), שליחת המטוסים עשויה להצביע על מתקפה אמריקנית אפשרית נגד מטרות פרו-איראניות בזמן הקרוב.

"היה לנו יום קשה אתמול במזרח התיכון, איבדנו שלוש נשמות אמיצות בעקבות התקפה על אחד הבסיסים שלנו", אמר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שהתחייב: "אנחנו נגיב". הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שצפוי להתמודד נגד ביידן בבחירות שייערכו בנובמבר, תקף: "לפני שלוש שנים איראן הייתה חלשה, מרוששת ותחת שליטה מלאה - בזכות המדיניות שאני הובלתי. ביידן הביא לאיראן מיליארדי דולרים, זה לא היה קורה לעולם אם אני הייתי נשיא".

במקביל, חברי קונגרס מהמפלגה הרפובליקנית דורשים מהנשיא ביידן לתקוף את איראן עצמה ישירות. מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, הסנאטור מיץ' מקונל, אמר בהצהרה כי הוא מצפה מהממשל בוושינגטון לגבות מטהרן "מחיר כבד ומשתק", והוסיף: "לצד התקפה נגד שלוחי הטרור, יש לתקוף את נותני החסות האירניים עצמם - המתגאים בדם האמריקני שהם שופכים". הסנאטור לינדזי גרהאם, שביקר בימים האחרונים בישראל, הצטרף לקריאה וטען כי תקיפה שלא תבוצע נגד איראן עצמה לא ירתיע את משטר האייתוללות. הסנאטור ג'ון קורנין הוסיף בציוץ שפרסם: "כוונו את המתקפה לטהרן".

דגל איראן מול מטה סבא"א בווינה
דגל איראן (ארכיון) | צילום: רויטרס

איראן מצדה הכחישה שהיא מעורבות במתקפה הקטלנית. "לאיראן אין כל קשר לאירוע", נמסר בהצהרה רשמית מטעם המשלחת האיראנית לאו"ם, "ארצות הברית יזמה את הסכסוך שהיא מנהלת נגד קבוצות הנתנגדות בעיראק ובסוריה, והפעולות העוינות בניהם הן הדדיות".