תביאו את הילדים: סיור על הטיילת הכי יפה בארץ

היסטוריה, תרבות ומערה אחת קסומה: סעו לירושלים

זמן צפייה: 00:37

מערת המסתורין

ביום חורף שמשי, בשנת 1854, טייל ג'יימס טרנר ברקלי עם כלבו ובנו. החבורה טיילה באזור שער שכם כשלפתע נעלם הכלב. הקריאות והשריקות לא הועילו ובנו המשיך לחפש את כלבו למרגלות צוקי הסלע עליהם בנויה חומת העיר העתיקה.  תוך כדי חיפוש גילה הבן בור עמוק שנוצר כתוצאה מזרימת מי הגשמים. מתוך הבור, במעבה האדמה, עלו נביחות הכלב. למחרת בלילה חזר ברקלי, שהיה רופא וחוקר המקרא, אל המערה ואיתו חברו סר צ'רלס וורן, מראשוני הארכיאולוגים בירושלים. עד הבוקר הם הסתובבו, התרשמו וערכו מדידות ראשונות של המערה. ולגבי הכלב, הוא כמובן ניצל.

עם פרסום גילויה של המערה החסומה הוזעקו חוקרי הקרן לחקר הארץ וחוקרי מסדר הבונים החופשיים, שוורן וברקלי היו חברים בה. החבר'ה חקרו ובדקו את המערה ותארכו אותה לימי שלמה המלך. המלך, שהחוקרים ראו בו את גדול הבנאים במקרא, נחשב לפטרון המסדר וכאות כבוד העניקו למערה את השם "מחצבות המלך שלמה". שמה הרשמי הוא "מערת צדקיהו" והיא נודעה גם כמערת הכותנה, מערת המלכים, המחצבה של ירושלים ומערת קורח - על פי המסורת הערבית כאן קבורים קורח ועדתו לאחר שנבלעו על ידי האדמה.

מערת צדקיהו | צילום: צילום: פמ''י

דמעות צדקיהו

סביב המערה היפהפייה נקשרו מסורות ואגדות רבות שמיתגו אותה כמערת המסתורין של ירושלים. היא מרתקת, אפופת סוד ומסעירה את הדמיון במי ומה התחולל בה בימי קדם.

ב-650 לפני הספירה אנשי ה"יישוב הישן" בירושלים העניקו למערה את השם צדקיהו, על שם מלך יהודה האחרון שנאלץ לברוח מהעיר בעקבות מצור הכשדים. צדקיהו היא למעשה המערה המלאכותית הגדולה בארץ ועל פי הסברות נעשה בה שימוש מאז ימי המלך שלמה ועד לתקופה הבריטית. האבנים שנחצבו במערה נחשבו לאבני בנייה איכותיות ששימשו באותם ימים לבניית מבני ציבור ופאר בעיר.

המבקרים, כולל אני, מסתובבים בה פעורי פה נוכח העוצמה, גודלה והידיעה שהיא ממוקמת מתחת לבתי מגורים, ושום דבר בכניסתה הקטנה, הפשוטה לא מסגיר את גודל ההפתעה והעוצמה הצפויים ליורדים במדרגות האבן. ככל שיורדים מטה נפערת המערה, מתגלים כוכים וחדרים מפתיעים. אלומות האור העולות מהקרקע מעצימות את יופייה וקול זרזוף המים מתקרת המערה מגדיל את הקסם והמסתורין. המים המחלחלים מהתקרה מטה זכו לכינוי "דמעות צדקיהו" כתזכורת לדמעות הצער של המלך הזקן והעיוור שבניו הוצאו להורג ועירו, ירושלים, נחרבה.

שום דבר בכניסתה הקטנה והפשוטה לא מסגיר את גודל ההפתעה והעוצמה הצפויים | צילום: צילום: פמ''י

כאן חופרים

מערת צדקיהו חצובה כולה בסלע הגיר הקשה האופייני לעיר העתיקה. שטחה כ-9,000 מ"ר (כשטחו של מגרש כדורגל), אורכה כ-300 מטרים, רוחבה המרבי כ-100 מטרים וגובהה מגיע עד ל-15 מטרים (כגובה בניין בן 4 קומות). הפתח היחיד של המערה קטן יחסית, והוא  ממוקם בין שער שכם לשער הפרחים. היא ממוקמת מתחת לבתי הרובע המוסלמי, ממשיכה ועוברת מתחת לחומות ירושלים הצפוניות ומגיעה עד לאזור רחוב ויה דולורוזה, מצפון להר הבית. החוקרים סוברים שאילולא סכנה של מפולות סלעים אפשר היה להמשיך ולחפור ואז היו מגלים, כנראה, המשך למערה עד לתוך הר הבית.

המערה חצובה בעומק תשעה מטרים ומחולקת לחללים ולאולמות גדולים שמופרדים בקירות ובזקיפי סלע מרהיבים ביופיים, שהחוצבים השאירו כדי לתמוך בתקרת המערה עם התקדמות החציבה והעמקתה. ככל שמתרחקים מפתח המערה יורד מפלס הרצפה ונראה שהיא הועמקה כדי למנוע את ערעור יסודות הבתים שנבנו מעליה.

ואם אתם כבר בירושלים, בואו ליהנות מחיק הטבע בלב העיר:

[brightcove_iframe video_id='mood_article_209' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_1yk4xn81' duration='1929']

היא נפתחה ונסגרה מספר פעמים וב-1907 נחצהו בה אחרוני האבנים. בימי המנדט הבריטי היא נפתחה שוב למבקרים ובמלחמת העולם השנייה הפכה למקלט ומחסה מפני ההפצצות. עם חלוקת ירושלים בשנת 1948 חסמה ממשלת ירדן את הכניסה אליה ושם  הי אז הגבול בין ירדן לישראל. ב-1967, עם שחרורה של העיר, המערה נפתחה לראשונה למבקרים ושבע שנים אחרי הוכשרה על ידי החברה לפיתוח מזרח ירושלים והפכה לאתר תיירות רשמי.

לילות על החומות

לרגל שנת היובל לאיחוד ירושלים, שמצוין החודש ברב טקס, הדר ואירועים, חזרנו אל המערה והיא עדיין יפה, מרתקת ומלאת קסם. הילדים שהגיעו אתנו 'עפו' עליה, ממש כמונו, וסרבו להיפרד. הם התרוצצו בין החללים, שחקו מחבואים ונפעמו מהעובדה שפעם הילכו בה מלכים "מהתנ"ך". מעבר לביקורים וסיורים במערה מתקיימים גם הופעות מוזיקה כשהתפאורה הטבעית מוסיפה להם הילה וקסם מיוחד. המופע הקרוב יהיה של חוה אלברשטיין והוא יתקיים בחג האהבה (7.8 , 21:00).

הביקור במערה היא הזדמנות נהדרת לשלב גם טיול על חומות העיר שהפכו לטיילת. הטיילת מחולקת לצפונית - משער יפו דרך השער החדש, שער שכם, שער הפרחים ועד שער אריות, המאפשרת תצפית על שלושת הכיפות; ודרומית - משער יפו דרך שער ציון ועד לשער האשפות והכניסה לכותל. הכניסה לשתי הטיילות היא משער יפו  ויש אפשרות לצאת בדרך. הטיול לאורך החומות  זכה לכינוי "הטרק ההיסטורי של ירושלים" והוא עובר בעקבות ימי דוד המלך ועד ימינו. ממרומי החומות נשקף מראה פנורמי מרהיב של העיר העתיקה מול החדשה, והן מאפשרות מבט נדיר וייחודי על כל האתרים ההיסטוריים והמקודשים.

זו ההזדמנות לשלב גם טיול על חומות העיר שהפכו לטיילת | צילום: צילום: פמ''י

אפשר לטייל לאורך הטיילות לבד ואפשר להצטרף לסיורים מודרכים שלכבוד חגה של העיר הטיילת הדרומית  תהיה פתוחה אל תוך הלילה. ואם אתם כבר מתכננים להגיע ולטייל מהרו, מהרו כי עד ה-17.7.17 יוקרן (ללא תשלום) על החומה הצפונית המופע האורקולי שהופק במיוחד לרגל חגיגות היובל לעיר, וזו הזדמנות נהדרת לשלב את המופע עם טיול פנורמי לילי על החומה.

מודיעין שלום

מתי? מערת צדקיהו – ראשון-חמישי ושבת (עד סוף אוגוסט) 9:00 - 22:00

הטיילת הצפונית - ראשון-חמישי ושבת, 17:00-9:00 I הטיילת הדרומית - ראשון-חמישי ושבת,  22:00-9:00, שישי, 14:00-9:00

כמה? 18 שקלים למבוגר, 8-10  שקלים לגילאי 5-18. הכרטיס תקף ליומיים לשתי הטיילות

לפרטים: החברה לפתוח מזרח ירושלים - 02-6277550, .pami.co.il

טיפ זהב: הכניסה לעיר העתיקה סגורה לרכבים פרטיים ולרשות המטיילים שירותי שאטל ללא תשלום, עד לשער האשפות. השאטל יוצא כל 20 דקות ממתחם התחנה הראשונה, שם תוכלו להחנות את רכבכם. מתי: ימי א, ג, ד, 20:00-08:00, ב, ה, 20:00-07:00, ו, 08:00 ועד שעה לפני כניסת השבת.

עתיקות וצבים: מסלול של כיף לשבת. צפו

[brightcove_iframe video_id='mood-vacation-in-israel-short-trip-012' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_fgozsh0l' duration='1929']

קסם על הים: טיול משפחתי בעכו

[brightcove_iframe video_id='mood-vacation-in-israel-short-trip-010' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_29tw4nk8' duration='1929']

החופשות החמות של הקיץ עכשיו בפייסבוק שלנו