הכפר האסור: ביקור בכפר עג'ר שחציו בישראל וחציו בלבנון

משנת 2005 הכניסה לכפר עג’ר, שנמצא מצפון לעמק החולה, הייתה אסורה למי שאינו תושב הכפר, כל זה השתנה לאחרונה כאשר הכפר נפתח לישראלים. שירלי גולברי אסרף, מייסדת מגזין התיירות Bestip, לוקחת אותנו לטיול על גבול לבנון

הכפר עג'ר. צילום: גילה יעקבי גורביץ, ראש תחום תיירות ותרבות הרשות לפיתוח הגליל

הכפר עג’ר (רג'ר), אשר הגבול בין ישראל ללבנון חוצה אותו, הוא הכפר העלווי היחיד בישראל. בעבר סוריה שלטה בפועל בכפר עד שבשנת 1967 צה”ל כבש את הגולן מידי סוריה, אבל בחר לא לכבוש את עג'ר, כי לפי המפות שהיו בידי צה"ל, שהיו ככל הנראה מבוססות על מפות בריטיות, הכפר נמצא בכלל בתוך תחומי לבנון, מדינה שלא השתתפה בלחימה נגד ישראל. הלבנונים, מאידך, לא רצו לספח את הכפר אליהם (כי לטענתם תושבי הכפר הם סורים). סירובה של ממשלת לבנון להעניק אזרחות לתושבי הכפר הוביל לבסוף את ממשלת ישראל להעניק לכפר חסות הומניטרית. בשנת 1981 כחלק מ"חוק רמת הגולן" סופח הכפר רשמית לישראל ותושביו קיבלו  אזרחות ישראלית.

כתבות נוספות ב- Mood

בשנת 1978, במבצע ליטני, נכנס צה"ל ללבנון, ומאז ועד היציאה מלבנון בשנת 2000, היו כל שטחי הכפר בשליטת ישראל. כשצה”ל יצא מלבנון נקבע כי הגבול בין ישראל ללבנון יעבור במרכז עג’ר, כך שלמעשה חצי מהכפר היה שייך ללבנון והחצי השני לישראל.

בשנת 2005 נערכה מתקפת חיזבאללה משטח לבנון על חיילי צה"ל באזור עג'ר ולאחריה נאסרה הכניסה לכפר עבור מי שאינו תושב המקום. כל מי שרצה להיכנס לכפר נאלץ לתאם את כניסתו עם המארחים ועם הצבא.

במהלך התקופה האחרונה ביצע צה"ל מהלך של סידור מחדש, תוך הקמת גדר היקפית רחבה מאוד סביב הכפר. לצד זה ובעקבות בקשות חוזרות ונשנות של מועצת הכפר וראש המועצה המקומית של הכפר, אחמד פתאלי, לפתוח את הכפר לתיירות, החליט אלוף פיקוד צפון לפתוח את הכפר לתנועה חופשית של ישראליים ותיירים.

הכפר עג'ר. צילום: גילה יעקבי גורביץ, ראש תחום תיירות ותרבות הרשות לפיתוח הגליל
הכפר עג'ר. צילום: גילה יעקבי גורביץ, ראש תחום תיירות ותרבות הרשות לפיתוח הגליל

 

מה מיוחד בכפר עג'ר?

מדובר בכפר קטן ולא ממוסחר תיירותית שנמצא במצב גיאופוליטי נדיר, שאין לו אח ורע בעידן המודרני, כך שהדבר המיוחד מכל הוא הסיפור שעומד מאחוריו. מהרגע שתעברו את הבוטקה של החיילים יתגלה בפניכם כפר שונה בו הניקיון והתחזוקה ניכרים בכל פינה. גולת הכותרת של הביקור במקום היא הבתים הצבעוניים בכפר שמייחדים אותו.

בכפר תוכלו לסייר בין נקודות עניין שונות, ליהנות מטעמים אותנטיים ולהכיר תושבים מסבירי פנים. כדאי לסייר בין הבתים הצבעוניים ולהתהלך בטיילת שמציעה דוכני פוד טראקס צבעוניים ותצפית לנחל החצבני. עוד תוכלו לצפות בכיכרות מעוצבות עם פסלי שיש מרשימים, לבקר בגן השלום המיוחד ובו פרחים, מתקנים לילדים, מזרקות ופינות ישיבה וכמובן ליהנות ממסעדות ועסקים מקומיים. מומלץ בחום להזמין סיור מודרך בכפר כדי להכיר את הסיפור של הכפר, תושביו והטעמים שאסור לפספס. במידה ואתם מגיעים עצמאית קחו בחשבון שמדובר בביקור קצר (בן כחצי שעה, במידה ואתם לא מתכננים לעצור לאכול).

שעות פעילות:
* הכפר פתוח בכל ימות השבוע בין 08:00 עד 20:00.
* מומלץ לברר טרם ההגעה למסעדות את שעות הפעילות.
* שימו לב כי בימי שבת הכפר עמוס במבקרים מכל קצוות הארץ.

 

הכפר עג'ר. צילום: מגזין התיירות Bestip
הכפר עג'ר. צילום: מגזין התיירות Bestip

הכפר עג'ר. צילום: גילה יעקבי גורביץ, ראש תחום תיירות ותרבות הרשות לפיתוח הגליל
תצפית מהכפר עג'ר. צילום: גילה יעקבי גורביץ, ראש תחום תיירות ותרבות הרשות לפיתוח הגליל

קינוחים בכפר עג'ר
קינוחים בכפר עג'ר צילום: גילה יעקבי גורביץ, ראש תחום תיירות ותרבות הרשות לפיתוח הגליל

 

איפה אוכלים?

בכפר עצמו תמצאו את מסעדת blue line שנמצאת על הקו הכחול של האו"ם אשר חילק את הגבול בין ישראל ללבנון. אוהבי המתוק ימצאו את מבוקשם בקונדיטוריית "ממתקי אל- ח'טיב" בה הקונדיטור אחמד חטיב מייצר קינוחים ועוגות מן ערב ועד מערב לצד נגיעה עכשווית. 

מספר מטרים מהכפר שוכנת המחלבה של מונה ומוחמד פתאלי בה תרגישו שנכנסתם לביתם הפרטי ופחות למרכז מבקרים רשמי. מוחמד ומונה מייצרים מהחלב גבינות בשיטה סורית מסורתית לצד ריבות ויש לתאם איתם הגעה מראש.

* שירלי גולברי אסרף, היא מפיקת טיולי פרימיום ומייסדת מגזין התיירות Bestip. האינסטגרם של Bestip