רק שעתיים וחצי טיסה והגעתם למונטנגרו - היעד החם של הקיץ

מפרצים קסומים, מים בצבע טורקיז, תצפיות משגעות, דרכי נוף יפיפיות, כפרים אותנטיים וערים עתיקות, הרים נישאים ושקיעות מרהיבות. מיכל בן ארי מנור ביקרה בריביירה של מונטנגרו וחזרה נפעמת

זמן צפייה: 01:10

הפעם הראשונה ששמעתי על מונטנגרו הייתה לפני שנים רבות כשראיתי את הסרט היוגוסלבי 'מונטנגרו' ונותר לי דימוי של מדינה קומוניסטית, לא מפותחת וקצת דקדנטית.

מאז חלפו מים רבים בים האדריאטי הנושק למונטנגרו, וכיום מונטנגרו היא מדינה עצמאית המתהדרת בתואר "המדינה הצעירה ביותר באירופה" ואחת הקטנות, רק 600 אלף תושבים.

בשנים האחרונות גילו אותה ישראלים רבים, בעיקר את מכמני הטבע שלה בהרים.

הקיץ הושק קו טיסות חדש של סאן דור היישר לשדה התעופה של טיווט, שנמצא בריביירה של מונטנגרו. מלאה בסקרנות עליתי על טיסה ותוך שעתיים וחצי כבר הייתי בדרכי לגלות מה יש למונטנגרו להציע בקיץ הקרוב.

מונטנגרו
ברוכים הבאים למונטנגרו | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

איטליה פינת בלקן

המילה הראשונה שלמדתי במונטנגרו היא פּוֹלאקוֹ (Polako) שמשמעה 'לאט', זהו הקצב הבלקני בו מתנהלים האנשים במדינה. הם לא ממהרים לשום מקום, אלא נהנים מהשלווה שהמדינה הקטנה שלהם, שתמיד הייתה בליבם של סכסוכים איזוריים, מעניקה להם כיום.

מונטנגרו, באיטלקית "ההר השחור", ובמונטנגרית Crna Gora, שם שניתן למדינה בזכות רכס ההרים שכוסה בעבר בעץ אורן שחור, משלבת בתוכה השפעות ממספר מדינות שחלפו בה - בערים העתיקות תמצאו השפעות אוסטרו הונגריות ואיטלקיות, גם באוכל יש לא מעט השפעות מאיטליה השכנה מעבר לים.

מזג האוויר בה ים תיכוני (מה שאומר שבקיץ עלול להיות חם), החופים המפורצים, עם מי הטורקיז, לא נופלים מחופי יוון או קרואטיה, ההרים הגבוהים המגיעים כמעט עד החוף משווים לה מראה דרמטי והאוכל - גן עדן אמיתי לחובבי דגים ופירות ים.

מונטנגרו
הרים נישאים שמגיעים עד המים | צילום: מיכל בן ארי מנור
מונטנגרו
חופים משגעים ושקיעות מטריפות | צילום: מיכל בן ארי מנור

מעל לכל יש תחושה של בתוליות ואותנטיות באוויר. אני ממליצה שתמהרו להגיע אליה, כי בשנים האחרונות מגלים אותה אילי נדל"ן ויש לי חשש שהאותנטיות הזו לא תישמר לאורך זמן. מונטנגרו גם כבר לא זולה כמו פעם, אבל עדיין תמצאו מלונות ומסעדות במחירים סבירים לכל כיס, זאת לצד מלונות וריזורטים מהמפוארים והיקרים באירופה.

מונטנגרו
תחושה של ראשוניות | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

מה אסור לפספס בריביירה של מונטנגרו?

בודווה ומפרץ בודווה

נתחיל עם זה שהצבע של המים באיזור טורקיזי באופן לא חוקי, מי שאוהב חופשת בטן גב, מפרץ בודווה, המתאפיין בחופים חוליים, הוא בדיוק המקום עבורו. העיר בודווה קטנה, עתיקה וחמודה, עם חיי לילה פעילים, ברים, מועדוני לילה, ומבחר גדול של מסעדות ובתי קפה, עם דגש על אוכל איטלקי.

ממש צמוד לעיר העתיקה תמצאו את חוף מוגרן (המכונה גם "חוף הבלרינה" בזכות פסל יפה של רקדנית שיקדם אתכם בדרך אל החוף), שמציע לצד רביצה נינוחה על החוף גם אלא גם אפשרות ליהנות מפעילויות כמו יוגה ופילאטיס, ספורט ימי, או ביקור במערה.

בודווה
בודווה מלמעלה | צילום: מיכל בן ארי מנור
בודווה מונטנגרו
פסל הרקדנית בחוף מוגרן | צילום: מיכל בן ארי מנור

בכפרים הקטנים מסביב למפרץ בודווה יש שפע של מסעדות דגים ופירות ים. אנחנו אכלנו במסעדת דגים מומלצת בשם Konoba Langust בכפר פרז'נו (Pržno).

בודווה מהווה נקודת יציאה טובה לטיולים באזור, כמו למשל אל וילה מילוצ'ר (Vila Milocer), פארק יפהפה לאורך החוף, עם שבילי הליכה ותצפית אל האי סווטי סטפאן (Sveti Stefan) בו נמצא אחד מהמלונות היקרים בעולם (לילה במלון שאוטוטו נפתח מחדש יעלה בין 1,200 יורו ל-6,000 יורו ללילה) או אל אגם סקדאר (Skadar) ודרך היין שסביבו (רק שעה נסיעה בכביש מהיר עם מנהרות שחולפות בתוך ההר).

חופי וילה מילוצ'ר ותצפית על האי סווטי סטפן
חופי וילה מילוצ'ר ותצפית על האי סווטי סטפן | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

ריזורט  יוקרתי - Dukley Hotel & Resort

בבודווה ישנו בריזורט נפלא - Dukley Hotel & Resort. מדובר בריזורט יוקרתי, חמישה כוכבים, שמתאים הן לזוגות, והן למשפחות. יש בו דירות מפוארות, מאובזרות להפליא ומפנקות במספר גדלים. הייתי חוזרת לשם עם כל המשפחה וגם עושה ייבוא אישי לחדר הארונות והמקלחת המושלמים ועוד לא דיברנו על הנוף המטריף מהמרפסת עם הג'קוזי, בכל שעה של היום.

למלון, שבנוי ככפר נופש ירוק ומטופח, היושב על צלע הר, (אל דאגה יש רכבי גולף זמינים כל הזמן) יש בריכת אינפינטי, ספא, חוף חולי מקסים, חוף סודי נוסף ושירות ווטר-טקסי פרטי, היישר לעיר העתיקה של בודווה.

יש לו מספר מסעדות שאחת מהן אפילו כשרה וגם ביץ' בר מגניב על החוף.

Dukley Hotel & Resort
הנוף מהדירה שלנו בDukley- Hotel & Resort | צילום: מיכל בן ארי מנור
Dukley Hotel & Resort
בריכת האינפיניטי ב-Dukley Hotel & Resort | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

נסיעה לאורך מפרץ קוטור

ההיילייט לטעמי של הטיול במונטנגרו הוא מפרץ קוטור, המוקף בהרים תלולים המשתפלים עד שפת המים וחופים צרים וסלעיים, המכונה "הפיורד הדרומי ביותר באירופה".

מפרץ קוטור הוא תופעה גיאולוגית ייחודית בים התיכון, בה הים האדריאטי שולח לשון ים באורך של 30 קמ, אל תוך הרי הקראסט ולכן אף זכה להכלל ברשימת אתרי המורשת של אונסקו. לשון הים המפותלת יצרה מעין 4 אגמים המחוברים זה לזה על ידי מיצרים, עם פתח אחד לים האדריאטי.

מונטנגרו
מפרץ קוטור - הפיורד הדרומי ביותר באירופה | צילום: מיכל בן ארי מנור

חובה לשכור רכב ולהקיף את המפרץ. הנוף בכל פינה ועיקול מפעים, קחו את הזמן, עצרו בכפרי דייגים אותנטיים, בתצפיות מהפנטות ובחופים נסתרים. אם תרצו בשלב מסויים לקצר את הדרך, בחלק הצר של המפרץ יש מעבורת שחוצה מצד לצד בחמש דקות וחוסכת מעל חצי שעה נסיעה.

מפרץ קוטור
תרצו לעצור בכל פינה ועיקול בדרך | צילום: מיכל בן ארי מנור

המלצה חמה: שייט במפרץ קוטור. אל תפספסו את האפשרות לראות את המפרץ מהזווית של הים. תוכלו לעגון בדרך באיים כדוגמת 'גבירתנו של הסלעים' ו'סווטי ג'ורג', במערה הכחולה או בכפר הקסום והשלו פראסט (Perast) שנראה כאילו יצא מתוך גלוייה או פיד מתוקתק באינסטגרם.

הכפר פארסט
הכפר פראסט נראה כמו מתוך גלויה | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

הערים של מפרץ קוטור

קוטור - הפנינה של המפרץ

עיר מוקפת חומה, שמורה להפליא, שנבנתה בין המאה ה-12 למאה ה-14 והוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסקו. קוטור תחומה בהרים שסביבה ומלאה בסמטאות צרות, מבנים גבוהים ומרשימים וכיכרות מימי הביניים, עם שלל בתי קפה ומסעדות, חנויות מזכרות ושווקים.

קוטור מפורסמת בזכות חתולי הרחוב שלה ומוזיאון החתולים, כמו גם אלף המדרגות המובילות, במעלה ההר, אל המבצר החולש על העיר. אומרים שהנוף הנשקף מלמעלה מרהיב, מודה ומתוודה שלא התיימרתי לבדוק זאת בעצמי.

קוטור היא המקום היחיד במונטנגרו בו מותר לספינות קרוז לעגון והיות שכך היא מוצפת בתיירים. ההמלצה שלי היא להגיע אליה אחרי השעה חמש, לאחר שהמוני נוסעי הקרוזים עוזבים את העיר.

קוטור מונטנגרו
מבוך סמטאות צרות בקוטור | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

הרציג נובי - השער לים האדריאטי

הרציג נובי היא עיר חוף מקסימה, הממוקמת ממש בכניסה למפרץ, הרציג נובי היא העיר הכי פחות תיירותית מערי החוף, ויש בה תחושה של מקום ש"חיים בו". שווה לעלות למבצר העליון, להתרשם מהנוף ואז לרדת (המון) מדרגות לעיר העתיקה התוססת, בה תמצאו כיכרות יפות, חנויות בוטיק טובות, שוק חביב ובתי קפה ולטיילת החוף הארוכה השוקקת בערב. אנחנו אכלנו שם ארוחת ערב במסעדת הדגים הטובה Konoba Feral.

אפרופו מדרגות - הרציג נובי מתהדרת בלא פחות מ- 100,001 מדרגות. למרבה המזל דגמנו רק חלק קטן מהן.

הרציג נובי מונטנגרו
הנוף מהמצודה העילית של הרציג נובי | צילום: מיכל בן ארי מנור
הרציג נובי מונטנגרו
הרציג נובי - עיר שחיים בה | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

מלון הבוטיק Casa del Mare – Mediterraneo

בשני הלילות האחרונים לטיול במונטנגרו ישנו במלון הבוטיק Casa del Mare – Mediterraneo, שנמצא כחצי שעה נסיעה מהרציג נובי, בסמוך למעבורת החוצה את המפרץ. זהו מלון קטן, מעוצב למשעי עם קונספט קולינרי - יש לו מסעדה משובחת על החוף ובחודשי הקיץ גם מסעדת פופ אפ על הגג, בשם Casa Epico, בניצוחו של השף האיטלקי, עטור כוכבי המישלן, ארוס פיקו. ארוחת הבוקר הייתה טעימה ועשירה ויש במקום גם ספא, בריכה חיצונית קטנה ובריכה פנימית מחוממת.

זהו מלון שנחמד מאד ללון בו במידה ואתם רוצים לטייל לאורך המפרץ, הוא פחות מתאים למי שמחפש "בטן גב", כי החוף הפרטי שלו (מעבר לכביש) קטן.

בסמוך להרציג נובי נבנתה מרינה חדשה בשם פורטו נובי - מתחם יוקרתי של דירות פאר להשכרה או מכירה עם מגוון מסעדות, בתי קפה, בוטיקים של מעצבי על, ביץ' קלאב וגם מלון יוקרה של רשת One & Only. מהמרינה אפשר לקחת שייט ביאכטה במפרץ קוטור.

המרינה של פורטו נובי
מקום לעשירים - המרינה של פורטו נובי | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

לסיכום: מונטנגרו התגלתה כמדינה מרעננת ומפתיעה

השילוב של טיסות קצרות וישירות, מחירים סבירים, חופים ונופים נפלאים, אוכל טעים וקצב רגוע הופכת אותה בהחלט ליעד החם של הקיץ ולטעמי ליעד מושלם לחגים ולסתיו.

מאד מומלץ לשכור רכב, התחבורה הציבורית לא מספק מפותחת וחלק ניכר מההנאה בטיול הם הטבע והנופים. קחו בחשבון שהכבישים צרים, התשתיות בחלקן בתהליך פיתוח, ובקיץ עלולים להיות פקקים, אבל סה"כ קו החוף של מונטנגרו נגיש ונח והנופים המרהיבים בדרך מפצים על הכל.

*מיכל בן ארי מנור, עורכת מדור מוד-תיירות, הייתה אורחת של חברת התעופה סאן דור ושל לשכות התיירות של בודווה ושל הרציג נובי

מונטנגרו
חתול במוד של פּוֹלאקוֹ במונטנגרו | צילום: מיכל בן ארי מנור