בלי צפיפות ובלי תיירים: בואו לגלות את ליכטנשטיין, בוסניה-הרצגובינה ומולדובה

נסיכות ציורית מהאגדות עם נופים אלפינים, מדינה זולה במיוחד המתאימה לחובבי יין והיסטוריה ומדינה בלקנית זולה עם נופים מרהיבים. בעוד שהרבה מדינות אירופאיות מתמודדות עם תיירות יתר, ישנן עדיין מדינות הנמצאות מתחת לראדאר. בחרנו שלוש מהן

View,from,drone,of,stone,gutenberg,castle,on,top,of
ליכטשנטיין | צילום: שאטרסטוק

תיירות היתר מאיימת להציף הקיץ את אירופה.

פריז תהיה עמוסה בגלל האולימפיאדה, בספרד (בעיקר בפלמה דה מיורקה ובברצלונה) יש הפגנות אלימות של מקומיים כנגד תיירים וביעדים אחרים כמו קרואטיה, איטליה ואמסטרדם מחוקקים חוקים שיסדירו את התנהלות התיירים.

מאידך, באותה אירופה ממש, יש גם מדינות בהן מקדמים בברכה תיירים ולא תסבלו שם מצפיפות ועומסים.

בחרנו 3 מדינות אשר הוגדרו על ידי ארגון הנסיעות העולמי של האו”ם בין 7 המדינות הכי פחות מתוירות ביבשת.

 

כתבות נוספות ב-mood תיירות

 

מולדובה

בשל מיקומה בין אוקראינה לרומניה, מולדובה מתמודדת עם אתגרים משמעותיים בפיתוח תעשיית התיירות שלה ולכן היא איננה מתוירת, מצד שני בזכות קרבתה לאוקראינה יש אליה טיסות רבות מישראל, שמאפשרות גם למי שמחפש חופשה זולה להגיע אליה בקלות.

מולדובה, המארחת רק 121,000 מבקרים בשנה, מלאה באבני חן נסתרות. בין אם אתם חובבי היסטוריה, טבע או יין, תמצאו במולדובה משהו שיתאים לטעמכם.

תתחילו בעיר הבירה קישינב - עיר יפה עם פארקים ירוקים, מוזיאונים מעניינים ואווירה נינוחה. אל תפספסו את קתדרלת הNativity של הבתולה הקדושה, את אנדרטת סטפן הגדול ואת הפארק המרכזי.

לאחר שהות קצרה בקישינב צאו לטבע. מולדובה מתגאה בנופים מגוונים, החל מיערות עבותים וכרמים משתרעים ועד עמקים ציוריים. בקרו במנזר סוטה דה מובילה, הממוקם במערה טבעית מרהיבה, או טיילו לאורך נהר הדניסטר.

אם אתם חובבי יין, בקרו ביקב או שניים  - הכרמים והיקבים של מולדובה זוכים יותר ויותר להכרה באיכותם הגבוהה.

אם היסטוריה מעניינת אתכם בוודאי תשמחו לדעת שלמולדובה היסטוריה עשירה, והיא שופעת אתרים היסטוריים מעניינים. בקרו במבצר בנדר, הממוקם על גדות נהר הדניסטר, במוזיאון הלאומי לאתנוגרפיה והיסטוריה או באורחיי העתיקה  -אתר ארכאולוגי ייחודי, בו תוכלו למצוא שרידים של יישובים קדומים, מנזרים חצובים בסלע ומערות טבעיות.

העיר אורחי מולדובה
אורחיי העתיקה | צילום: shutterstock

 

מידע פרקטי למבקרים במולדובה:

תחבורה: התחבורה הציבורית במולדובה אינה מפותחת במיוחד, ולכן מומלץ לשכור רכב או להשתמש בשירותי מונית.
שפה: השפה הרשמית במולדובה היא מולדובית, אך רוב האנשים מדברים גם רוסית ואנגלית.
מטבע: המטבע המקומי הוא הליי המולדובי.

קישינב, מולדובה
קישינב, מולדובה | צילום: shutterstock

 

ליכטנשטיין

נהוג לחשוב כי המדינות הכי פחות מתויירות באירופה נמצאות במזרח אירופה אבל בשביעייה הראשונה נכנסו גם מדינות הנמצאות במערב, ליתר דיוק נסיכויות: מונקו, סן מרינו וליכטנשטיין.

ליכטנשטיין לטעמי היא המדינה המסקרנת משלושתן.

ליכטנשטיין היא מדינה זעירה והררית במרכז אירופה, המשתרעת על פני שטח של 160.5 קמ"ר והגובלת בשווייץ במערב ובאוסטריה במזרח.

הנסיכות, המתפארת בנוף מהאגדות ומהווה ביתם של טירות מימי הביניים, בקתות אלפיניות יפות וכפרים ציוריים, מושכת רק כ-69,000 תיירים מדי שנה.

אחת הסיבות להימצאותה מתחת לראדאר התיירים נעוצה בכך שליכטנשטיין, אחת המדינות העשירות בעולם, לא צריכה להתפרנס מתיירות ולכן היצע המלונות ואתרי הלינה שלה לא גבוה, כמו כן אין לה שדה תעופה משל עצמה וההגעה אליה היא דרך שוויץ או אוסטריה.

אבל מי שיגיע לכאן ירוויח בגדול - המדינה היפה והבטוחה ממוקמת על נהר הריין ומציעה נופים אלפיניים מרהיבים, היסטוריה עשירה ותרבות עשירה. למרות גודלה הקטן, יש הרבה מה לראות ולעשות בליכטנשטיין.

ליכטנשטיין
בקתות אלפיניות וכפרים ציורים בליכטנשטיין | צילום: vonMitzscha on Unsplash

 

תוכלו לבקר בואדוז, בירת ליכטנשטיין: ואדוז היא עיר קטנה וציורית, עם מבנים היסטוריים, טירה מרשימה (טירת ואדוז), חנויות בוטיק, מסעדות טובות ומוזיאונים מעניינים. אל תפספסו את מוזיאון האמנות של ליכטנשטיין, המציג אוסף מרשים של אמנות מודרנית ועכשווית.

מוזיאונים נוספים הם מוזיאון הדואר, המוקדש להיסטוריה של הדואר במדינה, ומוזיאון הסקי, המציג את ההיסטוריה של הספורט הלבן בליכטנשטיין.

אפרופו סקי, בחורף, ליכטנשטיין הופכת ליעד מושלם לחובבי סקי. אתרי הסקי מציעים מגוון מסלולים לכל הרמות, ונופים מדהימים של האלפים.

המדינה גם נהדרת לחובבי יין והיא מציעה מספר יקבים גדולים וכרמים לאורך עמק הריין.

אם טירות עושות לכם את זה, דעו שליכטנשטיין מצטיינת בטירות, אחת מהן היא טירת ואדוז, המעון הרשמי של בית המלוכה, המתנשאת מעל עיר הבירה. הטירה אינה פתוחה לציבור, אולם, פעם בשנה, בחג הלאומי אשר חל ב-15 באוגוסט, נסיך ליכטנשטיין ומשפחתו מזמינים את את כל האזרחים לשתות בירה בגן הטירה למסיבה המונית הכוללת דוכני אוכל, מוזיקה עממית וזיקוקים.

טירת ואדוז
טירת ואדוז | צילום: Leonhard Niederwimmer from Pixabay

 

מידע פרקטי למבקרים בליכטנשטיין:

תחבורה: התחבורה הציבורית בליכטנשטיין יעילה, אך עדיף לשכור רכב

שפה: השפה הרשמית בליכטנשטיין היא גרמנית, אך רוב האנשים מדברים גם אנגלית.

מטבע: המטבע המקומי הוא פרנק שוויצרי, המה שהופך את הביקור בליכטנשטיין ללא זול במיוחד.

טירת גוטנברג בליכטנשטיין
טירת גוטנברג בליכטנשטיין | צילום: Randy Jost from Pixabay

 

בוסניה והרצגובינה

המדינה הקטנה עם השם הארוך נמצאת מצד אחד באחד האזורים הפופולריים באירופה (חבל הבלקן לצד מונטנגרו וקרואטיה המתוירות) ומצד שני היא מארחת רק כחצי מיליון תיירים בשנה.

הסיבה נעוצה במלחמת האזרחים העקובה מדם אשר התחוללה בה בשנות ה-90 וגרמה לתיירים לדלג עליה.

כיום מתחילים לגלות אותה לאט לאט, בזכות העובדה שהיא נותרה עדיין זולה בניגוד לשכנותיה שהתייקרו מאד.

ביקור בבוסניה והרצגובינה רצוי שיכלול את בירתה סרייבו, עיר נהדרת לאוהבי היסטוריה, זהו המקום בו התנקשו בחיי הארכידוכס פרנץ פרדיננד בשנת 1914 - האירוע המרכזי שהצית את מלחמת העולם הראשונה.

בקרו במנהרת התקווה בעיר, ששימשה במהלך מלחמת האזרחים ומהווה מחווה נוגעת ללב לעברה של המדינה, כמו גם בבאשצ'ארשיה, השוק העתיק של סרייבו, עם הארכיטקטורה העותומנית המרשימה והחנויות המסורתיות.

Sarajevo 4סרייבו בוסניה
השוק בסרייבו | צילום: Chris Spencer-Payne from Pixabay

 

קרובה יותר לגבול הקרואטי ולכן נגישה בקלות לטיול יום מדוברובניק היא העיר מוסטר.

יש בה אווירה של ימי הביניים, עם סמטאות זעירות ומפותלות עמוסות בחנויות ודוכני שוק שמוכרים מאכלים מקומיים. מוסטר גם מפורסמת בזכות גשר 'סטארי מוסט' האייקוני, גשר מקושת שנבנה במאה ה-16, הושמד במלחמה ועבר שחזור.

בבוסניה הרצגובינה תמצאו גם טבע בתולי וחף מהמונים שיכול להחליף את העומס בשמורות הטבע הידועות בקרואטיה, כדוגמת מפלי קרביצה - מפלים מרהיבים ומרעננים או הפארק הלאומי אונה - פארק יפהפה עם יערות עבותים, נהרות צלולים ומפלים.

מידע פרקטי למבקרים בבוסניה והרצגובינה:

תחבורה: התחבורה הציבורית בבוסניה והרצגובינה זולה ויעילה, אך שכירת רכב היא אפשרות טובה יוצר למי שמעונין בחופש תנועה. אפשר להגיע לבוסניה והרצגובינה דרך קרואטיה או מונטנגרו.

שפה: השפה הרשמית בבוסניה והרצגובינה היא בוסנית, אך רוב האנשים מדברים גם סרבית וקרואטית. אנגלית נפוצה פחות.

מטבע: המטבע המקומי הוא המרק הבוסני.

בוסניה והרצגובינה
העיר מוסטר עם הגשר המיתולוגי | צילום: Marcel Dominic from Pixabay