מטאור פוליטי, בן בריתו של קושנר: השליח החדש של טראמפ למזה"ת

בגיל 30 בלבד, אבי ברקוביץ', בן למשפחה יהודית אורתודוקסית בוגר הרווארד שהתקדם בזכות קשריו לחתנו של הנשיא, צפוי להחליף את גרינבלט בתפקידו בתזמון קריטי - אחרי הבחירות בישראל • פרופיל

זמן צפייה: 01:25

אמש (חמישי) הודיע השליח המיוחד של הנשיא טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, כי יסיים את תפקידו בעוד כמה שבועות - לאחר פרסום תכנית השלום האמריקנית. הנשיא האמריקני הודיע לא פעם שהשכנת שלום במזרח התיכון בשלב זה היא משימת חייו – ומכאן ברורה החשיבות שניתנה לתפקידו של גרינבלט, כמו גם לשאר הצוות המיוחד שנבחר על מנת לקדם את השלום במזרח התיכון, בהם חתנו של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר וכן דמות שהייתה עד כה אנונימית יחסית, אבי ברקוביץ', שהוגדר אז אז כיועץ לנשיא טראפ.

אלא שאתמול הודיעו בבית הלבן שברקוביץ', בן 30 בלבד, צפוי לקבל לידיו את רוב סמכויותיו של גרינבלט, ולמעשה להיכנס לנעליו; חלק קטן מהסמכויות, הודיעו בוושינגטון, יעבור גם לבראיין הוק, יועצו המיוחד של הנשיא טראמפ לענייני איראן. ברקוביץ' צפוי למלא את התפקיד בתזמן קריטי ומורכב במיוחד - מיד לאחר פרסום התכנית, ואחרי הבחירות בישראל והקמת הממשלה החדשה.

ברקוביץ' הגיע לבית הלבן בשל חברותו עם קושנר, אותו פגש באופן מקרי במהלך חופשת פסח משותפת שבילו באריזונה, במסגרת הקולג' שבו למדו. כמו קושנר, גם ברקוביץ' גדל בבית יהודי אורתודוקסי בניו יורק. קשרי החברות הפכו לקשרים עסקיים, וברקוביץ' עבר לעבוד באחוזתה של משפחת קושנר, מהמשפחות העשירות ביותר בארה"ב.

אבי ברקוביץ' וג'ארד קושנר
ברקוביץ וקושנר. ידידות קרובה | צילום: Getty Images/ Time Magazine

מהעבודה אצל משפחת קושנר, המשיך ברקוביץ' ללימודי משפטים באוניברסיטת הרווארד היוקרתית, עד לשנת 2016. עם זאת גם במהלך לימודיו לא זנח את קשריו עם בני המשפחה, ובעיקר עם ג'ארד, ואף כתב לעיתון ה"ניו יורק אובזרבר" שבבעלות המשפחה. בריאיון בשנת 2017 לאתר ה"ביזנס אינסיידר", סיפר חברו לחדר של ברקוביץ' בהארווארד כי הוא לא זוכר אותו כאדם בעל תודעה פוליטית גבוהה במיוחד.

"נדיר מאוד ששוחחנו על נושאים פוליטיים", סיפר, "אני לא זוכר אותי מקדיש מחשבה רבה לדעותיו הפוליטיות. אני בטוח שהיו שיחות כאלה, אבל הם לא נצרבו בתודעה שלי". בניגוד לסטודנטים רבים אחרים, ברקוביץ' אף לא הצטרף לאף אחד מהארגונים השמרניים הרבים שהיו באוניברסיטה, מה שיכול היה אולי לרמז על עתידו הפוליטי.

אבי ברקוביץ'
אבי ברקוביץ' | צילום: חשבון הטוויטר של אבי ברקוביץ'

חבריו מספרים כי ברקוביץ' תמיד היה קשור לשורשיו היהודיים ולישראל. בעוד שבשאר הנושאים הפוליטיים נחשב לפרגמטי מאוד, בכל הנוגע לגילויים אנטישמיים ואנטי ישראליים בקמפוס, הוא תמיד היה הרבה יותר נחרץ. כך לדוגמא תקף בחריפות את אחד הסטודנטים במהלך פאנל על היחסים בין ישראל לפלסטינים, לאחר שכינה את שרת המשפטים דאז ציפי לבני "מסריחה" ביחסה לסוגיה, מה שגרר גינוי גם מהנהלת האוניברסיטה.

משפחתו של ברקוביץ' ידועה בקשריה לישראל. דודו, האווארד פרידמן, היה הנשיא הראשון של השדולה הפרו-ישראלית בקונגרס, אייפא"ק. לאחר שסיים את לימודיו בבית ספר יהודי, הגיע ברקוביץ' לארץ כאן למד לימודים תורניים בישיבת "קול תורה" בירושלים.

ב 2016 חמיו של ג'ארד קושנר, איש העסקים וכוכב הריאליטי דונלד טראמפ, הודיע כי הוא מתמודד לנשיאות ארצות הברית. קושנר פנה לחברו הטוב והציע לו להצטרף לקמפיין. ברקוביץ נענה להצעה, ושימש בהתחלה כאנליסט מידע. במסגרת תפקידו ניהל את "טראמפ טאוור לייב", תכנית ששודרה בפייסבוק, ומטרתה הייתה "להביא למצביעים הפוטציאליים את מסרי הקמפיין ללא מתווכים, תוך עקיפת ערותי המדיה המסורתיים".

לאחר ניצחונו של טראמפ הפל ברקוביץ' ליד ימינו של קושנר, שמשמש כיועץ בכיר לנשיא טראמפ, בעיקר בנוגע למזרח התיכון. על פי דיווחים, ברקוביץ' הוא אחד מארבעה בלבד שכבר צפו בתכנית השלום האמריקנית, נוסף על שגריר ארה"ב לישראל דיוויד פרידמן, קושנר וגרינבלט, שאותו הוא מחליף כעת.