מטאורים, עקרבים, תצפיות, ופסלים: המדבר מחכה לכם, גם בקיץ

איך מטיילים בקיץ במדבר? בלוגרית הטיולים אבנית סטרולוב נסעה ל-24 שעות מדבריות וחזרה עמוסה בחוויות והמלצות לטיול דווקא בקיץ

מצפה מואב. צילום: אבנית סטרולוב

16:00: ביקור במצפה מואב

את הטיול התחלנו בתצפית מדהימה אשר נמצאת בתוך העיר ערד, ברחוב מואב. במצפה מצאנו שביל טיילת מונגש (אם כי לא סלול), פסל של הפסל יגאל תומרקין, ופינת פיקניק עשויה אבן. מכל נקודה לאורך מסלול ההליכה, נחשף אלינו עוד ועוד נוף מרהיב של מדבר יהודה, ים המלח והרי מואב. בטיילת ההליכה נמצא פסל המטוס של הפסל יגאל תומרקין. הפסל נבנה לזכר מבצע לוט (מבצע כיבוש אזור ים המלח) שהתקיים בשנת 1948, במלחמת השחרור. בעבר היו משולבים בפסל כלי נשק, אולם אלו נגנבו ממנו. בהמשך ההליכה מהפסל, כעבור כ-200 מטרים נמצא חלק נוסף שיצר הפסל תומרקין והוא כולל שולחן וסביבו מושבי בטון.

הגעה: וויז - מצפה מואב

מצפה מואב. צילום: אבנית סטרולוב
מצפה מואב. צילום: אבנית סטרולוב

כתבות נוספות ב- Mood

17:30: כפר הנוקדים

בכניסה לכפר, פגשתי בבחורה יפהפיה עם מבט מבולבל בעיניים, מסתובבת תוך שהיא מניעה את הפלאפון שלה בזויות שונות כלפי השמיים. "איך יכול להיות שאין פה קליטה", היא שבה ומלמלה לעצמה. ואכן, כמעט ולא תמצאו קליטה סלולרית בכפר הנוקדים, וזו לכשעצמה סיבה להגיע לכאן. מדובר בנאת מדבר, הנמצאת בבקעת הקנאים שבמדבר יהודה, בין העיר ערד למצדה. הכפר מציע מגוון רחב של אפשרויות לינה החל מחדרי צימר מפנקים, ועד לקמפינג. כל אחד יכול למצוא כאן את סגנון הלינה הרצוי לו - חדרי אירוח מדבריים, סוכות מעוצבות, אוהלים וחאנים רחבי ידיים. דווקא עכשיו, בחודשי הקיץ, האקלים המדברי כאן מיטיב עם האורחים: האוויר צח ויבש ביום, וצונן בלילות ומטר המטאורים בשמי הכפר הוא מהמרהיבים שיש. 

הכפר מעוצב מדהים, ויש בו המון פינות ישיבה ורגיעה, מטבחים ציבוריים, עמדות מנגל ועוד. לסוכות יש מרפסות תצפית עם ערסלים ופינות ישיבה ובין החדרים גם פינות מרגוע. בנוסף יש בכפר 

בנוסף לפינת חי ואזור גמלים שניתן להצטרף לשעת האכלת הגמלים, אחת הפינות האהובות על הילדים היא מתחם המים היפהפה ובמרכזו מעין מלאכותי זורם, עם ערסלים, נדנדות, שכשוכית והמון מתזים שמשרים אוירה רטובה ומהנה.

** במהלך שלושת סופי השבוע הראשונים בחודש אוגוסט, יתקיימו בכפר פעילויות מיוחדות, במסגרת פסטיבל "נוקדים עם כוכבים", המתקיים זו השנה השישית.

כפר הנוקדים. צילום: אבנית סטרולוב
כפר הנוקדים. צילום: אבנית סטרולוב

כפר הנוקדים - צילום יוני גריצנר
כפר הנוקדים - צילום יוני גריצנר

21:00: סדנת כוכבים

מאחר ואנחנו נמצאים בלב המדבר, הרי שהשמים כאן כחולים יותר, והכוכבים נוצצים יותר. בהיעדר מפגעי האור אליהם אנו רגילים מהעיר, זה המקום המושלם לתצפית כוכבים. הדבר מתחזק עוד יותר בחודש אוגוסט, אז מגיעה לשיאה "עונת המטאורים". לפי ההסברים בכפר הנוקדים, מקורו של מטר הפרסאידים המתרחש בחודשים יולי-אוגוסט הוא במעברו של כדור הארץ בשובלו של כוכב השביט טאטל. ענן אבק זה חודר לאטמוספירה, וכך נוצר המטר המפורסם. הצטרפנו לסדנת היכרות עם שמי הלילה בה למדנו להכיר את הכוכבים והירח וגורמי שמיים נוספים. הכרנו את כוכב הצפון, ראינו תמונות מהאבל – טלסקופ החלל, ושמענו סיפורים על המיתולוגיה, ומה הקשר שלהם אל הכוכבים.

בימי פסטיבל המטאורים, יפתח במקום במקביל "מתחם צפייה" ובו יועמדו טלסקופים לסקירת גרמי השמיים המיוחדים שנלמדו בסדנה (רק שימו לב כי לא רואים מטאורים בטלסקופ).  בנוסף, במהלך הלילות של הפסטיבל תוכלו לשוב ולצפות בכוכבים ומטאורים במתחם חשוך ובו שתיה חמה ומקום נוח לצפייה במטר הפרסאידים.

הגעה: וויז: כפר הנוקדים

עלות: 25 ₪ לאורחים הלנים בכפר הנוקדים, 50 ₪ למבקרים חיצונים

פסטיבל נוקדים עם כוכבים. קרדיט- באדיבות כפר הנוקדים.jpg27
פסטיבל נוקדים עם כוכבים. באדיבות כפר הנוקדים.

22:30: סיור עקרבים

ככל שהסיור הזה נשמע משונה ואולי אפילו מפחיד, אתם לא מאמינים כמה ציפינו לו. מדובר בסיור בחשיכה שהוא חלק מפסטיבל "נוקדים עם כוכבים", בו אנו, בני האדם, מתארחים במרחב המחיה הטבעי של העקרבים, אשר נמצא מרחק של כמה צעדים מן הכפר. נעלנו נעליים סגורות (חובה!), והלכנו בשקיקה אחרי המדריך, הילדים היו מהופנטים לאורך כל הסיור.

בעקרבים ניתן להבחין באמצעות פנסי אולטרא סגול אשר מביאים עמם המדריכים. למרות שמה הידוע לשמצה של החיה, העקרב הינו חיה קטנה מאד, בגודל של מס' סנטימטרים בודדים. פגשנו בטיול מספר מיני עקרבים שונים, ושמענו הסברים על העקרבים, הרגלי המחיה שלהם ועוד.

נוקדים עם עקרבים. באדיבות כפר הנוקדים.
נוקדים עם עקרבים. באדיבות כפר הנוקדים.

10:00: ביקור בתל ערד

תל ערד הוא תל היסטורי של נווה באמצע המדבר, הנמצא כ-10 ק"מ מערבית לעיר ערד. התל, שהינו גן לאומי וגובהו 576 מטר מעל פני הים, שוכן בבקעת ערד, מזרחית לבקעת באר שבע, במקום שהיה בעבר צומת דרכים חשוב, מתקופת הברונזה הקדומה ועד ימינו. התל בעל חשיבות היסטורית מאחר ובתקופת הברזל הגנה ערד על הדרך המרכזית שעברה מירושלים, חברון, ערד לכיוון חורבת עוזה וים המלח.

התל כולל שני חלקים: העיר התחתונה והעיר העליונה. במקום נמצא מפעל מים מהתקופה הכנענית (תקופת הברונזה הקדומה), שרידי עיר מבצרת מאותה התקופה, ומצודה, אליה ניתן לטפס ברגל או ברכב, מהתקופה הישראלית (תקופת הברזל) ובה מקדש ייחודי ומפעל מים יוצא דופן. בנוסף נמצא במקום המון שולחנות פיקניק, פינות מנגל, ומבחר סוגי לינה שונים.

הגעה: בוויז: תל ערד

עלות: מבוגר: 14 ש"ח, ילד - 7 ₪. חינם למנויי מטמון

תל ערד. צילום: אבנית סטרולוב
תל ערד. צילום: אבנית סטרולוב

12:30: בראנץ' וטעימות ביקב צוף

יקב צוף הוא יקב בוטיק משפחתי קטן וקסום הנמצא בלב העיר ערד, ומייצר 4000 בקבוקים בשנה. מסתבר שאם תכתבו "אמצע העולם" בוויז, הוא יוביל אתכם בדיוק לכאן. היקב נקרא יקב צוף, על שם צוף, כיום בשנות ה20 לחייו, אשר החל לרקוח יין כבר בגיל 9. את הסיור מוביל דווקא אביו של צוף, אליעזר, האיש, הרעמה והכובע, אשר דיוקנו גם מופיע על בקבוקי היין של היקב.

היין מיוצר על ידי בני המשפחה באהבה גדולה ובצורה טבעית לחלוטין מפירות אורגנים ותסיסות של שמרי הבר, ללא חומרים כימים או הוספת גופרית דו חמצנית, ותוך שימוש בגרביטציה. בני המשפחה לא רואים את עצמם כיצרני יין, אלא כחוקרי התחום. המאכלים המוגשים מוכנים אף הם במטבח בית המשפחה. ניתן להגיע לכאן לסיור וטעימות יין או לבראנץ'.

בערבים הופך היקב לפאב מדברי המגיש מנות קטנות וכוסות יין במחיר מצחיק של 25 ₪ למנה. בנוסף, מתקיימים במקום משתאות אבירים עם בשרים המעושנים במקום, הידועים בכל האזור בשם "מדורת השבט".

הגעה: בוויז: יקב צוף

יש לתאם מראש 050-4224777

עלות: משתנה בהתאם להזמנה. 60 ₪ לסדרת טעימות יין, 120 ₪ לארוחת גבינות.

יקב צוף. צילום: אבנית סטרולוב
יקב צוף. צילום: אבנית סטרולוב

14:30: ביקור אצל הפסל איציק גמליאל

כבר מרחוק ניתן להבחין בג'ירפה הענקית, המקדמת את פניו של מי שמתקרב לביתו של אמן המתכת והפסל איציק גמליאל. איציק ורעייתו יפה שמחים לארח את הציבור בביתם היפה. במקום גן הפסלים מרהיב והכל בעבודת יד של איציק, אמן המתכת. איציק מספר על דרכו ארוכת השנים בעולם האמנות, ומספר כיצד בשנים האחרונות החל להעניק למתכת חיים חדשים על ידי פיסולה לשלל צורות ובעלי חיים.

לא ניתן לשבוע מן המראות המיוחדים, הפסלים הענקיים לצד הפסלים הקטנים, פסל הנשר ובפיו נחש, ולאיציק יש כמובן סיפור על כל פסל ופסל, והוא מרשה לילדים לגעת בפסלים, ולחוות אותם. בנוסף, מזמין איציק את האורחים אל הסדנא המיוחדת שלו, שם נראה פסלים העשויים מטבעות, מפתחות ועוד.

תושבי ערד מספרים כי בלילות פסל הדרקון הענק שבגינתו אפילו יורק אש.

כתובת: רחוב ענבלים 34, ערד

יש לתאם מראש עם יפה 052-2707031

עלות: משתנה בהתאם לכמות המבקרים ומשך הביקור

 

אבנית (ניתי) סטרולוב היא מדריכת טיולי בוטיק ובעלת הבלוג ואתר הטיולים " טיולים ורגעי אושר" . עמוד האינסטגרם של אבנית