מנה של אסקפיזם: המלצות לסרטי וספרי חופשה ליום כיפור

אין כמו יום כיפור כדי להפליג בדימיון למחוזות אחרים, בעיקר כעת שאנו זקוקים קצת לניקוי ראש אסקפיסטי. בחרנו 4 סרטים וארבעה ספרים שמתרחשים בחופשה, טיול או מסע והלוקיישן שלהם מהווה חלק ניכר מהעלילה

אישה רואה טלוויזיה, קוראת ספר ומחזיקה טלפון נייד
המלצות ליום כיפור | צילום: shutterstock

סרטי נטפליקס ליום כיפור:

משאלה אירית

כעולה משמו של הסרט, 'משאלה אירית' (שעלה לשירות הסטרימינג במרץ 2024) מתרחש באירלנד, אחת המדינות היפות והירוקות ביותר.

בסרט מגלמת לינדזי לוהן את מאדי, עורכת ספרים אמריקאית, המאוהבת בפול, סופר אירי, שדווקא מחליט להתחתן עם חברתה הטובה. כולם מגיעים לחופשה באירלנד לקראת החתונה וכאן העלילה מסתבכת לאחר שמאדי מתיישבת על אבן עתיקה באירלנד ומביעה משאלה  להנשא בעצמה לפול. המשאלה מתגשמת, אבל לא ממש בצורה שמאדי ייחלה לה.

האמת שנפתולי העלילה לא ממש מעניינים, כי תכלס מדובר בקומדיה רומנטיות קלישאתית ורדודה, מי שגונבת את ההצגה זו אירלנד, המתגלה בשיא יופיה, ויש לי אפילו חשד שהסרט צולם בשיתוף פעולה עם משרד התיירות האירית. כך שאם מרחבים ירוקים, צוקים דרמטיים המשקיפים אל האוקיינוס, כבשים וטירות עתיקות עושים לכם את זה, אז בהחלט שווה לתת לסרט צ'אנס.

Cliffs Of Moher Image By Emers
צוקי מוהר מככבים בסרט | צילום: EMersinger from Pixabay

 

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

אהבה בקפריסין

גם הסרט 'אהבה בקפריסין' (שגם עלה בשנת 2024) מגלם בשמו העברי הקצר את כל מה שמצפה לנו בסרט, גם סיפור אהבה וגם נופי האי השכן שלנו, שהפך למקום מפלט להרבה ישראלים בשנה האחרונה.

כוכב הסרט הוא ג'ון, כוכב רוק מניו יורק, שאלבום הקאמבק שלו נכשל, העובר לגור באופן זמני בבית ששוכן על קצה צוק בקפריסין. אורחים לא קרואים מסבכים את חייו ומובילים אותו למפגש הבלתי נמנע עם אהובה מהעבר ולעוד כמה הפתעות לא צפויות.

ג'ון מתחבר מהר מאד לאווירה הקפריסאית החמה, שגם אנחנו למדנו לאהוב בשנים האחרונות ומגלה גם את האוכל היווני-קפריסאי המוגש בטברנות השמחות.

לצד סיפור האהבה אנחנו מקבלים גם תזכורת, חשובה בימים אלו, שבמרחק 40 דקות טיסה יש בהישג יד חופים משגעים, כפרים אותנטיים והרבה שלווה.

 

טיול מודרך לאהבה 

כמו ברב סרטי האהבה בהם הגיבורים עוברים מסע (פנימי ואמיתי) גם 'טיול מודרך לאהבה' (משנת 2023) נפתח כשהגיבורה, אמנדה ריילי, מנהלת בחברת תיירות אמריקאית, נפרדת מבן זוגה וטסה, שבורת לב, לסיור מטעם העבודה בווייטנאם לבדוק חברת טיולים ווייטנאמית.

עם נחיתתה היא פוגשת מדריך תיירים נון קונפורמיסט בשם סין שפוקח את עיניה לאורח חיים הרפתקני להפליא ושונה לחלוטין מהטיולים המאורגנים המתויירים לעייפה.

סין לוקח אותה למקומות יפהפיים ולא מוכרים בווייטנאם (ועושה הרבה חשק להגיע לשם), בין היתר לכפר נידח בו חיה משפחתו וכמובן שעל הדרך, נרקם סיפור אהבה בין אמנדה לסין

"תייר רוצה לברוח מהחיים, מטייל רוצה לחוות אותם. אי אפשר לדעת כמה ארוכים יהיו החיים, למה לבזבז אותם על בריחה? עדיף במקום זה לבלות אותם בחוויות. לפעמים טיולים הם כדי לספוג אווירה" זהו משפט המפתח שסין אומר לאמנדה, שמתמצת את הגישה שלו לטיולים וגם את הסיבה למה כדאי לראות את הסרט.

Vietnam Image By Thuyhabich
הנופים היפים של וייטנאם | צילום: ThuyHaBich from Pixabay

 

 

אהבה במרוקו

הנה עוד סרט, טרי מהתנור של נטפליקס (עולה מחר, ה-11.10) שעוסק באישה שנפרדת מבן זוגה, טסה לחו"ל ופוגשת גבר אחר. הפעם מדובר בסופרת (בגילומה של לורה דרן) שלא מצליחה לסיים את ספרה ונוסף על כך גם נפרדת מבן זוגה. היא טסה לריטריט כתיבה במרוקו  ורוקמת קשר מפתיע עם גבר צעיר (וחתיך) שמנסה לחשב מסלול מחדש.

אמנם ראיתי רק את הטריילר, אולם כבר ממנו הבנתי שהסרט עמוס בנופים המשכרים של מרוקו, הטריילר עשה לי חשק הן לראות את הסרט במלואו והן לרכוש כרטיס טיסה למרוקו, כשהטיסות לשם יחזרו ויהיה בטוח להגיע ליעד.

 

ספרים ליום כיפור:

'מקום נעים' מאת אמילי הנרי, הוצאת מודן

הסופרת אמילי הנרי מתמחה בז'אנר של 'ספרי חופשה', קרי: ספרים שעלילתם מתרחשת בזמן חופשה ונועדו לקריאה במהלך החופשה שלכם, באמתחתה נמצאי הספרים 'רומן קיץ', ו'אנשים שאנחנו פוגשים בחופשה', באפריל האחרון יצא לאור ספרה 'מקום נעים' שאף הוא מתרחש כמעט כולו במהלך חופשה.

העלילה בנאלית: זוג חברים שנפרד ועדיין לא סיפרו לחברים הכי טובים שלהם על הפרידה, מה שאומר שעכשיו הם צריכים לחלוק חדר בחופשה המשותפת של החבורה שלהם: שבוע שלם של ים, שמש והמון המון יין.

הלוקיישן שנבחר: נוֹטְס הַרְבּוֹר, מֵיין וליתר דיוק "בית פרטי שניצב על קו החוף הסלעי. רצפה מחוספסת מלוחות אורן וחלונות שפתוחים כמעט תמיד. ריח של עצים ירוקי־עד ומי ים נישא ברוח הקלה, ווילונות פשתן לבנים מתבדרים ברוח בריקוד עצל. בעבוע מכונת הקפה, והמשב הראשון של אוויר האוקיינוס הקר שמוטח בנו כשאנחנו יוצאות עם ספלים מהבילים בידיים אל החצר הפנימית המרוצפת אבן".

נראה לי שזה הספר המושלם להעביר יום כיפור באווירה אסקפיסטית להפליא.

מ

'עסקת חבילה' מאת מייגן קווין. הוצאת: אופוריה

אנחנו עדיין בספרי חופשות, 'עסקת חבילה' הוא ספר חדש שיצא בספטמבר 2024, השם שלו בעברית קצת מטעה, כי באנגלית שמו Vacation Wars, כבר מרמז על תוכנו.

הספר מתרחש בסנטוריני, לשם נוסעת גיבורת הספר, טסה, לחתונה של אחותה. טסה אמנם מצפה לחופשה רגועה, אך לאחותה ולחברותיה יש רעיונות אחרים בראש והמטרה – למצוא לה שידוך ומייד, אלא שטסה לא זקוקה לעזרתן, בסנטוריני מחכה לה אהוב יווני ישן נושן בשם מיילס, שהמשפחה שלו מחזיקה בבעלותה את אתר הנופש אניסה פאלאס ביץ' בסנטוריני, האתר שבו נופשת משפחתה של טסה מדי שנה בשנה.

הסופרת המתמחה בסוגה של קומדיות רומנטיות רקמה עלילה משעשעת על רקע הנופים עוצרי הנשימה של גן העדן היווני.

ספרי קריאה ליום כיפור
Santorini Image By Michelle Ra
סנטוריני - יעד מושלם לחופשה | צילום: Michelle Raponi from Pixabay

 

'חנות ספרים מול האגם' מאת ג'ני קולגן, הוצאת הכורסא

אחד המקומות שריגשו אותי יותר מכל היו ההיילנדס בסקוטלנד, אני כמובן לא היחידה שהתאהבה בקסם הסקוטי, ספרים, סרטים וסדרות טלוויזיה נכתבו וצולמו שם.

גם גיבורת הספר, זואי, אם יחידנית שרוצה נואשות לברוח מלונדון ולבנות לעצמה ולבנה הארי בן הארבע חיים חדשים, בוחרת בסקוטלנד כמקום המפלט שלה. היא עוברת לעבוד כאופר לשלושה ילדים בטירה על גדות לוך נס, ובמקביל מתפרנסת בתור מוכרת בחנות ספרים על גלגלים, אותה חנות שמככבת בספר הקודם של קולגן 'חנות הספרים על גלגלים'. כמובן שיש פה גם סיפור אהבה שמזכיר קצת את צלילי המוזיקה פוגשים את ג'ין אייר.

ובעיקר, נופיה היפים של סקוטלנד, על אגמיה, טירותיה וכפריה הקטנים, מלווים את העלילה ואני כבר מחכה לרגע שבו הוא יהפוך לסרט נטפליקס.

הסופרת ג׳ני קולגן, אגב נולדה בסקוטלנד, ואחרי שחיה באנגליה, הולנד, ארצות הברית וצרפת, חזרה בסופו של דבר לכור מחצבתה וכיום מתגוררת צפונית לאדינבורו עם בעלה, שלושת ילדיהם וכלב.

נ

'סיפור אהבה - מסע באיי יוון' מאת אבירמה גולן, שמוליק שם טוב

ולסיום, המלצה על ספרות מקור, ספרם של העיתונאית אבירמה גולן ובן זוגה, שמוליק שם טוב, שיצא לאור במרץ 2024.

זהו סיפור אהבה, אהבה ליוון. אהבה לאיי יוון. אהבה לים. אהבה בין שני אנשים שנפגשו במחצית השנייה של חייהם.

סיפור אמיתי על גבר אחד ואשה אחת, שהפליגו לבד בסירת מפרש בים האגאי במשך חמש שנים. סיפור על בדידות ומפגשים מפתיעים, עצב ושמחה, קושי ויופי, והרבה אהבה. זה סיפור של מסע אישי, בים ובתודעה אבל גם מדריך מפורט ועשיר ל-23 איים יווניים.

אבירמה ושמוליק מזמינים אותנו לצאת עימם למסע אל איי הזהב של יוון: קסטלוריזו, ניסירוס, לרוס, פטמוס, ארקי, ליפסי, סאמוס, כיוס, לסבוס, פסארה, אנדרוס, טינוס, נאקסוס, אגינה, אגיסטרי, פורוס, הידרה, ספצס, קפלוניה, איתקה, קורפו, סקיאתוס, סקופולוס.

לאכול איתם בטברנות נפלאות, להשתרע במפרצים מבודדים, לרקוד לצלילי בוזוקי ולהסתחרר מיין קליל ואוזו מתוק וסמיך. אותי הם הצליחו לשכנע....

ספרי קריאה ליום כיפור
ספרי קריאה ליום כיפור