ביטול טיסות, מפונים במלונות ושינוי יעדים: סיכום שנת תשפ"ד בענף התיירות

זו הייתה ללא ספק השנה הכי קשה וסוערת שחווה ענף התיירות מעודו. כמות הביטולים, השינויים והטלטלות שחווה הענף יכולה למלא בקלות עשור. הכנו לכם סיכום קצר עם הארועים הבולטים של השנה. כולנו תקווה כי שנת תשפ"ה תביא עימה בשורות טובות ותהיה שונה בתכלית מקודמתה

סיכום השנה בתיירות

1. המלונות עברו לארח מפונים

אחד הסמלים של השנה האחרונה הם המלונות שאירחו מפונים מהיום הראשון למלחמה.

כבר ביום שבת, ה-7.10 עם היוודע תוצאות הטבח ביישובי העוטף והצורך בפינויים של תושבי עוטף ישראל התקבלה ההחלטה לפנותם למלונות באזורים בטוחים - את תושבי עוטף עזה בעיקר לים המלח, אילת, הרצליה ותל אביב ומייד לאחר מכן, את תושבי הצפון למלונות ובתי הארחה בשאר חבלי הארץ  שנחשבו "ירוקים".

משרד התיירות הפך ל"משרד המפונים" ונאלץ לטפל, ביחד עם התאחדות המלונות, במהלך השנה הכי משברית לתיירות, בנושאים של פתרונות ותקציבים למפונים ולאחר מכן בנושאים של תקציבים לשיקום המלונות. לאורך השנה היו לא מעט נקודות משבר בהן לא היה בורר אם המימון ממשיך והמפונים ניצבו, לא אחת, בפני חשש מפינוי מהמלונות.

למרות הקשיים הרבים, המלונות הפכו במשך חודשים ארוכים ל'בית הרחק מהבית' עבור קהילות המפונים ונרקמו יחסים חמים בין הצוותים למתארחים.

במהלך קיץ 2024, החלו מרבית תושבי עוטף עזה לעבור לבתים זמניים או לחזור ליישובים שלהם והפרידה מהמלונות הייתה מרגשת במיוחד.

"בתוך כל המסע הקשה שעברנו בו איבדנו חברים יקרים מאוד לקהילה ונעקרנו מביתנו האהוב, הצלחנו לשמור על קהילה תומכת ומאוחדת. בתוך אלה מצאנו פינה שקטה במלון יו ספלאש, שהפך למשפחה עבורנו והיה לנו לבית בשנה הקשה ביותר שידענו" אמרה סוסי לונסקי, מנהלת קהילת ניר יצחק בפרידה שנערכה במלון יו ספלאש.

שרונה להב מנכלית מלון יו ספלאש, נפרדת מחברי קיבוץ ניר יצחק
שרונה להב מנכלית מלון יו ספלאש, נפרדת מחברי קיבוץ ניר יצחק | צילום: יח"צ

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

2. ביטולי טיסות

השנה האחרונה היא סוג של דה ז'ה וו לתקופת הקורונה בה בבת אחת התבטלו טיסות. זה התחיל מייד בימים שלאחר ה-7.10. חברת תעופה אחר חברת תעופה הודיעו על ביטולים והשהיות של טיסות. מאות ישראלים מצאו את עצמם תקועים בחו"ל, לאחר חופשת סוכות ולאחר שטיסתם בוטלה.

כך נולדו "טיסות החילוץ" של החברות הישראליות שתגברו טיסות, בעיקר לאתונה ולרנקה, שהפכו להאבים, אליהם הגיעו ישראלים מרחבי העולם כדי לעלות על טיסה לישראל. לצד חברות התעופה הישראליות היו גם מספר חברות תעופה זרות שלא ביטלו בכלל או ביטלו לזמן קצר, כאשר היציבות ביותר היו פליי דובאי ואיתיחאד מאיחוד האמירויות.

חלק מהחברות הזרות החלו לחזור במהלך חורף 2024, חלקן, העדיפו לא לקחת סיכון במזרח התיכון ולא שב עד היום.

חברות מסוימות, כמו איזיג'ט, חזרו ואז קיבלו רגלים קרות וביטלו את כל הטיסות עד לטווח ארוך במיוחד.

גם חברות התעופה האמריקאיות (יונייטד, דלתא ואייר קנדה) ביטלו את הטיסות עד להודעה חדשה והותירו את אל על כחברה היחידה שמפעילה טיסות ישירות לצפון אמריקה.

בכל פעם שישראל חיסלה בכיר אחר בחיזבאללה, חברות התעופה הזרות השהו טיסות, כך היה באפריל, במהלך חודש אוגוסט וכעת, רגע לפני החגים, חיסלנו את נסראללה ביחד עם התוכניות לחופשה של אלפי ישראלים. בנוסף, הנציבות האירופאית לתעופה המליצה שלא לטוס מעל המרחב האווירי של ישראל ורב חברות התעופה האירופאיות התעופפו מכאן והותירו כ-50 אלף ישראלים תקועים בחו"ל ולגראנד פינאלה, המרחב האווירי של ישראל נסגר לזמן קצר ביום האחרון של השנה בחסות המתקפה האיראנית.

1ca29158 4b89 45b9 8576 33245e
טיסת החילוץ של אל על מניו יורק | צילום: דוברות אל על

 

היום שלמחרת נסראללה, מבט על חברות התעופה הזרות

דודי רובינשטיין, יועץ התיירות למגזר החרדי ומנהל "חו"ל מהודר", קבוצת מידע עדכנית לתעופה ותיירות כשרה בעולם, מחלק שבחים לחברות התעופה המצטיינות:

"הישראליות האלופות שלנו בראש ובראשונה אין עליכם:  אל על וסאן דור, ישראייר ארקיע.

האמירתיות, איתיחאד מאבו דאבי עם הטיסה היומית ופליי דובאי, 8 טיסות ביום כמו שעון!

הנציג שלהם בישראל אמר לי: "כל עוד המרחב האווירי פתוח, כל עוד נותנים לי לנחות ולהמריא בבטחה, אנחנו פה" !

החצי ישראליות, TUS, בלובירד: הבעלים הישראלים משכנעים את הצוותים הזרים שלא לפחד כלל.

חברות התעופה הסיניות והרוסיות הפתיעו, לא מערבבות שיקולים כלכליים בפוליטים, כאילו אין מלחמה וכאילו הן לא לוקחות צד.

הלא יאומן: סמרטווינגס הצ'כית, חברה מלאה באיחוד האירופי וממשיכה לטוס לפה.

הידידות שלא מחויבות לאיחוד האירופי גאורגיאן אירליינס, אוזבקיסטן אייר ואתיופיאן שהחליטו תוך כדי חיצי הצפון להעלות את תדירות הטיסות לישראל.

הרומנים והמולדבים שלא רואים בעיניים. טארום, היי סקיי, פליי וואן, ביס. עסקים כרגיל.

תזכרו! בקרוב מאד יבוא יום חדש וכולם יתחרו ויריבו על סלוטים בנתב"ג שלנו!

Dubai,,united,arab,emirates, פליי דובאי fly dubai,boeing
פליי דובאי עם 8 טיסות יומיות כמו שעון | צילום: שאטרסטוק

 

3. משבר בענף התיירות הנכנסת

אין כל ספק שענף התיירות הוא הענף שהכי נפגע במשק. מאז פרוץ המלחמה הענף, שבימים כתיקונם מכניס 7 מיליארד שקלים, נכנס למצב של קיפאון מוחלט, מה שהוביל לפגיעה משמעותית בהכנסות. ביטולי הטיסות מיחד והמצב הבטחוני מאידך גרמו לעצירה כמעט מוחלטת של התיירות הנכנסת. 40 אלף משפחות שעוסקות בתיירות נכנסת (מדריכי טיולים, נהגי הסעות, מלונאים, מארגני נסיעות ועוד) חשו את השלכות המלחמה.

אחד הענפים שנפגע במיוחד מהעדרם של התיירים הוא תחום המלונות. אמנם מרבית השנה המלונות הגדולים אירחו מפונים, אולם מלונות הבוטיק, בעיקר בערים המתפרנסת מתיירות נכנסת כגון נצרת, ירושלים ותל אביב, נותרו סגורים או ריקים.

רשתות מלונות בינוניות, כמו סלינה ובראון נקלעו לקשיים, וסגרו או בתהליך מכירה. התחזית בענף המלונאות לשנת 2025 איננה אופטימית והצפי הוא לסגירה מאסיבית של מלונות קטנים ובינוניים.

לעומת זאת העיר אילת, שחוותה בתחילה משבר, היות ומרבית המלונות אוכלסו במפונים, זכתה לפריחה מחודשת במהלך הקיץ ולקראת חגי תשרי כמעט ולא ניתן למצוא חדר פנוי במלונות בעיר.

שוקי חג המולד בנצרת. צילום: שרון בן ארי
נצרת נפגעה מאד מהעדרם של התיירים | צילום: שרון בן ארי

 

4. מסלולים ואתרים בצפון "נעלמו" ממפת הטיולים

בבת אחת חבל ארץ שלם הפך לשטח צבאי. שפע אתרי הטיולים, הנחלים, המפלים, שמורות הטבע הפכו לבלתי מושגים. אתרי התיירות והמלונות של הגליל העליון וקו העימות בגליל המערבי נאלצו לסגור את דלתותיהם.

עם התרחבות המלחמה וטווח הטילים, עם ישראל הפסיק לעלות צפונה, גם לאזורים שהוגדרו כבטוחים כמו רמת הגולן, דבר שפגע בפרנסה של תיירני ויזמי הצפון. עסקים רבים בתחומי האירוח והקולינריה נאלצו לסגור זמנית או לתמיד. ברחבי הארץ נערכו ירידים שאירוח יצרנים ואמנים צפוניים ודרומיים.

אפילו חופי הכנרת, אחד האזורים בהם כמעט ולא היו אזעקות מרבית השנה, היו ריקים למדי ממטיילים בעונת הקיץ.

שמורות הטבע והגנים הלאומיים נסגרו ונפתחו לסירוגין בהתאם לטווח הטילים.

הארץ התכווצה - למרות החורף הגשום במיוחד שעברנו לא יכולנו לטייל אל המקומות האהובים בצפון, אל נחלי הבניאס, הדן והחצבאני, המפלים ששפעו מים, לבקר בחרמון המושלג ולחזות בפריחה המשכרת של הטבע הגלילי.

Zhdyss
שדה נוריות בעמק החולה - הגד"ש של קיבוץ יראון | צילום: יערה ויקסלבאום שטהל

 

5. שינוי במפת היעדים

אחת המגמות הבולטות בשנה החולפת היא השינוי במפת היעדים של הישראלים. טורקיה, שהייתה בשנת תשפ"ג היעד הכי פופולרי, עם 2.3 מיליון מבקרים מישראל, שהם 11 אחוז מנתח השוק, נעלמה לגמרי, מסיבות מובנות.

המל"ל הוציא אזהרת מסע ברמה הכי גבוהה לטורקיה, טורקיש איירליינס ופגסוס, שהחזיקו עד למלחמה בכ-8.5 אחוז מהיקף התעבורה של נתב"ג, הודיעו על ביטול הטיסות על למועד לא ידוע והחברות הישראליות ביטלו את הקווים החדשים שלהם לאיסנטבול ואנטליה.

גם סיני ומרוקו, עוד שני יעדים אהובים הפכו ללא רלוונטים.

לעומת זאת קפריסין ויוון, שאמנם כיכבו גם בשנים קודמות, התעצמו והפכו לשני היעדים המובילים ולצידם התחזקו מדינות נוספות שהתגלו כתומכות בישראל כגון צ'כיה וגאורגיה. 

לאורך כל השנה ובמיוחד בחגים ובקיץ, הישראלים העדיפו יעדים שנחשבים לאוהדי ישראל על פני יעדים בהם התקיימו הפגנות פרו פלשתינאיות גדולות או כאלו שנכנסו ל"רשימה השחורה" בשל עמדה אנטי ישראלית.

שרת ההגנה יאנה צ'רנוכובה עטופה בדגל ישראל
שרת ההגנה של צ'כיה, יאנה צ'רנוכובה, עטופה בדגל ישראל מול משמרת מחאה פרו פלשתינאית