כפר יחד: סיורים ופעילויות בכפרי הדרוזים בגליל ובכרמל

סדנאות שוקולד, בית הצבעים, סיור בעקבות לוחמים, סדנאות בישול ואפייה וסיורי ליקוט. כל אחד ואחד מהכפרים הדרוזים טומן בחובו אינספור אפשרויות בילוי וחוויות. בכל מקום תתקבלו בקבלת פנים חמה ותזכו לשמוע על ההיסטוריה של הדרוזים. אבנית סטרולוב בחרה 5 המלצות

האמן סם חלבי בסטודיו שלו
האמן סם חלבי בסטודיו שלו | צילום: דימיטרי ספקטור

סיור בעקבות לוחמים

העדה הדרוזית ניצבת בחוד החנית בסבב הלחימה הנוכחי, ואף איבדה שישה חללים, אובדן עצום ביחס לחלקה באוכלוסייה.

לזכרם של הלוחמים, הפיקו במיזם התיירות 'גלילוקה' סיור מיוחד העונה לשם "בעקבות לוחמים". זהו סיור קולינרי בעקבות המנות האהובות של הלוחמים הגיבורים. במהלך הסיור, שאורכו כ 5-6 שעות, יבקרו המטיילים בכפרים הדרוזים עוספיה, ג'וליס, ירכא ויאנוח.

הסיור כולל ביקורים אצל מסעדנים ובשלנים מקומיים בעלי מסורת קולינרית עתיקה וחומרי גלם מקומיים וטריים ובמהלכו ישמעו המטיילים סיפורים מרגשים, ויכירו את האחווה הדרוזית המרגשת.

מתי: כל שישי ושבת

עלות: 350 ש"ח. חלק מההכנסות ייתרמו למסעדנים שמכינים מנות חמות ללוחמים.

לפרטים נוספים: גלילוקה  0546638522

האתר של גלילוקה

סיור בעקבות לוחמים בכפרים הדרוזים
סיור בעקבות לוחמים | צילום: ענבל אור לב

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

סיורים בכפר חורפיש ואוכל אותנטי וסדנאות בישול

סבתא מהא עאמר ובעלה עאמיר פותחים את ביתם בישוב הדרוזי היפה חורפיש. חורפיש הוא הכפר הצפוני ביותר מבין הישובים הדרוזים. הכפר מתנשא לגובה של כ-700 מטרים וממנו נשקף נוף מרהיב של הגליל והים התיכון. בכפר ניתן למצוא מרכזי מורשת, בעלות מלאכה דרוזיות כגון רוקמות התחרה ואת מערת קבורתו של נבי סבלאן.

סבתא מהא גדלה בכפר בבית מסורתי וכמו רוב בנות גילה היא סיימה את לימודיה בכיתה ח' ונשארה לסייע לאימה בעבודות הבית. מהא מספרת שתמיד אהבה את הכנת התבשילים וכשהיו אירועים רבי משתתפים בכפר, נהגה להתלוות להכנות וללמוד מהנשים הבוגרות שהכינו את האוכל לחגיגה.

בביקור בביתה של סבתא מהא נוכל, לצד המטעמים, גם לשמוע את סיפורה המרגש של מהא עאמר, לשוחח איתה על מעמד האישה הדרוזית כיום ובעבר וכמובן להתענג על ארוחות בוקר, צהריים או ערב ממגוון המטעמים מהמטבח הדרוזי .

בתאום מראש מהא תגיש לכם מנות כגון שולבטו, מנסף של בקר או עוף,עלי גפן, כרוב ממולא, מקלובה, מוגרבי (תבשיל של גרגרי חומוס עם בשר,דלעת ובורגול) או ארוחות בוקר בסגנון דרוזי.

במקום תוכלו גם להתנסות בסדנאות בישול או לשלב את כל הטוב הזה עם סיור בכפר העתיק שיועבר על ידי עאמיר בעלה של מהא, מורה דרך מוסמך.

לפרטים נוספים: חוויה דרוזית - סבתא מהא: 0723971470

סבתא מהא בחורפיש
סבתא מהא בחורפיש | צילום: אנטולי מיכאלו

 

Sweet Moments  - סדנאות ליקוט, סדנאות אפייה ורגעים מתוקים ביישוב ג'ת

הכפר ג'ת ממוקם על פסגת הר בגליל המערבי. היישוב מונה כ-1900 תושבים דרוזים. סיור בכפר יציג בפני המבקר תרבות עתיקה, תחנות היסטוריות ודתיות ואף מערה חצובה מימי האדם הקדמון, הממוקמת כ-200 מטרים ממזרח לג'ת.

נוהאד ביסאן היא בשלנית וקונדיטורית המארחת בחצר ביתה בג'ת קבוצות, זוגות ומשפחות מכל רחבי הארץ לסדנאות אפייה ובישול ייחודיות וכן לטעימות קינוחים מרהיבים ביופיים ובטעמם מעשה ידיה, אל מול נוף גלילי.

האירוח ב-Sweet Moments כולל הכרות עם נוהאד, סיפור חייה וסיפור העדה הדרוזית, וטעימה של קינוחים מסורתיים כגון כנאפה, בקלאווה טורקית במילוי גבינת קישטה ופיסטוקים, עוגיות דרוזיות ועוד מגוון קינוחים מלאי צבע, אסתטיקה ויופי, והכול בעבודת יד.

נוהאד מעבירה בביתה גם סדנאות אפייה הכוללות הכנת עוגיות מסורתיות וכן סדנאות בישול של מאכלים מסורתיים כגון ממולאים, מנסאף ומג'דרה וסדנאות אפיה על הסאג'.

בין החודשים דצמבר עד אפריל היא מקיימת סדנאות אפייה וליקוט חווייתיות בשטח, המשלבות ליקוט והכנת מאכלים מסורתיים כגון פטאייר ממולא בתרד וזעתר עם לבנה בשילוב תבלינים מהמטבח הדרוזי.

Sweet Moment, העסק עליו חלמה נוהאד כל חייה, הוא שילוב של שלוש אהבותיה הגדולות – בישול, אפייה ואירוח. את חלומה היא הגשימה לפני כ-7 שנים, ואת שמו בחרה אחת מארבע בנותיה.

לפרטים נוספים: סוויט מומנטס: 072-3941138

סוויט מומנטס ג'ת
סוויט מומנטס | צילום: עומר הרפז

 

סדנאות שוקולד באווירה ביתית בפקיעין

בכפר פקיעין חיים כ-6,000 תושבים, מתוכן 2/3 הם דרוזים, והשאר בני כל הדתות – מוסלמים, נוצרים ויהודים. בכפר ישנם מוקדים תיירותיים רבים – מעיינות, מערת הרשב"י, מרכזי מבקרים ועוד.

וורד מוהנא הוא מוזיקאי ומהנדס תוכנה בהכשרתו המתגורר בפקיעין. לאחר סיום לימודיו החליט להפוך את תחביבו בהכנת קינוחים למקצוע.  עבור וורד, שוקולד תמיד היה אהבה גדולה והוא החליט לנסוע לתורכיה ולבלגיה כדי ללמוד אצל השוקולטיירים המובילים בתחום.

הוא חזר לכפר, התחיל תואר שני במנהל עסקים, פיתח את העסק המשפחתי ולא מפסיק לשאוף ולהתפתח עוד. בני משפחת מוהנא תמיד ראו בשוקולד הרבה יותר מקינוח, עבורם הוא "טעימה קטנה מגן עדן, רגע רומנטי, מפנק וטעים ביותר".

וורד מספר: "אמא התחילה לייצר שוקולדים לפני יותר מעשרים שנה, בשיטה הכי בסיסית ואותנטית. כשסיימתי את הלימודים החלטתי לקחת את התחום צעד קדימה, ללמוד בבלגיה אצל השוקולטיירים המובילים בתחום ולפתח תפריט מוצרי גורמה שייקחו אתכם לעולם אחר".

בגינת המשפחה הפורחת, שבכפר הציורי פקיעין, תוכלו להנות עם בן הזוג, חברים או בני המשפחה בבית קפה מעוצב ושוקולדי במיוחד, המקיים במקום גם סדנאות שוקולד. 

תוכלו להתפנק עם מגוון של קינוחי שוקולד בעבודת יד שמוכנים במקום כגון: ביצת שוקולד חלב בלגי איכותי שמשלבת שערות קדאיף בקליית בוטיק, פונדו שוקולד שכולו שילוב של פירות עונתיים, מרשמלו שרוף ושוקולד נמס, ביצת שוקולד קראנץ' פיסטוק, משקאות על בסיס קפה (יש תפריט מיוחד לאספרסו), גלידות ומגוון של קוקטיילים ללא אלכוהול, וכן מגוון פרלינים מיוחדים. המלצה מיוחדת - אל תפספסו את פרלין הכנאפה.

מתי: המקום פתוח בימים שישי שבת בשעות 16:00-22:00 יש לתאם מראש סדנאות שוקולד.

לפרטים נוספים: לה שוקוליטה - 0723971238

לה שוקוליטה בפקיעין
לה שוקוליטה בפקיעין | צילום: ענבל אור לב

 

בית הצבעים של סם חלבי בדאליית אל כרמל

הכפרים דאליית אל-כרמל ועוספיא, נמצאים על הר הכרמל, קרוב לעיר חיפה. בדאליית אל כרמל קיימים כ-260 עסקים תיירותיים שונים אשר משלבים בין חדש לישן : לינה, מסחר תיירותי, מסעדות, בתי קפה, מאפיות, גלידריות, פיצריות, דוכני אוכל ועוד. בנוסף, שווה לקפוץ לבקר בקיר הגרפיטי הגדול בדאליית אל כרמל, ובמעיין הבנים שבעוספיא.

האומן סם חלבי, המוכר גם בשם "צייד הצבעים", הפך, בפרויקט אומנות מדהים, את בית ילדותו למתחמי תצוגה עתירים בצבע. הבית מתפרש על פני מספר קומות, כ-10 חדרים, הכוללים את סלון המשפחה, מטבח, חדר האוכל של המשפחה, חדר ילדותו של סם ואפילו חדר מרשים המוקדש לפסנתר.

סם מספר על ילדותו, על אהבתו לאומנות ועל אמו שתמיד עודדה אותו. ניתן למצוא בבית גם את אוסף המטפחות של אמו. עוד בטרם הכניסה, תגלו בחנייה את הרכב הצבעוני, ומבט החוצה מן הבית מגלה לנו גינת פרחים, שאף היא פרי אומנותו.

על הגג, אל מול הנוף הציורי נמצא גם בית קפה שאף הוא מעוצב בשפה הצבעונית של סם חלבי..

שעות פתיחה: ימים א-ה ושבת בין השעות 10:00 -16:00 ,יום שישי בין השעות 10:00 -15:00

פרטים ורכישת כרטיסים באתר של סם חלבי 

"בית הצבעים
חדר מרשים המוקדש לפסנתר | צילום: מיכל בן ארי מנור

דאליית אל כרמל הוא כפר המעודד אמנות, אחרי הביקור ב"בית הצבעים" מומלץ להמשיך לשוטט בכפר - קירות הבתים צבועים, עציצים פורחים בחלונות ועל הגדרות, וכמעט על כל קיר תמצאו עבודות אמנות.

אם תרצו להרחיב את ידיעותיכם על הכפר כנסו לבית סיתי - מרכז מורשת דרוזית שהוקם על ידי איבתיסאם חלבי ואלון מקלודה – מורי דרך מקומיים, אפשר לבקר במקום או לתאם איתם סיורים מודרכים.

אפשרו מעניינת נוספת היא לבקר בבית יד לבנים הדרוזי - מרכז ההנצחה של העדה הדרוזית הממוקם בבית אוליפנט.

דלית אל כרמל
דלית אל כרמל - כפר של אמנות | צילום: ינינה זסלבסקי אפק

 

כפר ביקרתם? שפע סיורים בכפרים הדרוזים והצ'רקסים

כפר ביקרתם הוא פרויקט משותף של הרשות לפיתוח הגליל, משרד התיירות והרשות לפיתוח הכלכלי של הדרוזים והצ`רקסים, שמתקיים מזה מספר שנים.
כחלק מהפרויקט מתקיימות שלל פעילויות סביב המסורת הדרוזית, לצד סיורים, פסטיבלים ועוד.

בימים אלו מזמינים ב"כפר ביקרתם" משפחות מפונים, שנמצאות במלונות בטבריה, לסיורים מודרכים חווייתיים בכפרי הדרוזים והצ`רקסים בגליל. הפעילויות, שכוללות הסעה מאורגנת ומדריך מוסמך, הן ללא עלות בהרשמה מראש.

לפרטים והרשמה *8532

* אבנית (ניתי) סטרולוב היא כתבת טיולים במוד-תיירות וסגנית עורכת המדור. לעמוד האינסטגרם של אבנית