איים בספרים: מסע קיץ ספרותי אל קורפו, כרתים והאיים הקריביים

מפנטזים על אי קסום עם חופים ומפרצים? אתם לא לבד, בלא מעט ספרים עלילת הספר מתרחשת על אי. לכבוד שבוע הספר בחרנו 3 איים מפורסמים שמככבים ברבי מכר

איים בזרם - האי הקריבי בימיני
"איים בזרם" - האי הקריבי בימיני | צילום: shutterstock

מאז ומעולם איים אבודים הציתו את דימיונם של סופרים שהשתמשו בהם ככר פורה לעלילת סיפרם. במאה ה-18 בזכות התפתחות ענף השייט, הם אף הפכו לז'אנר פופולרי בספרות.

חלק מהאיים הספרותיים הינם בדיונים כמו האי של 'רובינזון קרוזו', גיבור ספרו של דניאל דֶפוֹ, 'אי המטמון' של רוברט לואיס סטיבנסון, 'אי התעלומות' של ז'ול ורן, 'בעל זבוב' של ויליאם גולדינג או 'אי הילדים' של מירה לובה. לעומת זאת, יש לא מעט ספרים המתרחשים באיים "בשר ודם", שניתן לבקר בהם ולטייל בעקבות עלילת הספר. בחרנו 3 מהם.

 

1. איים בזרם: האיים הקריביים

'איים בזרם', ספרו המפורסם של המינגווי, שראה אור בשנת 1970, 9 שנים לאחר מותו של הסופר, מתרחש בחלקו באיים הקריביים.

גיבור הספר, תומס האדסון, הוא  צייר שהיה לוחם ולקח חלק במלחמת העולם הראשונה ובמלחמת האזרחים בספרד, בדיוק כמו המינגו עצמו. החלק הראשון של הספר מתרחש בבית הנופש של האדסון השוכן באי נופש אקזוטי בשם 'בימיני' (Bimini), שנמצא באיי בהאמה, דרומית לפלורידה והינו האי הכי קרוב ליבשת מבין האיים.

שלושת ילדיו של הדסון מגיעים אליו לחופשת קיץ על האי. החלק הראשון מתעסק בעיקר במערכת היחסים של תומס האדסון ובניו ואת הזמן שהעבירו יחד, בתיאורים של האי ושגרת היום יום של חופשת הקיץ. אלא שהחופשה מסתיימת בטרגדיה גדולה ומכאן ואילך סיפור חייו של האדסון רק הולכים ומדרדרים. בחלק השלישי של הספר חוזר האדסון לאיים הקריביים ולאי בימיני כמתנדב בחיפוש אחר צוללות גרמניות במלחמת העולם השנייה. עד היום, אגב, ניתן למצוא לחופי בימיני ספינות נטושות וואלי אפילו צוללות....

האי בימיני היה מקום המחבוא האהוב של ארנסט המינגווי, ולא מפליא כי יש בו את כל מה שחולמים על אי - מים צלולים בצבע טורקיז, חופים לבנים, דולפינים וכיום גם מלונות, מסעדות, אתרי צלילה וספורט ימי.

Sapona,shipwreck,of,the,bahamas,in,the,caribbean
שברי ספינה ישנה לצד חופי בימיני | צילום: shutterstock

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

2. משפחתי וחיות אחרות: האי קורפו, יוון

'משפחתי וחיות אחרות' (כמו גם שני הספרים הנוספים בטרילוגיה: 'חיות, ציפורים וקרובים' ו'גן האלים') הוא סיפור השהייה של הסופר וחוקר הטבע הנודע, ג'ארלד דאל ומשפחתו באי היווני קורפו.

המשפחה עזבה את אנגליה הגשומה ועברה להתגורר, למשך 4 שנים, באי הירוק ושטוף השמש קורפו.

שני עשורים לאחר מכן כתב ג'רלד את זיכרונותיו מחייהם שם. ג'רלד מתאר בצורה קומית את חייו על האי  כולל תיאורים ארוכים של החי והצומח בקורפו. אגב, חייו על האי השפיעו מאד על חייו וגרמו לו להקים קרן לשימור חיות בר, לצאת למשלחות לאיסוף חיות בר באיים נוספים כמו מאוריציוס או מדגסקר, כמו גם הקים גן חיות על האי ג'רזי אשר בתעלת למנש.

גם קורפו עצמו חייב לדארל את התפתחותו התיירותית ואת הפיכתו לאחד מאתרי התיירות הפופולריים ביותר ביוון, מה שהוביל לבנייה מאסיבית של מלונות ואתרי תיירות על חשבון שטחי טבע. בערוב ימין ג'ארלד דארל אף הרגיש אשמה על מה "שעולל" לקורפו.

הרבה מן התיירים שמגיעים אליו כיום תרים אחר המפרצים, החופים הלבנים כניבים, הגבעות והרים, עצי הברושים וחורשות הזיתים אשר מתוארים בספרים ועדיין ניתן לראותם ברחבי האי, בחופים כבר קצת קשה למצוא את האותנטיות והשקט, שבהם האי התברך בזמן שדארל חי שם וכתב את ספריו, אולם אם תעלו להרים תמצאו את השלווה בכפרים הקטנים.

בואו לגלות מה אפשר לעשות בקורפו

20230525 135241 Resized 3 001
כפר נטוש בראש ההר בו הזמן קפא מלכת. Old parithia | צילום: רינת שוורץ

 

האי של סופיה: האי ספינלונגה בכרתים, יוון

'האי של סופיה' של הסופרת ויקטוריה היסלופ מתרחש בספינלונגה הידוע גם בכינוי "אי המצורעים" (ביוונית הוא גם נקרא כיום קאלידרון Kalydron).

ספינלונגה הוא אי סלעי במפרץ מיראבלו, עליו מתנוסס מבצר שבנו הונציאנים. בתחילת המאה העשרים נשלחו לאי חולי צרעת. הם הקימו שם קהילה והממשלה היוונית דאגה לשלוח אליהם אספקה קבועה של מזון ותרופות. תושבי האי הקימו בו בתי עסק, בתי חולים וכנסייה.

הספר 'האי של סופיה' מספר את סיפורן של סופיה, אימה וסבתה שחיו על האי וסיפורה של מושבת המצורעים בספינלונגה שהייתה קהילת המצורעים האחרונה באירופה.

בשנת 1950, כאשר הצרעת הפסיקה להיות מחלה מידבקת, הפסיקו לשלוח לאי חולים חדשים והחולה האחרון עזב את האי בשנת 1957.

אפשר להגיע לאי בקלות בשייט מהעיירה אלונדה (עשרים דקות) וגם מהכפר פאלקה (שבע דקות).  בביקור באי ניתן לראות את מושבת המצורעים הנטושה, את המבצר הוונציאני, כמו גם לרבוץ על אחד החופים ואף להיכנס לשחות במים הצלולים. יש אפשרות גם לקחת שייט שכולל סיור מודרך ולקבל הסבר על ההיסטוריה של האי ועל הסיפור המרתק של קהילת המצורעים.

אי המצורעים כרתים
אי המצורעים של סופיה | צילום: מיכל בן ארי מנור