לא לילדים בלבד: מוזיאונים מיוחדים של צעצועים, בובות ומיניאטורות

מה הקשר בין אופנה לצעצועים? איפה תפגשו בובות בסגנון הקומדיה דה לה ארטה? ואיך בונים דגמים מיניאטוריים מקליפות פיסטוקים? לרגל החזרה לשגרה קבלו המלצות על 3 מוזיאונים מיוחדים

זמן צעצוע - מוזיאון הצעצועים של ירון מינקובסקי
זמן צעצוע - מוזיאון הצעצועים של ירון מינקובסקי | צילום: גיל קרמר

זמן צעצוע - מוזיאון הצעצועים של ירון מינקובסקי, יפו

לירון מינקובסקי, מעצב האופנה הידוע, היה חלום לפתוח מוזיאון הצעצועים שיהווה בית לאוסף הצעצועים הענק שאסף במשך שנים במהלך נסיעותיו הרבות כמעצב אופנה ברחבי העולם.

החלום שלו התגשם לאחרונה עת פתח את "זמן צעצוע", מוזיאון פרטי מרהיב ביופיו, ססגוני ובעיקר מרגש ומעורר געגועים לעידן תמים יותר.

במוזיאון שנמצא בחלל מעוצב להפליא, סמוך לשוק הפשפשים ביפו, תמצאו אוסף אקלטי של צעצועים ופריטי אספנות (ממורביליות), החל מדיספנסרים של סוכריות פז ובובות שמזיזות את הראש, דרך בובות עמים וברבי וקן ועד אוסף צעצועי פח מרשים.

בכניסה למוזיאון תקדם את פניכם בובה של דוגמנית בגודל טבעי עם שמלת ערב המורכבת ממאות צעצועי פלסטיק קטנים - שילוב של שני עולמות התוכן של ירון, אופנה וצעצועים.

ירון מינקובסקי
ירון מינקובסקי - גם מעצב אופנה וגם אספן צעצועים | צילום: גיל קרמר

 

מרגשת במיוחד היא התצוגה של צעצועי ומשחקי קופסא ישראלים, תגלו שם צעצועים של חברת מאייר, בובות עם ישראליות שתיירים יהודים רכשו אותם בביקור לארץ ומינקובסקי עשה להם עלייה מחדש לישראל, משחקי קופסא ידועים כמו 'עזית הכלבה הצנחנית' ו'חידון טלוויזיה' בכיכובו של חיים יבין.

מרכיב גדול במוזיאון הן בובות של דמויות מסדרות וסרטים כמו צעצוע של סיפור, אי.טי, הגרמלינס, דרדסים, פופאי ואוליב, בילבי, המיניונים ועוד או בובות ששימשו כמוצרי קד"ם בעיקר בתחום המזון. אוסף מפתיע נוסף הן בובות סובייטיות שמינקובסקי הצליח להשיג.

"וואו, היה לי בדיוק כזה" היא התגובה השכיחה של המבקרים במוזיאון, שמגיעים לסיור המיוחד שעורך במקום מינקובסקי לצד אשתו, השחקנית פזית ירון. "ניסיתי להעביר את חווית הילדות ואת תחושת התמימות והפשטות שבה אני גדלתי" מספר ירון "אני מאמין שכל אחד שייכנס למוזיאון ימצא את פיסת הילדות שלו, או את הצעצוע שאהב ונשכח״.

הסיורים מתאימים למבוגרים (עם נפש של ילדים).

כתובת: יהודה מרגוזה 15 יפו

תיאום והרשמה לסיורים מודרכים בווטסאפ: 0524358887

האינסטגרם של זמן צעצוע

11defdd0 2375 4def זמן צעצוע - מוזיאון הצעצועים של ירון מינקובסקי
זוכרים את כנפי הרעם? | צילום: גיל קרמר
זמן צעצוע - מוזיאון הצעצועים של ירון מינקובסקי
אוסף עצום של סוכריות FEZ | צילום: גיל קרמר

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

עולם קטן גדול – מוזיאון המיניאטורות ביקנעם

מוזיאון המיניאטורות הוא הגשמת חלומו של משה זמטר ז"ל, שנולד בשנת 1923  ונפטר לפני 4 שנים. הוא יצר במהלך חייו למעלה מ-140 דגמים מיניאטוריים שונים. זמטר קיבל השראה מפריטים שמצא סביבו ומהם הגיע הרעיון לדגם מיניאטורי שלם, הוא עשה שימוש באבנים, גרעינים, קליפות של פסיטוקים, עלים וגרוטאות למיניהם ושאב גם מזיכרונות הילדות שלו בגרמניה.

את היצירות שלו הוא הציג בתערוכות רבות עד שלפני שמונה שנים החליט להקים מוזיאון שיאגד אותן תחת קורת גג אחת. בסיור במוזיאון תחשפו להומור ויצירתיות שמאפיינים את עבודותיו של זמטר. מעת לעת גם נערכות סדנאות של דגמי מיניאטורות מחומרים ממוחזרים.

כיום מונה צוות המוזיאון שלושה יוצרים – אורי זמיר, בנו של משה, אמן רב תחומי, מעביר סדנאות של מיניאטורות לילדים ולמבוגרים וסדנאות פסיפס, והאומניות ענת אולרנד ועדנה יהב.

אפשר לעשות סיור מודרך במקום או להשתתף (בתיאום מראש) בסדנת מיניאטורות חווייתית.

כתובת: רחוב הצמיחה 1 יקנעם עילית

שעות פתיחה: שבתות 10:30-13:30 ימי שני, שלישי, רביעי וחמישי 11:00-15:00

לקביעת מועדים אחרים וסדנאות יש לתאם מראש בטלפון: 054-4834210 / 052-8715001

האתר של עולם קטן גדול

מ

מוזיאון הבובות בערד

מוזיאון הבובות בערד, המעוצב בסגנון קומדיית "דל ארטה" האיטלקית, הוא הבייבי של זוג אמנים תושבי ערד, מירי לייבוביץ ואדוארד שרוסטר, ממקימי קריית האמנים הראשונה במרכז העיר, שם שכן המוזיאון כמה וכמה שנים. כיום הוא נמצא בביתם הפרטי בערד.

זוג האמנים הכירו במסגרת לימודי האמנות שלהם בב"ש, ומאז, למעלה משלושים שנה, הם יוצרים ומציגים תערוכות בינלאומיות, באירופה, ארה"ב ויפן.

במוזיאון מוצגות בובות נדירות בעבודות יד מחומרים שונים כמו עיסת נייר, פורצלן, טרהקוטה ועוד. תמצאו שם בובות בגודל כמעט טבעי, שהינן דמויות מה"קומדיה דל ארטה", יושבות על כיסאות ונציאנים, לבושות בגדי פאר מעוצבים, לצד בובות ילדים בגודל טבעי שמירי פיסלה על פי פורטרט של ילדים אמיתיים. בנוסף מציג המוזיאון את פסלי הברונזה של אדוארד שרוסטר.

הביקור במוזיאון כולל סיור מודרך (על ידי האמנים מירי ואדוארד) שבו גם מוסבר על תהליך הכנת הבובות.

שעות פתיחה: בתיאום מראש בטלפון: 0522398918

כתובת: עירית 38, ערד