חניתה - הקיבוץ שכדאי לכם להצפין עד אליו

בית קפה שהוא גם טמבוריה, מתחם שעונה לשם הצנצנת, מוזיאון חומה מגדל, גלריות אמנות, מזקקת אלכוהול ועוד. עינת הרשקו יצאה לגלות מה מתרחש בקיבוץ חניתה שעל גבול הלבנון

קיבוץ חניתה. צילום: עינת הרשקו

קיבוץ חניתה, הממוקם אי שם במעלה רכס סולם צור, בקצה הצפוני של הגליל המערבי, הוא לא מקום שעוברים בו על הדרך, לחניתה צריך לנסוע במיוחד. בעשור האחרון יש סיבה טובה לעלות בכביש המתפתל עד לקיבוץ. כפטריות אחרי הגשם צצות בו עוד ועוד יזמויות תיירותיות ותרבותיות של חברי הקיבוץ ובניו, שיספקו לכם מנעד רחב של אפשרויות אוכל, שתייה, לינה ובילוי.

טיילתי ברחבי חניתה כמה שעות טובות ולא הספקתי לראות ולבקר בכל האתרים שבקיבוץ.

פרגנו לעצמכם יום, יומיים, ואפילו שלושה, שימו מוזיקה טובה ברדיו וצאו לראות איך החבר'ה של חניתה מפריחים שוב את השממה בקיבוץ הפסטורלי, שהחל דרכו בפרויקט ההתיישבות של שנות ה 30 – חומה ומגדל.

קיבוץ חניתה. צילום: עינת הרשקו
קיבוץ חניתה. צילום: עינת הרשקו

 

מתחילים עם ההיסטוריה של חניתה

את הטיול בקיבוץ חניתה כדאי לכם להתחיל כבר בדרך אליו, ביער חניתה המפורסם, בו יש דגם של חומה ומגדל שהילדים יכולים לטפס עליו, שבילי טיול, שולחנות פנקייק וגם מעיינות קטנים ופינות חמד. 

עוד מקום שווה ביקור הוא "מצפור שביט" שהוקם לזכרו של יהודה שביט שכיהן כראש המועצה האזורית. תוכלו ליהנות שם מתצפית מקסימה על כל הגליל המערבי ועד לחיפה. גם ליד המצפור ישנם שולחנות קק"ל ומקום לפיקניק והוא נגיש לבעלי מוגבלויות.

מוזיאון חומה ומגדל חניתה

מוזיאון המציג את סיפורה של חניתה שהייתה לסמל בתולדות ההתיישבות העברית בארץ ישראל.  

כהכנה מראש, כדאי לכם להיכנס בדרך לחניתה לאתר המוזיאון בו יש קישור  לפודקאסט הקצר – עולים לחניתה.  הפודקאסט משלב את מראות הדרך עם הסיפור ההיסטורי והמרתק של העלייה לחניתה.

המוזיאון, השוכן בבית האבן הוותיק במרכז הקיבוץ, מציג את אירועי התקופה, את סיפור העלייה לקרקע ואת שנותיו הראשונות של הקיבוץ. בתצוגה צילומים, מכתבים, קטעי יומנים, חפצים, כלי נשק, כלי עבודה וכן סרט קצר ובו משולבים ראיונות וקטעי ארכיון. לצד סיפור 'חומה ומגדל' מוצגים באגף הארכיאולוגיה ממצאים רבים שהתגלו בחניתה ובסביבתה, כמו כתובת כנענית קדומה, מטבעות, כלים ופסיפסים יפים - שרידים של כנסייה ביזנטית שהייתה במקום במאה החמישית לספירה. 

במוזיאון מתקיימות בו מספר פעילות מקסימות:

* חוברת משימות לפעילות משפחתית בעזרתה תגלו את סיפור הקמת הישוב יחד עם דמויות קומיקס חביבות דרך משימות מאתגרות. 

* באגף הארכיאולוגיה מחכה לכם כתב החידה נוסף העוסק בסיפורה של חניתה הקדומה. 

* בקרוב יושק במוזיאון משחק בריחה און ליין שיהפוך את החוויה לעוד יותר מדליקה. יש למה לצפות.

מוזיאון חניתה הוא חלק ממיזם "שבת ישראלית" של המועצה לשימור אתרי מורשת ומשרד התרבות ולכן הכניסה בסוף השבוע הינה חינם והביקור מותאם לשומרי שבת.  

מוזיאון חומה ומגדל חניתה
מוזיאון חומה ומגדל חניתה. צילום: עינת הרשקו

 

מה אוכלים בחניתה?

חנותא

חנותא (שמה הקדום של חניתה) הוא מקום שמאגד בתוכו בית קפה מקסים, חנות טמבוריה ומיני מוזיאון להיסטוריה של קיבוץ חניתה.

את הכל בנה במו ידיו ניצן אדן (ניצי), בן הקיבוץ, שעזב אותו בגיל צעיר וחזר אליו לפני כחמש עשרה שנה. ניצן הוא איש אחזקה, בניה, יזמות ותיקונים אבל הוא בעיקר איש של אנשים. כשחזר לקיבוץ היה לו חסר מקום לקנות ולהחזיק את ציוד השיפוצים ותיקונים שלו ומקום מפגש על כוס קפה, ארוחת בוקר או בירה קרה. אז הוא פתח, בתוך מבנה עתיק ששימש בעבר כמכבסה, מקום שמשלב את שניהם, מקום מפגש מקסים עם חצר ענקית ומוצלת מול הנוף, אוכל טעים ואווירה מיוחדת. מתיישבים ולא רוצים לזוז.

על הדרך הוא גם הוסיף בו המון תמונות ומידע על תחילתו של הקיבוץ כי הרגיש שלדור הצעיר ולתושבים החדשים אין מושג מה היה פה פעם, לפני שנולדו. ניצי גם יצר מפה של הקיבוץ ובה מסומנים מסלולי הליכה ברמות שנות בין אתרים היסטוריים ואתרי טבע המוכרים רק למקומיים. תוכלו לבקש ממנו את המפה ולצאת לטייל ברחבי הקיבוץ והסביבה הקרובה. 

חנותא פתוחה מדי יום בין השעות 8:00 עד 13:00 ובימי שישי עד השעה 15:00. בשבת סגור.

חנותא. צילום: עינת הרשקו
חנותא בחניתה. צילום: עינת הרשקו

בית הקפה של חנותא. צילום: עינת הרשקו
בית הקפה של חנותא. צילום: עינת הרשקו

 

צנצנת

צנצנת הוא בית קפה וחנות למוצרי "מזון על" לא מעובד ותוצרת מקומית ואקולוגית, מקום מקסים היושב מול הנוף המקסים של הגליל המערבי. שמו, "צנצנת", ניתן לו בעקבות הכנסת מוצרי המזון לתוך צנצנות אכסון, "צינצון", כך הם נשמרים ללא חומרים משמרים לאורך זמן.  

הצנצנת החלה דרכה כקואופרטיב קטן למוצרי מזון לא מעובד של מירב ביקל ואורי שקד והפכה לסוג של אבן שואבת, וכיום יש סביבה מתחם שלם המכונה "מתחם הצנצנת" ובו עסקים רבים.

תוכלו ליהנות פה ממנות שונות של תבשלים, כל פעם משהו אחר, שייקים, קפה, עוגה טובה ובימי שישי החל מ 11 בבוקר גם מצלחת חומוס, שהפכה לשם דבר בקרב המקומיים. 

הצנצנת פתוחה כל השבוע מלבד ימי ראשון. שני עד חמישי מ9:00 -15:00, חמישי גם מ 18:00 ועד שעות הלילה, שישי עד 17:00 ושבת בין 10:00 ל 16:00.

מתחם הצנצנת. צילום: עינת הרשקו
מתחם הצנצנת. צילום: עינת הרשקו

 

כתבות נוספות ב- Mood

 

חנויות ובתי עסק במתחם הצנצנת

"מזקקת יוליוס"

מזקקת יוליוס, שהוקמה על ידי יובל (ג'וב) הר גיל,  מייצרת אלכוהול משובח מפירות שמגיעים אליה ישירות מהחקלאים ללא תוספות או סוכר. קראפה, ג'ין, וורמוט או ברנדי במגוון טעמים בייצור עצמי מוקפד ואיכותי תוך שמירה על הסביבה ושימוש באנרגיה סולארית ומיחזור מים ופסולת.

המזקקה, זכתה בפרס מצוינות בתחום ייצור היין, הבירה והאלכוהול בטקס פרסי המטבח הישראלי  2021, מפעילה מרכז מבקרים וטעימות מקסים ורחב ידיים בו תוכלו להתנסות ולטעום (בתשלום) ממגוון הטעמים והמשקאות, לצד הסברים מעמיקים ולעיתים אפילו סיור מודרך במזקקה עצמה.

מרכז המבקרים פתוח לקהל בימי חמישי בין 12:00 ל 17:00 ובימי שישי בין 10:30 ל 15:30. המקום כשר ולכן סגור בשבת.

ניתן גם לתאם ביקור מראש עם אייל, מנהל מרכז המבקרים, בטלפון 050-6001025

מזקקת יוליוס. צילום: עינת הרשקו
מזקקת יוליוס. צילום: עינת הרשקו

סלמנדרה

חנות קטנה וקסומה של משחקי חשיבה שמתכן ומייצר יובל וורקט, עוד בן קיבוץ שעזב ואז חזר, אומן עץ ומטפל ביוגה.

בחנות מבחר משחקי חשיבה, צעצועי עץ ובמבוק בייצור עצמי של יובל לצד משחקי חשיבה מוכרים יותר של חברת פוקסמיינד.

סלמנדרה פתוחה לקהל בימי חמישי ושישי בין 10:30 ל 14:00 או בתיאום מראש עם יובל בטלפון 052-8578069.

"אחד מ-1" — אומנות לעיצוב הבית

אחד מ-1 היא חנות קטנה נוספת במתחם הצנצנת בה מוכרת ליאת סוטו  פרטי אומנות ועבודות יד של אמנים מקומיים מחניתה ומרחבי הגליל המערבי. ליאת היא מעצבת פנים שאוספת פריטים ייחודיים: אביזרי נוי ודקורציה לעיצוב הבית בסגנון אישי, תכשיטים ומתנות, ואותם מציגה למכירה בחנות. 

ניתן ליצור קשר עם ליאת בטלפון 052-3749520

"אומנות מהלב" – מוצרי עור

מוצרי עור בעבודת יד של יפעת שמייצרת חגורות, תיקים, תכשיטים, ארנקים, לוכדי חלומות, מנדלות ועוד המון דברים מקסימים מעור. כל המוצרים של יפעת מיוצרים בעבודת יד, ללא מכונות והם מה שמכונה "וואן פיס" – לא תמצאו כזה אצל אף אחד אחר.

החנות פתוחה בימי שישי אך מכיוון שיפעת עובדת בסטודיו היא נמצאת בו רוב היום כך שניתן לבוא לבקר. ניתן גם לתאם ביקור בטלפון 052-6356836

''אומנות מהלב'' – מוצרי עור
''אומנות מהלב'' – מוצרי עור. צילום: עינת הרשקו

 

גלריות אמנות בחניתה

ערן פרטוש – סטודיו ציור

כמו רבים אחרים, גם ערן הוא בן קיבוץ חניתה שעזב אותו בעבר וחזר אליו בשנים האחרונות. ערן הוא דור שני של ציירים. אביו, דן פרטוש, היה אף הוא צייר. לאחר שאביו נפטר, החל ערן לצייר ובסטודיו שלו בקיבוץ מוצבות חלק מיצירותיו המרשימות. אחרות מוצגות בגלריות ברחבי הארץ ובעולם.

ניתן לתאם עם ערן ביקור בסטודיו, להתרשם ולרכוש מהיצירות:  052-3749623

סטודיו ערן פרטוש. צילום: עינת הרשקו
סטודיו ערן פרטוש. צילום: עינת הרשקו

"גלריית גבול" לאומנות עכשווית

במבנה שהיה בעבר מפעל המתכת הישן של חניתה, פתחו לפני כחמש שנים שלושה יזמים את גלריית גבול לאומנות עכשווית.

ריטה כץ, עופרה עובד ויריב כהן קיבלו מתחם עזוב, שיפצו והפכו אותו לגלריית אומנות בה מוצגות תערוכות מתחלפות של אומנים שונים.

היום מוצגת בה תערוכה צבעונית ונהדרת ״מאמה שניצל״ של האומנית מיכל דיבואה. התערוכה תוצג עד תחילת דצמבר.

הגלריה פתוחה לקהל בימים חמישי עד שבת, או בתיאום מראש עם ריטה כץ  054-637-0785

גלרייה גבול. צילום: עינת הרשקו
גלרייה גבול. צילום: עינת הרשקו

 

איפה לנים בחניתה?

כדי ליהנות מכל היופי של חניתה והאזור מומלץ להגיע אליה ליותר מביקור יומי קצר. 

בתוכניות הפיתוח של הקיבוץ והיזמים בו ישנה מחשבה על הקמת אתרי לינה ואירוח גדולים יותר, אבל גם עכשיו יש לא מעט אפשרויות לינה ואירוח בקיבוץ. מדובר בצימרים ובתים המפורסמים בעיקר באתר Airbnb או בפנייה ישירה למארחים.

אירוח עזר ובלהה

צימר מקסים ורומנטי בתוך יורט מול נוף עוצר נשימה על גג ביתם של בלהה ועזר. 

הצימר מתאים לזוגות, משפחות ואפילו קבוצת חברים קטנה. יש בו מיטה זוגית ושלוש מיטות יחיד, שירותים ומקלחת צנועים, והעיקר – סלון ומטבח נהדרים ומאובזרים מול הנוף המשקיף על מרחבי הגליל המערבי עד לים.

תוכלו לבשל ולסעוד במטבח בעודכם צופים על נוף, רק היזהרו שלא יישרף לכם האוכל מרוב שתהיו מהופנטים....

את כל היופי הזה תקבלו תמורת תשלום הולם ושווה לכל כיס שנע בין 350 -500  ₪ לילה לזוג, עם הנחה עבור הלילות הנוספים.

לפרטים: בלהה – 052-222999 או באתר

הצימר של בלהה ועזר. צילום: עינת הרשקו
הצימר של בלהה ועזר. צילום: עינת הרשקו

הבית של סבינה. צילום: עינת הרשקו
הבית של סבינה. צילום: עינת הרשק

הבית של סבינה 

בית חדש יחסית בן שתי קומות עם חצר ענקית ובה עצי פרי, בריכת שחיה עם דק מפנק ומרפסות, שעומד כולו לרשותכם. בית האירוח של סבינה יכול להתאים למשפחה גדולה עד 8 איש, או לשתי משפחות קטנות יותר, והוא כולל כל מה שצריך לחופשה נהדרת מול הנוף של הרי הגליל. המטבח מאובזר במלואו, בבית יחכו לכם משחקים לילדים בארונות והמון מרחב ופינות חמד בפנים ובחוץ.

המחיר נע סביב 2000 ₪ ללילה עבור כל המתחם, ותקבלו הנחה על לילות נוספים.

גם את הבית הזה תוכלו להזמין באתר Airbnb או ישירות מול סבינה בטלפון 052-4208830.

* עינת הרשקו היא בעלת מגזין הטיולים אלטר(נע)טיבה