זוועה במיסיסיפי: בגלל חוק ההפלות - בת 13 שנאנסה נאלצה ללדת

אמה של הילדה, שנאנסה על-ידי גבר זר בעת ששיחקה בחצר, מספרת כי ניסתה למצוא מרפאה שמבצעת הפלות - אך הקרובה ביותר הייתה במרחק של תשע שעות נסיעה, ואין באפשרותה לממן זאת. בעקבות ביטול פסיקת "רו נגד וויד", חלק מהמדינות בעלות רוב רפובליקני בארה"ב הוציאו את האפשרות להפסקת הריונות מחוץ לחוק - מה שמונע ממיליוני נשים אמריקניות את הגישה אליהם

"לכלי נשק יש יותר זכויות ממני": הפגנה נגד חוק ההפלות מול ביהמ"ש העליון בוושינגטון
"לכלי נשק יש יותר זכויות ממני": הפגנה נגד חוק ההפלות מול ביהמ"ש העליון בוושינגטון (יוני 2022) | צילום: רויטרס

ילדה בת 13 ממיסיסיפי שבארצות הברית נכנסה להיריון כתוצאה מאונס שעברה על-ידי גבר זר ונאלצה ללדת - זאת לאחר שלא ביצעה הפלה. הסיבה: החוק במדינה אוסר על כך. המקרה פורסם בדו"ח חדש הכולל סיפורים של נשים שנפגעו כתוצאה מביטול פסיקת "רו נגד וויד", שהגנה על הזכות להפלה מבחינה חוקתית.

הילדה גילתה שהיא בהיריון לאחר שאמה לקחה אותה לבדיקה בבית חולים בשל הקאות בלתי פוסקות. כשהתקבלו בדיקות הדם, בית החולים פנה למשטרה. בסופו של דבר, הילדה חשפה את הסוד: היא סיפרה כי נאנסה על-ידי אדם שנכנס לחצר הקדמית של ביתה, בזמן שאחיה ודודה שהו במבנה.

האם ניסתה למצוא רופא שיסכים לבצע את הליך ההפלה, אך נאמר לה שהמרפאה היחידה שעושה זאת נמצאת בשיקגו - מרחק נסיעה של יותר מתשע שעות מביתם שבקלארקסדייל. האם סיפרה כי עלות ביצוע ההפלה בשיקגו הרחוקה הייתה יקרה מדי בהתחשב במחיר הנסיעות, וכי ידה אינה משגת. לאחר 39 שבועות של היריון, נאלצה הילדה ללדת את בנה, שזכה לכינוי "בוטן". היא סיפרה כי הלידה הייתה "כואבת". אמה אמרה: "המצב הזה כאב לי כל כך כי היא ילדה תמימה, שעשתה מה שילדים עושים - שיחקה בחוץ".

בשנה שעברה ביטל בית המשפט העליון בוושינגטון את ההחלטה ההיסטורית משנת 1973 של פסיקת "רו נגד ווייד", שהתערבה בחקיקה מדינתית האוסרת על הפלות, ואפשרה את זכותן החוקתית של נשים להפלה. לפי הפסיקה החדשה, אם מדינה ספציפית תאסור הפלות - הפסיקה הפדרלית לא תתערב בעניין.

הפגנת מחאה בטקסס נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה
הפגנת מחאה בטקסס נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה | צילום: רויטרס

ביטול הפסיקה המהפכנית שם סוף לכמעט 50 שנים של הגנה חוקתית על האפשרות להפלה, ומדינות בעלות רוב רפובליקני בארה"ב כבר החלו להוציא את האפשרות להפסקת הליכי הריון מחוץ לחוק - מה שמונע ממיליוני נשים את הגישה לשירותים אלו. כתוצאה ממהלך זה, מחאות נרחבות פרצו ברחבי ארה"ב, והן עדין מתקיימות מעת לעת.

סיפורה של בת ה-13 הוא האחרון בסדרה של דיווחים אישיים מחרידים שצצו לאחר שבית המשפט העליון של ארה"ב ביטל את זכויות הגישה להפלות. בקיץ שעבר, שבוע בלבד לאחר ביטול פסיקת "ווייד נגד רו", ילדה בת 10 שנאנסה נאלצה לנסוע לאינדיאנה כדי לעשות הפלה, וזאת בשל בגלל ההגבלות במדינתה. סיפורים אחרים מפרטים כיצד נשים כמעט מתו בגלל שרופאים נאלצו לחכות עד שחייהן היו בסכנה על מנת לבצע הפלה, או משום שהיו צריכות לעבור מרחקים ארוכים כדי לקבל כל סוג של טיפול רפואי. לפי ההערכות, 25 מיליון נשים אמריקניות בגילאי 15 עד 33 מתגוררות במדינות האוסרות על הפלה.