הרבה יותר מסוכה: 5 מבנים מיוחדים ויצירתיים בארץ ובעולם

ארמון מחלוקי נחל ואבנים, כפר נופש שנראה כמו קן של ציפור, קתדרלה ענקית מחומרי בניה ממוחזרים, בית אומנויות אקולוגי ומערה שהיא ארמון מחופה צדפים. בהשראת הסוכה הארעית, ליקטנו 5 מבנים מחומרים טבעיים שנבנו בידי אנשים בעלי חזון וחלום

Palais Idal - צרפת
הארמון האידאלי - הגשמת חלום של דוור צרפתי | צילום: Benoît Prieur

בחג הסוכות אנו יושבים בסוכה זכר לסוכות בהן התגוררו בני ישראל במדבר, למרות שהדעות חלוקות האם אכן מדובר בסוכות או באוהלים, התיישבות קבע למחצה או בנדודים. כך או כך, 40 שנה שהו בני ישראל במדבר ולנו במבנים ארעיים עד שהגיעו אל המנוחה והנחלה, איש תחת גפנו ותחת תאנתו.

בשנה האחרונה הרבה ישראלים פונו מבתיהם, נודדים בין מלונות ודירות זמניות, ה"סוכה הארעית" שלהם הפכה למעין בית של קבע. כולי תקווה שיוכלו בקרוב לשוב אל בתיהם בדרום או בצפון.

בנוסף, השנה, כשאנחנו יושבים בסוכה וזוכרים את נדודי אבותינו במדבר, אנחנו לא שוכחים את כל מי שעדיין רחוק מביתו וארצו.

סוכה היא מבנה המתאפיין בבנייה עצמית ושימוש בחומרים טבעיים. בחרתי מספר מבנים מיוחדים ומרשימים, עשויים מחומרים טבעיים וברי קיימא, המגוללים סיפור ייחודי של האדם או הקהילה שבנתה אותם במו ידיהם.

הסוכה בבארי
סוכת החטופים בבארי | צילום: דוברות בארי

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

הארמון של הדוור, Hauterives, צרפת

פרדינאן שֶבָאל היה דוור שחי במזרח צרפת, במשך שלושים ושלוש שנים הוא עמל על בניית ארמון מחלוקי נחל ואבנים שמצא במהלך סיבוב חלוקת הדואר שלו.

החלום שלו החל במקרה, בשנת 1879, כאשר מעד על אבן וחש שהיא יוצאת דופן בצורתה. בהשראתה, הוא הוא החל לאסוף אבנים קטנות מדי יום, ושמר אותן בביתו, על מנת שישמשו כחומר גלם בבניית "הארמון האידיאלי" (Palais Idéal).

את כל הארמון הוא בנה בעצמו, לאט לאט, אבן אחר אבן, אותן הדביק זו לזו באמצעות סיד, מלט וצמנט.

לבסוף בשנת 1912, "הארמון האידיאלי", אשר נבנה מעירוב של סגנונות שונים, מאדריכלות נוצרית ועד לאדריכלות הינדית, היה מוכן.

את 8 השנה הבאות הוא הקדיש לבניית מאוזוליאום לעצמו בבית הקברות של אוטריב. שֶבָאל נפטר ב-19 באוגוסט 1924, ונקבר במאוזוליאום.

ה"פלה אידיאל" הוכרז בשנות השישים של המאה הקודמת כאתר מורשת תרבותי וזכה למעמד רשמי של מבנה לשימור.

כיום הארמון של שבאל הינו אתר תיירותי, הפתוח למבקרים בכל יום.

Ideal Palace of the postman Cheval
הארמון האידאלי של הדוור | צילום: Marine69 from wikipedia

 

Casapueblo, אורוגוואי

האמן, יליד אורוגוואי, Carlos Páez Vilaró, שהיה גם חברו הטוב של פבלו פיקסו, טייל בכל העולם עד שהחליט לפרוש והקים את ביתו בכפר דייגים מבודד באורוגוואי.

גם וילארו בנה ופיסל את ביתו במו ידיו, במשך 36 שנה. הוא החל לבנות את בית הנופש שלו ב-1958 סביב קופסת עץ עשויה קרשים שנמצאו על החוף, קופסה זו הייתה האטלייה הראשון שלו.

עם השנים בית הנופש, שנבנה בהשראת קן של ציפור ההורנרו hornero (סמלה של אורוגוואי) הפך לכפר נופש מפוסל המשתרע מעל הים. יצירת אמנות לבנה, עם שלוש עשרה קומות וטרסות המאפשרות תצפית על השקיעה מעל מי האוקיינוס ​​האטלנטי.

כיום Casapueblo עדיין מתפקד ככפר נופש עם 20 חדרים וסוויטות ו-50 דירות, בריכה חמה, סאונה ומסעדות.

לצד המלון יש במקום גם מוזיאון ואת הסטודיו של האמן המציגים את יצירותיו של וילארו.

המתחם מושך אליו תיירים מכל העולם המגיעים במיוחד כדי לראות את היצירה האדריכלית המרשימה.

Casapueblo אורגוואי
Casapueblo אורגוואי | צילום: Wagner T. Cassimiro Aranha from wikimedia

 

בית האומנויות, נאות סמדר

במרכז קיבוץ נאות סמדר בערבה מתנוסס בית האומנויות - מבנה ייחודי ויוצא דופן, שאי אפשר לפספס, המשכן בין כתליו בתי מלאכה לאומנות מתחומים שונים: צורפות, ויטראז', משי, קרמיקה, נייר, נגרות אומנותית ועוד.

בית האומנויות תוכנן ונבנה במשך 15 שנה בידי חברי הקיבוץ, כפרויקט מרכזי של לימוד שיתוף פעולה.

המגדל המיוחד, סמלו של המבנה, הוא מגדל צינון פסיבי, המצנן את כל המבנה במינימום אנרגיה.

בתכנון של בית האומנויות הייתה התייחסות הן לצד האסתטי והן היבט האקלימי והאקולוגי של בנייה מדברית.

לצד מגדל הצינון, יש גם חצר מקורה מוצלת שבמרכזה בריכת מים וקירות עבים עם תווך של לבני בוץ יוצרים יחד סביבה קרירה ונעימה לימי הקיץ החמים, תוך חיסכון באנרגיה וללא רעש.

הרצון ללמוד ולהתחדש במהלך הבנייה עצמה הביא לפיתוח  טכניקות שונות של ריצוף, פיסול תבליטים, בניית קירות ועוד.

ניתן לסיור מרתק בבית האומנויות, זאת לצד טעימות של יין אורגני משובח ביקב המקומי ואף לסעוד בפונדק נאות סמדר המציע תפריט בריא וטעים. הקיבוץ גם מציע לינה אקולוגית בחדרי אירוח מיוחדים.

פרטים באתר של נאות סמדר

בית האומנויות בנאות סמדר
בית האומנויות בנאות סמדר
בית האומנויות בנאות סמדר
בית האומנויות בנאות סמדר

 

הקתדרלה של חוסטו גליאגו, מדריד

חוסטו גליאגו היה איכר ספרדי שהתפרסם בזכות קתדרלה גדולת מימדים, Justo's Cathedral, אותה בנה בעיירה Mejorada del Campo בפאתי מדריד.

גליאנו נולד בשנת 1925 ועסק בעבודות מזדמנות. באמצע שנות השלושים שלו הוא חלה בשחפת והבטיח לאלוהים שאם יבריא, יבנה לו בית תפילה יפהפה על שם מריה הקדושה. ואכן מאז שהחלים ועד מותו, בשנת 2021, הוא עמל, רב הזמן לגמרי לבדו, על בניית הקתדרלה, אותה בנה על חלקת אדמה שירש מהוריו, המשתרעת על פני 8,000 מטרים רבועים.

רוב חומרי הבנייה והכלים בהם השתמש לבנייה היו חומרים ממוחזרים, כדוגמת חומרים מאתרי בנייה סמוכים או תרומות של חברות בנייה ומפעל לבנים סמוך. הוא אפילו לא השתמש במנוף לבנייה, אלא בנה הכל בעצמו, זאת למרות שלא היה לא כלל ניסיון או ידע בבניה או באדריכלות.

את ההשראה לעיצוב הקתדרלה הוא קיבל מבזיליקת פטרוס הקדוש בוותיקן, מהבית הלבן בארצות הברית וגם מטירות וכנסיות שונות בספרד.

גליאנו נפטר, בגיל 96,  לפני שהספיק להשלים את בניית הקתדרלה והוא הוריש אותה לארגון לא ממשלתי שהתחייב להשלים את הבנייה.

לבניין אין אישור תכנון רשמי או היתרי בנייה מהרשויות של Mejorada del Campo או תמיכה של הכנסייה הקתולית. עם זאת, שלטונות העיירה קראו לרחוב שבו הפרויקט מתנשא "Calle Antonio Gaudí", על שם גאודי, האדריכל שמאחורי כנסייה מפורסמת לא גמורה אחרת, הסגרדה פמיליה בברצלונה.

Just,cathedral.the,cathedral,is,being,built,by,one,man,,justo
Cathedral of Justo Gallego - הקתדרלה של חוסטו | צילום: שאטרסטוק

 

"בית הצדף" הרצליה

במשך כמעט חמישים שנה יצר ניסים כחלון, במו ידיו, ארמון חצוב במצוק כורכר טבעי, מטרים ספורים מקו החוף הצפוני של הרצליה. "בית הצדף" של כחלון כולל למעלה מ- 50 חללים ופתחים שנחפרו במצוק ומחופה בצדפים וחרסים ופסולת, שאסף כחלון מהים והסביבה, והפך אותם ליצירת אמנות וגם אטרקציה לתיירים רבים.

אלא שבמסגרת תכנית 'חזית הים' אותה מקדמת המדינה באמצעות רשות מקרקעי ישראל אמורים לקום במקום שוברי גלים ובית הצדף של כחלון אמור להיהרס.

תושבי הרצליה החתימו על עצומה כנגד ההריסה ולפני כשנה וחצי עיריית הרצליה פנתה לאונסק"ו על מנת שתכיר בבית זה כאתר מורשת עולמי ובכך תמנע הריסתו.

בבקשה כתב ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, כי הוא סבור כי המבנה מהווה אתר פלא ייחודי בעל ערכי תרבות וטבע אשר ראוי להיכנס לרשימת אתרי המורשת העולמית, בשל הערך האוניברסלי יוצא הדופן שלו "מדובר ביצירה סביבתית מוזיאלית יחידה במינה שקשה לתאר במילים. כמו כן יש חשיבות עליונה בהעלאת המודעות לשימורו של המקום ולהגדיל את היקף התיירים שיבקרו במקום ובכלל במדינת ישראל".

במקביל הגישה העירייה ערר לועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה כנגד התוכנית, אולם ביולי השנה נודע כי הערר נדחה וכי אם לא יחול שינוי בית הצדף ייהרס.

בהחלטת הוועדה נכתב כי "הוועדה רואה לנכון להדגיש כי היא רואה בחומרה עבריינות ופלישות המנוגדות לחוק, לרבות צו של המשרד להגנת הסביבה להסרת המפגע בסביבה החופית. בית הצדף הינו שטח ציבורי שבוצעה בו פלישה בניגוד לחוק. האתר נבנה ללא כל הליך תקין ובהתאם גם ללא אישור הנדסי, כך שמלבד הפגיעה החמורה ביציבות המצוק עצמו, והסכנה החמורה ש הוא מייצר למבקרי האתר עצמו, הוא עלול להוות אף סכנה לציבור המבקר בחוף הים ולאורך גג המצוק".

ניסים כחלון
ניסים כחלון ב'בית הצדף' בהרצליה